Bukefalos 28 år!

Tuppkam börjar bli mörk. Svart/blå/lila.

B

Bjare

Hej! Ny på forumet. Gillar temat. Många frågor finns redan besvarade.
Säkerligen min fråga också men söker gärna flertal svar!

Nyligen börjat med höns och byggt en stilig utegård. Invändigt har dom hela ladugården för sig själv.

1år är dom i runda slängor. Vit leghorn, plus-fifht-five, småländsk lanthöna. Maran. 10,st hönor och en tupp som jag kallar för Torsten!

Dom har som kallast haft 10plusgrader. Så det är ju inget speciellt.
Får värpfoder med spannmål och torkad majs samt vete. Även färsk majs.
Obegränsad tillgång till vatten genom 2.st olika stationer.

Igår hade Torstens(tuppen) kam inga fel men idag upptäckte jag att den pyttelite blivit mörkare, lite svar. Men endast där bak och längst ut.

Fångade vilden och tittade men jag kan inte så mycket.
Har faktiskt tänkt vänta ut det men börjar han bli deppig eller liknande så får han tyvärr bli ett huvud kortare.

Ge mig hemskt gärna allt ni kan och lite till om detta! :)

Om några veckor ska jag börja bygga inredning inför vintern samt inhandla värmelampor. Bättre att vara ute i god tid! hehe..

Jag bor i Skåne, Båstad för dom som vill veta.

Vänliga hälsningar// C-M.K
 
Sv: Tuppkam börjar bli mörk. Svart/blå/lila.

Min tupp är också mörk på den bakre delen av kammen. Färgförändringen uppstod då det blev soligt så jag tror helt enkelt att han är lite solbränd.
Om du ska ha värme i vinter så är mitt förslag att du inhandlar ett riktigt element istället för värmelampor. Du behöver inte ha så varmt till dem utan ser du till att det är plusgrader så vattnet inte fryser så räcker det.
 
Sv: Tuppkam börjar bli mörk. Svart/blå/lila.

Dom brukar gå ute från 09:00 till 18:00 enligt mitt schema. Men dom sitter gärna inne eftersom dörren står öppen.
Så eftersom dom själv får välja så är dom ute mellan 13:00 och 17:00 sen lägger dom sig. Dom trivs där inne, lite mörkt där också.

Har rätt mycket träd utomhus också, självklart lyser solen men... Ja lite så är det. Hoppas givetvis att du har rätt men jag är lite tveksam.

Off-topic: Då föredrar man kanske 1.st värmelampa över mat och vatten samt ett element till själva helheten? Jäkla elförbrukare haha.
 
Sv: Tuppkam börjar bli mörk. Svart/blå/lila.

Många tuppar ändrar färg på kammen med tex ålder, tillgång till ljus, foder mm.
Om tuppen är pigg i övrigt och kammen ser "frisk" ut så hade jag lugnt avvaktat och sett.

Vad gäller värme inne så hade jag hellre begränsat deras yta och satt en värmelampa vid sittpinnarna än försökt värma upp hela ytan.

/Swat
 
Sv: Tuppkam börjar bli mörk. Svart/blå/lila.

Många tuppar kan mörkna i kammen när 'vårkänslorna' börjar bubbla.;) Han är ju inte så gammal så han kan ha kommit igång senare. Denna vintern har också gjort sitt för att försena avelssäsongen.

Skulle han däremot bli mörkare (blålila) och börja bli hängig kan det vara ett hjärtfel.

Jag skulle tippa på att han börjar få vårkänslor.
Här har tupparna nu riktigt djupröd färg. Utevistelse med sol och grönt gräs gör gott. En av dvärgtupparna (den mest pilska av dem) har börjat mörkna i kammen (längst fram & bak).

Du behöver nog inte vara orolig.:laugh:

Till vintern räcker det att du har en värmeplatta (finns att köpa på bla. Högberga AB) under vattenautomaten eller en värmelampa över.
För värme till hönsen räcker det med värmelampa över sittpinnarna.
 

Liknande trådar

B
Lantbruksdjur Hej! Har 14.st höns och 1.st tupp. Visst vill man ha nästan 14.st ägg per dag då? Taket är tätt och väggarna är täta. Har även lagt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
22 625
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp