tvådagars långritt?

LinnK

Trådstartare
börjar så smått fundera på en tvådagars långritt med en vän till sommaren om jag får tag i nån ny häst innan dess.. :)

nu är det här inga riktiga planer än, men jag vill ändå ha lite hjälp, då jag är väldans sugen på att genomföra detta!

Så nu vill jag höra era funderingar!

hur långt orkar eg. två fritidshästar/ och ryttare :D per dag?

vad bör man ha med i packningen?

kan man trava/galoppera med sadelväskor?

hur löser man det för hästarna med övernattningen?

hm, ja, ni får allt ge mig alla tips å erfarenheter ni har helt enkelt!

tänkte försöka få våra karlar att köra ut tält å hö,vatten å sånt så vi behöver ju inte dra ALLT på pållarna isf.
:cool:
 
Har tyvärr inga tips eftersom jag aldrig ridit på en riktig långritt men jag har oxå planer på det till sommaren..
Så jag är oxå intresserad av att veta mera om detta.. :bump:
 
Jag var på en tvådagarsritt förra sommaren med min islandshäst. Ingen av oss var särskilt vältränad sådär, och vi klarade ungefär 3 mil per dag. Men jag var jättetrött kan jag säga, hästen verkade dock inte tycka att det var jättejobbigt... Så 3 mil tror jag nog att man kan räkna med, då kan man också ta flera rejäla pauser (välbehövligt)
ah.. packningen kan jag nog inte tips om.. sånt sköttes via bil, så vi hade typ ALLT med..
Men i sadelväskorna bör man väl iaf ha grimmor/grimskaft, förstahjälpen för både häst och människa, fika, nåra slags hovvårdsgrejer för nödfall..
Man kan trava, tölta och galoppera med väskorna, bara man ser till att de inte dänger och far för mycket.. brukar kunna knyta fast dem i sadeln...
man kan ju ha med ett litet elaggregat och skruvisolatorer och elband och göra en liten hage mellan träden.. annars brukar man kunna stalla in dem hos nån snäll bonde om man kollar i förväg..
 
var på "långritt" förra sommaren.. eller 2 dagarstur var det. red 6 timmar första dagen, in till stan, slog upp tältet i ett villaområde där mina vänner bor :angel:

virade en eltråd runt några träd och sov där,

dagen efter red vi tillbaka men då tog det vara 5 timmar eftersom vi hittade en genväg :idea:

haha ska lätt göra om det till sommaren :rofl:
 

Liknande trådar

Träning I sommar så planerar jag att ge mig av på långritt med min yngre syster och våran gemensamma kompis. Dock så är det lite saker jag...
Svar
14
· Visningar
1 347
Senast: Ichigo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp