Ägg försvinner. Hål i golvet.

Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag har också svårt för råttor, det är obehagliga djur. Möss gör mycken skada men kan vara ganska näpna ändå, men råttor usch.

Bästa försäkringen är att ha bra katter tycker jag, har inte sett en enda råtta här på många år och även mössen håller de efter så fint.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Oh ja, katter är super. Vi kunde inte ha någon då dock (när vi hade hönshus). Sen, jag vet inte. De tenderar att KOMMA HEM med råttor och annat otäckt *urk*

Men precis som du säger, möss är en sak, inte trevligt men.. Men råttor..huuu...
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Ny historia: Tänk er en tupp som har sina dagar räknade pga sjuka.
Det blir huvudet. När jag har känslan inne för att svinga med yxan så
blir det aktuellt inom kort, frågan är då. Han är sjuk och då är det ingen
måltid i grytan som lockar. - Kan man slänga han på åkern utan huvud?
Vill inte locka hit rävarna. 300meter rör det sig om.
Har du tillgång till gödselstack kan du gräva ner tuppen där. Den "försvinner" relativt fort då. Annars kan du lägga den i naturen på lämpligt ställe. Ingen skillnad mot vad som händer dagligen i denna.

Du är säker på att du inte har en äggätare bland hönsen? Har dina hönor fri tillgång till snäckskal?
Råttor! Lägg ut gift! Det finns inget annat sätt att bli av med dom. Placera ut giftet så inte några andra djur kommer åt det. Använd gärna ett par olika sorters gift/mat och skifta, eftersom råttorna kan klura ut varför en del av dom blir dåliga. Fyll på med gift tills råttorna säkert är borta.
Råttor är som sagts mycket smarta. Inte att jämföra med möss i det fallet.

Råttor ska man försöka bli av med av flera anledningar, men jag undrar ändå om det är dom som äter äggen. Det borde finnas en och annan bit äggskal kvar i så fall. Fåglar (t ex skator) äter dock gärna upp även lösa äggskal. Om jag fattat rätt kommer inte skator åt hönshuset? Släpper du inte ut dina höns så dom får gå fritt?

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

1.st ägg idag.

Hönsen har ladugården inredd att använda som innebostad och direkt utanför en slags större bur byggd.
Nergrävt nät, väggar och tak av nät. Så visst går dom ute på större område om dagarna. :) Men absolut inga fåglar kan komma in.

Aldrig något som helst spår efter äggskal, aldrig. Måste vara någon glupsk jäkel som rånar mig på ägg.

Om jag lägger ut råttgift runt om hela ladugården långt från området där hönsen finns, finns det ändå ingen som helst risk
att råttorna kan dra in detta i gården om det nu är dom som smiter in på något vis? Höns dör väll på kuppen av råttgift?

Imorgon ska jag prova att lägga ut ett par stycken ägg runt om i ladan för att se nästa dag. Då har jag svart på vitt vad som händer!!

Har en tupp som är hjärtsjuk. Fick idag några piller att bjuda han på. Gick efter lite tvång att trycka ner i halsen.
Efter 1timme så försvann det blåa från kammen. Efter 2timmar blev han pigg och glad. Nu mot kvällen blev han likadan.
Ska använda slut på pillerna och sen göra han ett huvud kortare tyvärr. - bara bjuder på lite annan info.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Lägg ut ett par ägg på golvet och täck dom med något tungt så inte hönsen kommer åt dom, men så råttor kan krypa in. Då kanske du får svar på vem som tar ägg.

Lägg inte ut gift lite hur somhels, utan koncentrerat på 1-2 ställen invid hönshuset. Där det är sannolikt att råttor passerar. Täck ordentligt så inga andra djur kommer åt, t ex småfågel.
Råttorna kommer inte att "dra in" giftet någonstans, utan dom äter sig mätta som med vanlig spannmål t ex. Det finns speciella "giftautomater" att köpa, men risken är att råttorna blir misstänksamma mot dom. En bit cementrör utmed väggen med ett par tegelpannor lutade mot ändarna kan vara en variant. Eller gör som vi, häll ner giftet i råtthålen. Fungerade galant här.

Det är inte tuppen som är i farten? :o

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Aldrig något som helst spår efter äggskal, aldrig. Måste vara någon glupsk jäkel som rånar mig på ägg.

Det kan vara hönsena själva. De "industrihöns" jag haft som varit äggätare har tuggat i sig allt, det enda som blivit kvar är en blöt fläck. Och den blöta fläcken är inte lätt att se på golvet. Jag upptäckte det inte förrän dom började äta ägg i redena och då var det för sent. Men lika dant där, bara en blöt fläck kvar. Inget mera.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

NU HAR JAG BEVIS PÅ ATT DET BOR MÖSS AV MODELL STÖRRE; Råttor.


Under en natt kan ett hål bli såhär stort. Känns som overkill för en mus och misstänker med garanti endast råttor nu.


Inträffat mycket händelser kring dom dödande fällorna men icke denna, är råttor och möss smartare än man tror?


Det finns en liten situation bakom denna tanken! Hade lagt ut 5.st fällor av denna sorten med ost på.
Lite efter varje dag har dom börjat försvinna och man kan se där dom varit att det blivit "livat" inom området.
Min tanke är alltså STOR råtta. En mus hade bara dött, en stor råtta blir fångad men kan ändå springa iväg, det är min tanke.

Nu har jag alltså 5.st råttor av modell STORA i ladan som springer omkring med musfällor klämda över sig.
Har ännu inte börjat lukta så fanskapen lever ännu. Nu är min tanke denna modellen som bilden visar.
När den slår ihop över en råtta av modell STOR så kan den förhoppningsvis inte komma ut från denna slags bur.
- Eftersom musfällan inte går igenom springorna om den sitter fast över råttan.

Hålet som en bild visar kan jag få flera av under en natt.
Äggen är nu runt 3-5.st per dag. På 14.st hönor.

Nästa steg är att byta ost oftare i fällorna så den är färsk oftare = luktar och lockar mer.
Slutligen nu innan vintern så är det råttgift i sådana vaxbitar som gäller.

Har ännu inte sett någon råtta i verkligheten, överhuvudtaget faktiskt. Men jag brukar höra fanskapen i ladugården.
Där finns mycket bråte bla kartonger som dom tydligen gillar. När dom gräver i kartongerna så hörs storleken som cirkus 10.st katter.
Snart utvecklar jag en fobi på köpet kring dessa jäkla råttor.

Och nej, det finns inga katter kring ladugården. :) Vet med säkerhet.

Riggade idag en termometer som visar både inne och ute temp, det börjar bli kallt om nätterna! (ner till +6)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Gör råttorna så stora hål i golvet att dom kan krypa igenom med fällan?
Min dator tar inte in hela bilden på hålet.

Min erfarenhet är att råttor slutar gå i fälla sedan ett par fastnat i den.
Rådet är därför att skippa fällor och använd ett par sorters gift istället.

Mus kan också dra iväg med fällan. Det beror på hur/var denna slår ihop på musen. Ibland klipper den rätt över svansen och ibland över ett ben. Då släpar musen med sig fällan samma väg den kom.
Det borde absolut finnas spillning efter mus/råtta. Den berättar vilketdera det är.

Hur gick det med tuppen?

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Gör råttorna så stora hål i golvet att dom kan krypa igenom med fällan?
Min dator tar inte in hela bilden på hålet.

Min erfarenhet är att råttor slutar gå i fälla sedan ett par fastnat i den.
Rådet är därför att skippa fällor och använd ett par sorters gift istället.

Mus kan också dra iväg med fällan. Det beror på hur/var denna slår ihop på musen. Ibland klipper den rätt över svansen och ibland över ett ben. Då släpar musen med sig fällan samma väg den kom.
Det borde absolut finnas spillning efter mus/råtta. Den berättar vilketdera det är.

Hur gick det med tuppen?

LIA

Det är filservern Imageshack.us som är lite långsam just nu tror jag.
Hade samma problem men blev bättre nu när sidan fick stå och ladda lite.
- Första bilden som strular/strulade är en bil på själva hålet,
som jag får väldigt många och likadana av.

Stod idag och tittade lite på råttgift, det som är vanligast verkar vara skiten som liknar ett pulver men det känns som att det lockar mer med en kakbit(vaxbit) som är råttgift i fast form. Känns mer som något riktigt.

En död råtta luktar i 4mån har jag för mig?

Slängde idag upp hö på höskullen där inne och upptäckte nu mot slutet av dagen att mössen/råttorna har redan invaderat där också. Prasslar och har sig.

Hoppas på att råttgift under och nu innan vintern kommer duga.
Efter vintern råder det större grejer, cement över hela golvet!

Har slutat täppa igen hålen efter råttorna nu. På morgonen finns där ändå bara fler eller så har det blivit ett likadant hål bredvid.

TUPPEN! Vi kallar han förresten för Torsten.
Vet inte riktigt hur mycket jag skrivit om hans sjuka.
Åkte till en lantvårdare och det visade sig att han ville utföra ett slags test.
Fick hjärtpiller av okänd modell. 1.st om dagen ska han få.

Torsten är envis så vi fick vara två man. Jag höll och en annan öppnade gapet och fick bjuda på piller. Iaf ett styck. 1timme efter försvann det mörka, svarta, lila, ljusmörka där bak på kammen och han blev pigg.
Men sen blev det likadant igen, han blir alltså sjuk så fort jag slutar tvångsmata med piller plus att han blir livrädd på köpet.

Summa summarum: Istället för att skrämma ihjäl han 1gång per dag så tänker jag låta han förbli som det är just nu, så länge han äter och dricker samt orkar gå ut och eventuellt hoppa på en och annan höna så låter jag han behålla huvudet ett tag till. Fram tills dagen kommer då han bara sitter still, då blir han ett huvud kortare.

En kul grej: När jag går in i hönshuset och tar en vända där inne på 3min så stiger värmen med 4plusgrader. Tycker det är lite kul.


Slutligen hoppas jag att det snart sitter en råttjäkel i fällorna så det kan postas bilder på mitt huvudbry! Det är en stor händelse, har aldrig greppat riktigt hur en råtta ser ut i verkligheten jämfört med på bilder/filmer.

NYHET: Ikväll försvann ännu en musfälla, med troligtvis en råtta.

Smidigast att dränka ihjäl en råtta eller slå med spade/yxa? När det gäller.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Det borde absolut finnas spillning efter mus/råtta. Den berättar vilketdera det är.
LIA

När vi hade besvär med råttor på jobbet så berättade vår Anticimex-man att möss har inte "lika bra kontroll på sina tarmar" som råttor har.
Alltså, möss skiter både här och var. Och pissar.
Råttor har toaletter = har olika ställen bestämda där de skiter.
Det var därför vi inte såg några skitspår efter råttorna.

Om detta stämmer el. inte vet jag inte, men vi såg aldrig några råttskitar nånstans.. Däremot fastnade till slut en STOR bamse till råtta i en fälla.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Posta gärna någon bild på valfri råtta som ni lyckats fånga, gärna bild på själva metoden också.
Försöker inbilla mig hur stor sate jag har att vänta mig nämligen.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Storlek? Ja, de är väl 10-30 cm plus lika lång svans, bisamråttan upp till 40 cm men de lever mest vid vattendrag.

Edit:
Brunråttan är allätare och förtär allehanda slag av spannmål, ägg och ungar i fågelkolonier, grodor, fisk, as och smågnagare
från wikipedia om Brunråttor.
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Storlek? Ja, de är väl 10-30 cm plus lika lång svans, bisamråttan upp till 40 cm men de lever mest vid vattendrag.

Edit:
från wikipedia om Brunråttor.

Herregud!! :eek:
Som en liten hund eller någon slags jävla katt.

Jag som brukar stå i shorts och skruva i ladan medan jag hör dom prassla runt.
Min bekant säger att dom ställer sig på bakbenen och fräser mot en.

Sant? Utvecklade fobi på kuppen!
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Absolut inte dränka! Fruktansvärt grymt:crazy::cry:

En välgödd äldre hane kan gott och väl bli så här stor, även i vilt tillstånd:
Rhorry.jpg


(Tamråttan Rhodry vid 2½ års ålder. ca 65 cm med svans och närmare 1.2 kg. En äkta kelgris som älskade att bli kliad på magen)

/Migo
 
Senast ändrad:
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Posta gärna någon bild på valfri råtta som ni lyckats fånga, gärna bild på själva metoden också.
Försöker inbilla mig hur stor sate jag har att vänta mig nämligen.

Jag tog aldrig någon bild på den som hamnade i fällan på jobbet.
Vet inte om jag hade velat ens om jag haft kamera med mig.
Sa till dem att möss kan jag lossa ur fällorna men inga råttor.
Och det gjorde jag inte heller.. Ringde upp dem och talade om att nu sitter det ett as i fällan, jag rör den iiinte :eek: :crazy:
Göran (vår anticimex-man) kom så glatt och flinade åt mig.

Metoden att fånga den var en musfälla gigantus med något slags bete, minns inte nu vad som lades i. Köttbulle el. nåt.
En modell som heter Snap-E var fällan som användes.
Lätt att gillra utan att få fingrarna avslagna.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Absolut inte dränka! Fruktansvärt grymt:crazy::cry:

En välgödd äldre hane kan gott och väl bli så här stor, även i vilt tillstånd:
Rhorry.jpg


(Tamråttan Rhodry vid 2½ års ålder. ca 65 cm med svans och närmare 1.2 kg. En äkta kelgris som älskade att bli kliad på magen)

/Migo

Har du en riktig råtta inne och kelar med den i knäet? Du på bilden?
Fy... Du kan visa otyget till mina fällor inne i ladan istället.

Biter den inte?

Menar ni att det troligtvis är den storleken jag har att göra med?
Är ju som ett försöka fånga en jäkla hund som smyger omkring! Arg sådan.

Egentligen är jag en stor djurvän, därför jag köpte fällan som fångar levande.
Men nu hoppar fanskapen inte i där frivilligt med osten.
Tänkte först fånga många levande för att sen köra ut långt på åkrarna
och släppa ut dom i det fria igen men eftersom det nu inte blir så....

Läste om 2.st råttgift. Ett gör att dom bara törstar, dricker ihjäl sig.
Ett annat gör att det uppstår blödningar invärtes. Dör där också.

Är råttgift som råttgift?

Inte dränka? I annat fall så måste jag TA MED HÄNDERNA för att ta ut den.
Om jag nu fångar någon levande. Hålla den över stubben för att slå med yxa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp