Ägg försvinner. Hål i golvet.

Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Tamråttor är mycket sociala och intelligenta husdjur, och är domesticerade sen mitten av 1800-talet. Och nej, jag har inte en, utan flera (flockdjur).

Troligen är dina råttor inte fullt så stora, men de ligger med stor säkerhet runt ett halvkilo iaf.

Just på grund av problemet med snabb avlivning efter burfälla gick jag faktiskt över till gift för att bli av med råttorna i sadelkammaren. Använder Kobra Rax som finns att köpa på lantmännen.

Som bete till fällorna rekommenderar jag något som luktar gott, leverpastej, en köttbulle eller dylikt. Majs är också väldigt uppskattat, så en bit färsk majskolv kan nog locka även vilda råttor!

/Migo
med 550 gram "Bus-Frö" i nacken;)
Skrot7.jpg
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

KOBRA RAX! Det såg jag idag också. Skakade lite på burken, fanns två olika storlekar. Lät som ett slags pulver?
Jag kan inte förklara det men såg på någon lanthandel här tidigare små vaxbitar som innehöll råttgift, är det inte bättre?

Matar du regelbundet med råttgift? Kanske i förebyggande syfte? Eller du har slängt ut och märkt någon skillnad?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag lägger pulver i tegelrör på ställen där jag vet att råttorna passerar, men inga andra djur kommer åt det. Kontrollerar giftstationen minst en gång i veckan och fyller på vid behov (första veckan fick jag fylla på flera gånger, numera ligger det orört läääänge).

Märker enormt stor skillnad på trycket från råttorna. Hönsmaten finns kvar på morgonen, äggen ligger i redena (eller iaf kvar där hönsen gömmer dem...) och det är inte längre bitmärken på mina läderprylar i sadelkammaren.

Det tar emot att giftdöda dessa fantastiska djur, men jag är orolig över vad de kan ställa till med vad gäller elledningar osv. De är ju tyvärr skadedjur i det vilda:(
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag lägger pulver i tegelrör på ställen där jag vet att råttorna passerar, men inga andra djur kommer åt det. Kontrollerar giftstationen minst en gång i veckan och fyller på vid behov (första veckan fick jag fylla på flera gånger, numera ligger det orört läääänge).

Märker enormt stor skillnad på trycket från råttorna. Hönsmaten finns kvar på morgonen, äggen ligger i redena (eller iaf kvar där hönsen gömmer dem...) och det är inte längre bitmärken på mina läderprylar i sadelkammaren.

Det tar emot att giftdöda dessa fantastiska djur, men jag är orolig över vad de kan ställa till med vad gäller elledningar osv. De är ju tyvärr skadedjur i det vilda:(

Strör du bara ut pulvret eller du har någon "station"-låda?
Såg att det fanns sådana att köpa också för 300SPÄNN!

Samma funktion att strö ut där det känns att det behövs? Känns det som?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Strö och strö. Jag lägger det på ett A4 som jag lägger in i tegelröret - Jag vill kunna ta bort det snabbt utan att behöva sopa runt i giftet.

Röret placerar jag sen där jag vet att råttorna passerar.

Men nej, jag var för snål för att köpa en station och använde som sagt röret istället. Snålt men funktionellt;)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Har du en riktig råtta inne och kelar med den i knäet? Du på bilden?
Fy... Du kan visa otyget till mina fällor inne i ladan istället.

Biter den inte?

Om jag hinner ska jag länka till Gul Zebras Anders.
Han får alla andra råttisar att framstå som möss.

Mannen i huset, som ynkligt nog är rädd för råttor, har fortfarande mardrömmar om Anders, och om jag blir lite halvsur så kan jag ju alltid påminna honom.:angel:

Jag slår ihjäl med en spade om jag kommer åt dem.Nu har vi inte haft råttor på länge men vi väntar då en granne några km bort har gjort sig av med sina djur, råttor i mängder o kajor som åt upp fodret.

Men spade hjälper föga, har man sett en så finns minst 50 till. Det mest effektiva vi gjort ( vi tog inte gift) är att vi då satte tonårspojken i hönshuset med luftgevär så han sköt dem. Då stack resten.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag lägger pulver i tegelrör på ställen där jag vet att råttorna passerar, men inga andra djur kommer åt det. Kontrollerar giftstationen minst en gång i veckan och fyller på vid behov (första veckan fick jag fylla på flera gånger, numera ligger det orört läääänge).
Men du har fortfarande råttor kvar? Detta är anledningen till att jag skriver att man ska använda mer än ett slags gift. En del råttor verkar lägga ihop 1 och 1 och förstå vad som sker. Det finns betat spannmål som man kan hälla ner i deras gångar. Mycket effektivt och inga andra djur kommer åt det.

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Inte så att jag ser några spår av dem nånstans.

Men visst, de lär sig snabbt vad som är gift, smarta som de är.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

När vi hade besvär med råttor på jobbet så berättade vår Anticimex-man att möss har inte "lika bra kontroll på sina tarmar" som råttor har.
Alltså, möss skiter både här och var. Och pissar.
Råttor har toaletter = har olika ställen bestämda där de skiter.
Det var därför vi inte såg några skitspår efter råttorna.
Du har säkert rätt, men det finns antagligen undantag.
Vi har haft råttinvasion vid två tillfällen och dom lade sina korvar (betydligt större än mössens) på golvet i foderkammaren. Minns inte hur och var, så det är möjligt att dom utsåg vissa ytor där till toa.

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

En död råtta luktar i 4mån har jag för mig?
Tiden beror antagligen på årstid. Så länge flugorna (larverna) är aktiva, så äter dom upp en råtta på några dagar. Finns ju även andra små kryp som äter as. Får den däremot ligga och ruttna blir det nog som du tror. Vi har vid två tillfällen dödat massvis med råttor, men aldrig känt någon lukt. Enstaka har krypit omkring på golvet i stall och foderkammare, dom har vi daskat till med skyffeln, men majoriteten har antagligen somnat in under husen.

Hoppas på att råttgift under och nu innan vintern kommer duga.
Efter vintern råder det större grejer, cement över hela golvet!
Beroende på hur du bor, så kan det faktiskt gå att utrota råttorna lokalt. Vi har som sagt gjort det vid två tillfällen.

Smidigast att dränka ihjäl en råtta eller slå med spade/yxa? När det gäller.
Svar: spade!

Heja Torsten! :D

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Samma funktion att strö ut där det känns att det behövs? Känns det som?

Så vitt jag vet får man inte bara strö ut det, utan man måste lägga det så inga andra djur/människor kommer åt det. Sen måste man nog ha varningsskyltar uppsatta också.

Här i stan ser man då och då varningsskyltar i parkerna, då har de sprutat in giftpulver i råttgångarna som råttorna får i pälsen och sen slickar i sig. Det är nog den mest effektiva giftmetoden för de är ju kända för att lära sig att undvika det som kompisarna dött av.

Om jag vore du skulle jag rådfråga Anticimex.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.



Nu har det införskaffats värre doningar. Tog en bild på en vanlig musfälla.
Samt en av dom nya råttfållorna. Väldigt stark fjäder som sitter hårt.

Dagens tips i affären: Stark korv som luktar, bättre än ost. Lukt=Lockar.

3.st musfällor, dödande.
2.st råttfällor, dödande.
1.st råttfälla/musfälla, levande.

Som det ser ut just nu.

Slutligen det ni alla väntat på: Fortfarande ingen fångst!!

Känner mig nu rätt trygg inför vintern när det gäller drag.
Blåser så hemskt numera och kallare blir det.
När någon slänger filtar och täcken säg ja tack, tätat idag runt väggar.
- Enbart för lite vind som drog igenom.

Röda markeringarna på den ena bilden, det är 2.st enorma hål från, råttor?
Syns dåligt på bilden. Täpper nu inte längre igen hålen, ställer en fälla framför.

Med denna äckligt dyra korven och snart dyra investeringen i fällor så vågar jag nästan lämna en garanti för att imorgon har jag en varulv i någon av fällorna!! :devil:

*bildbevis utlovas när fällorna genererat fångst*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Du får ursäkta att jag är tjatig, men det funkar inte med fällor. Du kan ta en eller ett par råttor, kanske, men sedan är det stopp. Det spelar ingen roll vad du betar med.
Råttor är för smarta för att gå in i fällor, när dom upptäckt vad som händer.

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Du får ursäkta att jag är tjatig, men det funkar inte med fällor. Du kan ta en eller ett par råttor, kanske, men sedan är det stopp. Det spelar ingen roll vad du betar med.
Råttor är för smarta för att gå in i fällor, när dom upptäckt vad som händer.

LIA

Du får ursäkta mitt minne, men jag kan inte komma ihåg att du sagt det
tidigare och upplevs därför inte som tjatig. :rofl:

Oavsett så har jag ingen möjlighet till riktigt golv under vintern.
Alltså får mitt skydd vara dessa fällor och eventuellt fler.
Råttgift är väldigt aktuellt. Troligtvis några olika märken, samtidigt.

Har en liten oro för dessa råttgift som är i pulverform.
Detta kommer jag lägga i mynningarna In mot hönshuset, utanför.
Rädslan är ifall råttorna släpar in detta till hönsen.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag såg i något program att "skadedjursakuten" använde jordnöt- och chokladskräm som bete (med framgång) i sina fällor.
Kanske värt att pröva?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

NU HAR RÅTTAN NAPPAT!! :D Tyvärr bara en men det är bättre än inget och förhoppningsvis blir det kanske fler med tiden.

I min bekants ögon så är den väldigt liten för att vara råtta, men enligt mig så är det en katastrof! Stor som en fähund. Och vilken svans.



Slutligen en bild på några av hönsen tillsammans med tuppen Torsten ute på bete efter mask i regnet.


(Beklagar servern som lagrar mina bilder. Slöare får man leta efter, ha tålamod.)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

För er råttälskare så kan jag trösta med att den råtta som väljer fällan där fångsten blir levande, slutar lycklig. :)
Tycker faktiskt den va rätt fin och jag har fullt med burar, även mat. Varför inte? Den är ju infångad. Nästa, levande, behåller jag. hehe. :)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Haha, grattis!!!
har varit tvungen att läsa hela tråden i spänning! Hoppades att jag skulle få se en fångst innan jag skyndar iväg på det jag blir sen till!!
Skattar mig lycklig som får ha mitt hönshus i fred! tackar mest katterna... De har kommit hem med allt från ekorrar, starar till bisamråttor modell GROSE!! :eek:
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Haha, grattis!!!
har varit tvungen att läsa hela tråden i spänning! Hoppades att jag skulle få se en fångst innan jag skyndar iväg på det jag blir sen till!!
Skattar mig lycklig som får ha mitt hönshus i fred! tackar mest katterna... De har kommit hem med allt från ekorrar, starar till bisamråttor modell GROSE!! :eek:


hehe. Tack för ditt svar! :)
Är aktiv på över 30.st olika forum och tycker att det borde vara bildkrav.
När man har startat ett ämne, en bild är så mycket trevligare och roligare.

Idag har jag inte varit inne i min hönsgård och vet därför inte om det blivit
någon fångst i fällorna men ser fram emot att göra ett besök imorgon.

Är lite glad därför jag har nu Nästan byggt klart min nya vaktelbur i ladan.
I andra änden av ladugården(hönsgården) så ligger där ett mindre rum.
UTE DASSET! Över 170år sen det användes. Nu har det börjat användas igen.
Men tyvärr inte till dess forna bruk, inreder och bygger till mina blivande.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

NAPP!

Tyvärr bara en liten mus. Men jag fick den. Rätt bra att fällorna alltid klipper över nacken så det går fort.
Bildbevis som utlovat och fler blir det förhoppningsvis:


Nu börjar äggen bli lite brunare och större. Kul!! Iofs fortfarande liten mängd. Fick 3.st idag på 14.st höns.
Maranerna börjar med jätte bruna ägg, sen blir dom bara ljusare och ljusare. Perioden är över snart, nu blir dom mörka igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp