Bukefalos 28 år!

Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

M

mittandrajag

Vad själva tuppspatten innebär vet jag. Nu en annan fråga som gäller försäkringen. Om man har köpt en tävlingsmeriterad häst just för att kunna tävla dressyr och hästen ifråga får tuppspatt så innebär det ju att man kanske inte kan tävla på den nivå man har tänkt (tuppsteg ger ju poängavdrag).

Om man då har hästen försäkrad i A1 (liv med användbarhet), kan man då triangelmärka och få ut försäkringspengarna?
 
Sv: Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

Varför triangelmärka en frisk häst?? bara för den inte kan tävla dressyr är den ju inte värdelös.
Synd och triangelmärka den så den inte får tävla.. finns ju fler grenar än dressyr=)

Min häst har tuppspatt och jag tävlade utan problem upp till 120 med henne.
Tuppspatt lider inte hästarna av och det går att operera idag..

Tuppspatt kan ju vara av olika orsaker min häst har en förslitningsskada i en sena som är uttöjd och när det är kallt drar den ihop sig och hon tuppar då.
Men efter 20 minuters uppvärmning är det helt borta samt på sommaren!

Jag skulle nog sälja hästen till någon som vill hoppa eller bara ha en allroundhäst om du själv vill satsa på dressyren
 
Sv: Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

Nu svarade du ju inte på vad jag frågade om...Jag vill ha svar på om det går att triangelmärka pga tuppspatt. Vad jag väljer att göra med mina hästar är min ensak och inte något du i så fall ska spekulera i.
 
Sv: Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

Tja med din otrevliga ton så skulle jag inte vilja tala om det även om jag vet det.

Kom igen när du är trevligare:mad:
 
Sv: Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

För att veta säkert så ring till ditt försäkringsbolag och fråga! Annars skicka in en skadeanmälan om det hela så får du ju svar och vet ju sedan.
 
Sv: Tuppspatt, vad gäller försäkringsmässigt?

Jag tycker det var en mkt intressant fråga, snälla ta och tala om vad försäkringsbolaget sa!

Mina hästar som fått tuppsteg har ju inte fått ngn minskad brukbarhet pga tuppsteg, jag tävlar ju bara hoppning.
Men i dressyr så är det ju kört om hästen får tuppsteg! Och borde ju då vara ngt som försäkringsbolaget ersätter.
Många har ju inte möjlighet att sälja en häst till kraftigt reducerat pris och sedan kunna köpa en ny, och då är ju detta T-märkning en utmärkt idé tycker jag!
Hästen lider ju inte av att inte få tävlas mer!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 809
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 338
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 385
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp