Bukefalos 28 år!

Tung i handen

L

LiselotteA

Hejsan!
Har ni några tips när hästen blir väldigt tung i handen?

Ha en bra dag!

.
 
Sv: Tung i handen

Rid tempoväxlingar och tänk på att vara lätt i handen, erbjud inget stöd. Rid omväxlande så att hästen måste vara alert och tänka hela tiden. Undvik raka bett som inbjuder till att hästen lägger sig på bettet. Kolla för säkerhets skull att den är ok i munnen.

Detsamma! :D
 
Sv: Tung i handen

Håller på att få upp mitt sto efter fölning i maj 2007 i tävlingskondis och har stött på samma problem (har inte varit sån att rida tidigare). Tyckte inte att de råden jag fick från min vanliga dressyrtränare fungerade så jag vände mig till en tjej som tävlat mycket dressyr förr och har lite träningar för mindre avancerade ryttare. Hennes koncept har fungerat ypperligt. Har fått igång bakbensaktiviteten och hästen kan länga sig vilket vi aldrig lyckats med tidigare. (tilläggas skall att det är en hopphäst som jag "gjort om" till dressyrhäst)
Konceptet:
Erbjuder en mjuk och stilla hand med avslappnade handleder och axlar (som lätt späns med en häst som ligger hårt på). Rider på en stooor åttavolt och på öppna delen ökar rejält (hästens form?? Ser ut som en travhäst på upploppet :D). Gör detta i bägge varven, sedan trav på ena volten och i omställningen till andra galoppfattning, volten i galopp, avsaktning o trav, galopp igen vid voltbyte osv - byt varv .... Sen istället för avbrott - förvänd galopp i andra volten (svårt i början på en hopphäst som gärna byter)
Har även ridit skänkelvikning på diagonalen och vid X ökat rakt fram mot C.

Efter ett tag med dessa övningar som framridning är min häst hur fin i munnen som helst och jag kan plocka ihop henne så hon går i form och inte längre ser ut som en travhäst på upploppet :rofl:.

Hoppas du förstår nått av det jag skrev och att det kanske kan vara till någon hjälp! Men se till att få igång bakbenen så hästen bär sig själv. Min var så illa att jag fick plocka av mig alla ringar innan jag red för att jag fick så ont i händerna och nu är det roligt att rida henne igen. Har svårt att inte rida i form från början men jag jobbar med den mentala biten för att klara det......;) Resultatet av ridpasset blir så mycket bättre då!

Lycka till!
 
Sv: Tung i handen

Tack för övningstipset!!! Det låter som en intressant övning, som jag absolut ska ta vara på! :bump:
 
Sv: Tung i handen

halvahalter halvhalter, och kör i gång bakkärran så skall nog hästen bli mindre framtund :P :smirk::)
 
Sv: Tung i handen

"Rid" mer, det måste i vilket fall jag göra när pållen blir tung. Aktivera magen och höfterna, var lätt i handen, massor med halvhalter och övergångar och så behöver du kanske lyfta upp handen, jag minns inte vad just det tygeltaget kallas, men så att du visar hästen att "här ska du vara med huvudet" lite så.
 
Sv: Tung i handen

Hejsan!
Har ni några tips när hästen blir väldigt tung i handen?

Ha en bra dag![/I]

.


Jag vet inte vad det är med mig men jag blev så glad när jag fick syn på den meningen så jag är bara tvungen att svara, Ha en BRA dag du med, eller rättare sagt kväll!:bump:
 
Sv: Tung i handen

delvis KL för jag svarar er alla!

Jättebra inspiration och peppning jag får av alla, känner mig ivrig att testa de tipsen jag har fått!

Tack!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Anna Blomberg ansåg sig själv vara för tung för att rida på hästens rygg. Istället började hon med trav där hon kunde sitta i en sulky...
Svar
0
· Visningar
276
  • Artikel
Hästnyheter Sportbladets artikel som visar bilder på hästar med blåa tungor har väckt stor uppmärksamhet de senaste dagarna. Nyhetssajten...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 815
Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp