Två katter i en liten etta?

Saffransbulle

Trådstartare
Hej!

Jag funderar över om jag kan skaffa en kattkompis till min innekatt (Brittisk korthår). Men jag bor i en etta på 30kvm. Är det för lite utrymme för två? Min Britt trivs bra med det utrymme han har, kanske är det dummt att göra det mindre genom att skaffa en kompis? Är det någon som har några åsikter/erfarenheter om detta?
Om jag skaffar en till så blir det en lugn ras lik Brittisk korthår.
:)
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Nej det är inte för litet, du kan ju använda höjden också - t.ex med hyllor de kan vara på och klätterpelare.

:laugh:
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Ju mindre yta katterna vistas på, ju större risk för konflikt. Jag skulle skaffa fler katter på så liten yta. Jag har som minst bott på 48 kvm och då hade jag två katter. Det funkade men efter att ha haft ett par rejäla konflikter katter emellan är jag noga med att se till att katterna inte bara har en stimulerande miljö utan även yta.
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Hej :)

Jag har två katter(inne) och jag bor i en etta på 40 kvm :) Funkar kalas bra.

Minna kissar är förvisso uppväxta tillsammans, och dom verkligen älskar varandra.

Dom är av rasen Devon Rex som tydligen är en väldigt livlig ras, och som dom kan springa omkring.

Jag har även köpt ett klätterträd till dom, som går från golv tilll tak, där dom busar, sover, klöser och sitter och spanar :)
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Jag håller med. Britten är en markbunden ras, den går (oftast) inte att bygga på höjden åt. Jag har haft 2 på 52 kvm och det är lite i minsta laget tycker jag, men det beror helt på planeringen av lägenheten/bostaden. Britter behöver oftast mer golvyta än höjd.
Tycker jag då.
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Det är bannemig skrämmande att folk har katter på så små ytor!! Katter ska få vara ute!! Herregud..BLÄ!
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Har ifs två bröder men min lgh är 40kvd,förra var 36 kvd.
Katter är ju egentligen självständiga djur men om du känner att du vill ha två katter så skaffa du en till.
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Ni är bra konstiga i det här forumet, det är helt okay att ha två katter inlåsta i en etta hela livet, men inte okay att blanda friskies med Rc foder..undrar vad katterna hade valt:idea: Man är SKYLDIG djuren att ge dom ett så naturligt liv som möjligt när man håller dom i fångenskap..VIDRIGT!
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Ni är bra konstiga i det här forumet, det är helt okay att ha två katter inlåsta i en etta hela livet, men inte okay att blanda friskies med Rc foder..undrar vad katterna hade valt:idea: Man är SKYLDIG djuren att ge dom ett så naturligt liv som möjligt när man håller dom i fångenskap..VIDRIGT!

Hur många bor i en liten etta i 20 år? Men visst, det är bättre att släppa ut dem så de blir överkörda och drar på sig sjukdomar istället :idea:
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Bara för att du blev sur i någon annan tråd behöver du ju inte börja bråka här. Otrevligt mot ts som inte gjort dig något.
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Ni är bra konstiga i det här forumet, det är helt okay att ha två katter inlåsta i en etta hela livet, men inte okay att blanda friskies med Rc foder..undrar vad katterna hade valt:idea: Man är SKYLDIG djuren att ge dom ett så naturligt liv som möjligt när man håller dom i fångenskap..VIDRIGT!

Faktum är att det är svårt att se det naturliga i att hitta överkörda katter i vägrenen. En katt är anpassningsbar och kan klara sig på ganska små revir så länge de har en "egen" plats.

Från katter.nu: "Kan en katt leva sitt liv inomhus hela livet?
Svaret är solklart ja! Det spelar ingen roll om din katt är Huskatt, Skogkatt eller Perser – alla katter lever mycket gott och framför allt längre inomhus."

Jag har dessutom två katter som är fullkomligt livrädda för utomhus efter att ha tillbringat sina första halvår i snö och kyla och utan mat, innan vi fick dem, så du får gärna komma och titta på dem och kolla vad de själva väljer.

Suck.
 
Sv: Två katter i en liten etta?

Har precis som FlyForFun en kisse som är livrädd för att vara utomhus. Och jag har minsann försökt! Både på landet hos mina föräldrar och på min innergård i stan. Men när katten hyperventilerar, försöker skrapa upp dörren eller klättrar upp i nacken på en och försöker gömma sig bakom håret, ja då är det väl mer djurplågeri att tvinga ut den?

Vissa katter har inte privilegiet att få en bra uppväxt, och även om det är naturligt för katten att leva utomhus så skulle jag aldrig tvinga henne att vara ute när hon inte vill. Min förra katt älskade att vara ute, och ja, då fick han vara det. Man ska inte döma innan man vet faktan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 855
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 622
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 060
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp