Bukefalos 28 år!

Tumör äggstock

Lisa2014

Trådstartare
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att operera bort äggstock med tumör på häst
 
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att operera bort äggstock med tumör på häst
Jag hade en sådan på ett shetlandssto för bortåt 15 år sedan. (😮), som opererades bort på stående ponny. I detta fallet var det en väldigt stor tumör - som en handboll ungefär, vilket ansågs gigantiskt i förhållande till ponnyns storlek.
I normalfall är det god prognos och ston kan fungera väl i avel med bara en äggstock.
I mitt fall gick det dock inget vidare, tarmfloran slogs ut (sannolikt av medicineringen efter operationen) med toxisk chock som följd och ponnyn dog tyvärr. Tror det finns beskrivet i nån gammal tråd här...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Lovisa.E
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: FruS
·
Hästvård Min häst opererade bort ena äggstocken för två veckor sedan (tumör). Redan innan operationen var hon lite tunn, väldigt tunn för att...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp