Tugga på matte = KUL

man behöver inte bli fly förbannad

Det har jag inte påstått heller. :confused: Tycker egentligen inte att det är något stort problem, kommer nog att försvinna med åldern, märker att han är irriterad i munnen nu med tänderna som växer/byts. :)
 
Annat än kedjor i stallgången är inte att tänka på!
Min lilla stora pålle kan man absolut INTE ha kedjor till, det stoppar inte honom från att bita. :crazy: Är lite orolig för hans tänder.
 
"Noll respekt är det ju egentligen men man kan ju inte bli arg på sina små älsklingar :devil: :angel:"


därifrån fick jag det :) no offense


har hört så många som talar om att bli arg på sin häst. "Arg" låter så aggressivt :rofl: jag tänker mig att man då gör som en arg människa dvs använder rösten tills ljudvallen sprängs...
 
Jag har en 14-åring som också älskar att tugga på mina kläder. Han gör bara så med folk han tycker om, Aldrig främlingar eller hovslagaren( han är jätteläskig).
Ibland låter jag honom göra det, det är lite mysigt om vi bara står och gosar en stund. Vill jag inte att han ska tugga säger jag LOSS och då släpper han Jag har tränat in detta precis som på en hund, säg LOSS och öppna munnen, när hästen släpper är det omedelbart godis. Om du vill ha bort tuggandet alltid har jag inga råd att ge förutom nå´t som smakar illa (tabasco är oslagbart)
 
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Tabasco har jag aldrig provat :rofl: :rofl:
Men jag har värsta super flaskan hemma som aldrig tar slut så jag kanske ska ta den till stallet :smirk:
 
Seriöst..kan man ta tabasco?...de är ju SJUKT starkt.. :confused: :crazy: ;)
 
:D Precis sån är min också!!!
Och när han skrittas på lång tygel lyckas han alltid få in den i munnen och lyckligt gnaga sönder lädret... *suck*
Eller vid longering tar han linan i munnen, eller också chambongen och springer där som en ihopkrullad fjant...
INGENTING jag gör hjälper.
Skönt att höra att det är många fler som inte har "lagt undan tutten" än - min är 10 år... :crazy:
 
Min hugger hejvilt i kedjorna, för han är dessutom hysteriskt kittlig.
Men jag kan ju ändå inte ha grimskaft, för de blir ju som blöta disktrasor på 5 minuter! :crazy:

Men inte pajar de tänderna för det. Inte min i allafall. För han går regelbundet hos tandis, och hon har inte sagt ngt.
 
Tabasco borde funka! :devil:

Jag har "äckelmedel", men har jag det på tygel eller grimskaft, så hamnar det ju på händerna på den som leder! :crazy:
Dessutom så gör jag ju rent tygeln efter varje ridpass, så då försvinner ju medlet.

Men han tuggar mindre nu, han har i allfall förstått att han inte får tugga, så man behöver oftast bara titta på honom så spottar han ut tygeln eller vad det är han tagit in i munnen! :D
 
"Lagt undan tutten" :rofl:
Min nuvarande tygel kostar runt 800 spänn, så där tuggas det INTE! Räcker inte "nej" så ruskar jag till på tygeln så han släpper.

Men det gäller ju att vara konsekvent, och ALLTID "fya" om det ska funka.
 
Mmm, helt riktigt! Och jag får nog erkänna att jag inte varit till fullo konsekvent.. :o
När det gäller tyglarna försöker jag dock "fya" så fort han tar tag i dem, men longerlinan eller chambongen är svårt - jag är ju liksom för långt bort för att kunna "göra mig stor och respektingivande" (som om det nånsing funkar :D).
 
Är du säker på att de inte förstör tänderna? :crazy: Jag vågar bara inte chansa.
 
Om tänderna skulle bli förstörda, så borde min häst vara tandlös!
För han är så kittlig och avskyr att bli ryktad, så han hugger X antal ggr varje gång jag ryktar. Och jag är en sådan som ryktar varje dag.

Däremot så har min häst av ngn anledning då och då börjat fastna i grimskaften i gången! :crazy:
Vet inte hur han gör det, för det händer de ggr han bara "pillar" på grimsksftet, inte de ggr han "hugger".
Han har alltså lyckats få grimskaftet lindat om ena sidan på underkäken och bli sittande fast!
Som tur är så är han inte en häst som drar hysteriskt tills han kommer loss, då hade han väl brutit underkäken! :crazy:

Jag funderar på att sätta på slang eller ngt på gånggrimskaften närmast grimman.
Ngn kanske har ett tips på vad jag ska göra?
 
Tycker att din fundering om att klä in med slang låter vettig...kör på de :)
 
Jag har också en 11-åring som gör så :crazy: Men jag tycker att han är ganska söt! :love: När jag inte har hunnit mocka innan han kommer in så tar han tag i min ärm och drar ner mig till bajset "TITTA HÄR!!!!" :)

M.
 
Min är likadan. snart 4 år. Han biter tag i det mesta. Tyglar, grimskaft, mitt hår(mycket populärt), andra hästar osv. Det endra han inte tuggar på är sitt täcke som tur är. På honom går bitsuget i perioder och jag antar att det kliar i tänderna.
Vet inget annat än att vara konsekvent mot detta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jätte konstig rubrik jag vet. För någon vecka sedan sa jag upp kontakten med min storebror efter ett jätte bråk via telefon. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: et_flickan
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 210
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp