Bukefalos 28 år!

Inför långritt

Ichigo

Trådstartare
I sommar så planerar jag att ge mig av på långritt med min yngre syster och våran gemensamma kompis. Dock så är det lite saker jag behöver komma på lösningar till innan vi kan genomföra det.
För det första, känner någon till en bra väg där man kan rida? Tänkt tanken typ Vänern runt (eller om det är Vättern, ingen koll på sjöarna...) eller något annat liknande men det ska ju bli lite äventyr och måste gå att köra vagn där också!
Andra frågan, hur bra kondis behöver hästarna vara i? De vi har hemma just nu är inte igångsatta alls utan är två pensionerade tanter (18 och 19 men rätt pigga!) som går och lunkar runt här hemma. Planen är inte att rida fem mil om dagen utan 1,5-2, beroende på hur varmt det är och hur mycket vi orkar.
Tredje frågan. Det är inte särskilt spännande att rida här där inte särskilt mycket är nytt så vill ju iväg en bit och då är ju frågan, hur sjutton tar man sig iväg med en vagn, två hästar och en ponny utan att det kostar skjortan? Bör även tilläggas att ena hästen inte gillar att lastas särskilt mycket...
Fjärde frågan. Hur ska vi utfodra dem? Då de inte är igång så har de klarat sig utmärkt på bara hö men ska man ge kraftfoder direkt när de sätts igång? Och hela tiden eller bara de dagar de rids?
Femte frågan. Jag vet, många frågor men vill vara ordentligt förberedd! Om man mestadels skrittar, hur många dagar orkar hästarna, och ryttarna, vara ute? Både jag och min syster är skogsmullar och är ofta iväg på typ scoutläger och dylikt så vi är vana vid att sova ute länge, hur det är med vår kompis vet jag inte.
Sjätte och sista frågan, vad tycker ni att man ska ha med sig? Jag har gjort en lista med saker men har säkert missat något :)
Tror det är alla frågor just nu, hoppas någon orkar läsa och svara!
 
1. Var bor ni nu, eller hur långt kan ni tänka er att åka för att komma till ett bra ställe? Vill ni rida/åka från gård till gård eller kan ni tänka er att ha en fast gård som utgångspunkt?

Jag och en vän har varit ute på långritter vid två tillfällen hittills, och ännu en är planerad i sommar. Den vi var på i somras tyckte jag om, fin gård, bra hagar och bra ridvägar. Vi stod då på en och samma gård och red runt i omgivningen. Det var körvänligt, alltså i första hand grusvägar vi red på. Väldigt fina omgivningar! Däremot mycket kor, vilket kan vara ett problem om hästarna inte är kovana. Det var i vid Österlen. Är du intresserad kan jag pma deras hemsida.

2. Grundkondition är minimum, men beroende på hur ni tänker rida tycker jag inte mer behövs. Våra hästar var i grundkondition när vi red i somras, och det gick hur bra som helst. Vi tog det dock rätt lugnt, men var ändå ute några timmar om dagen nästan varje dag (tror längsta rundan var ca 3 mil). Min häst som jag red var då 21, och hon hade inga problem att orka.

Om ni av någon anledning behöver hyra häst, se då till att den är i kondition. Första gången vi var ute hyrde jag, och den hästen orkade inte ens att trava en liten sträcka i skugga utan att falla ihop efteråt.

3. Min vän har också en svårlastad häst, och för hennes del var det bara att träna. Finns ju inte så mycket att göra om den svårlastade hästen ska med på resan. Ta hjälp av någon kunnig med hästen?

Kostnadsfrågan är ju lite svår att undvika. Har ni egna transporter eller måste ni hyra? I så fall kan ni kolla om det finns någon hästbuss i närheten som hyrs ut. Det är väl inte helt orimligt att tro att det skulle kunna vara billigare att köra alla hästar samtidigt i en bil/buss än att t.ex. behöva hyra transport(er) och kanske t.o.m. bil som kan dra?

Om jag var ni skulle jag titta på något ställe relativt nära, men ändå så pass långt bort att ni inte känner igen er riktigt ;)

4. Någon annan får svara på det.

5. Vi har bara hyrt en vecka som mest hittills, sist var vi bara iväg fyra dagar. En vecka tycker jag är rätt lagom, eller åtminstone inte längre. Jag tycker det är rätt slitigt att rida flera timmar, flera dagar i sträck. För en häst i grundkondition bör inte det vara några problem. Möjligen att de är lite segare i slutet av veckan, av ovanan att gå så mycket. Ska ni ta det lugnt och skritta en del, har jag svårt att tro att det ska bli några problem.

6. Till oss själva hade vi inte med så vansinnigt mycket saker, bara det mest självklara typ. Till hästarna tog i alla fall jag med ett helt jäkla skåp med diverse utrustning. Olika byten; träns, täcken, schabrak/vojlockar, senskydd, osv. Reflexer till både dig och hästen kan vara bra om ni rider/kör vid trafik. Vi hade också med vårt eget foder. Vissa gårdar erbjuder grovfoder, men annars får eget tas med. Jag är glad att vi bara var borta 4 dagar sist, för halva transporten och även bilen var fullpackad med höpåsar.

När vi var ute på tur hade jag sadelväska, vilket var bra! Det kan vara bra att ha med sig regnställ på tur, eller någonstans där man kan lägga kläder man behöver ta av sig pga. värmen. Men eftersom ni har vagn kanske ni kan lägga sådant där?

Jag är rätt dålig på att skriva listor, glömmer alltid något. Men det jag tycker är viktigast är ombyte till både dig och hästen. Och vattenflaskor.
 
1. Bor utanför Borås i en liten håla, Svenljunga. Jag funderade på Tidaholm då det fanns en ridled där men en det är inte nödvändigt med en led, trevliga, spännande grusvägar att upptäcka är det vi söker.

2. Då planen är att ha med en rätt stor vagn (well, en prärievagn så den är ju inte gigantisk) så lär det ju inte gå särskilt fort, vilket är tur då min syster älskar galopp mer än något annat så behöver något som håller henne tillbaka ^^

3. Hur tränar man det då? Senast vi lastade henne så hade de glömt höja bommen (satt för en liten ponny), hon blev rädd för något och vips var hon halvvägs över bommen och fastnade sedan på rygg i transporten. Ingen fara med henne men tror inte hon lastats efter det. Jag är nog mer nervös än både henne och hennes matte...

4. Tack för tipset, helt ny här inne! ^^

5. Jag tänkte 7-10 dagar, beroende på hur fort det går, hur mycket vi stannar och sånt.

6. Bytte ni träns? :O Och varför så mycket hö? Våra hästar äter bara gräs på sommaren så vi fodrar aldrig med hö på sommaren, gör folk ofta det? Känner bara en tjej som jag har lite kontakt med som har hästar, har ingen annan att dela erfarenheter med så vet inte riktigt hur andra gör.
 
Fundera på var ni ska övernatta. Om ni inte vill släpa med er vatten och hö måste ni ha tillgång till vatten och gräshage. Det kan ändå behövas hö och vatten under ridetapperna. Kraftfoder skulle jag strunta i omde inte får det annars, kanske betfor för att ge dem en skvätt extra vätska och kunna blanda i salt om de svettas mycket. En rulle snöre och ett litet första hjälpen-kit kan vara bra att ha. Behöver ni släpa runt packningen, slimma den så gott det går, har ni möjlighet att lämna den på övernattningsstället eller få backup med bil kan ni ju ta med er nästan vad som helst.
 
Jag tänkte att man kan rida runt en sjö eller bland massa småsjöar och ta hästvatten därifrån och ha med en dunk människovatten. Kan man inte bara ta med en vanlig saltsten? Med tanke på att vi har en vagn och inte bara packväskor.
 
Jag tänkte att man kan rida runt en sjö eller bland massa småsjöar och ta hästvatten därifrån och ha med en dunk människovatten. Kan man inte bara ta med en vanlig saltsten? Med tanke på att vi har en vagn och inte bara packväskor.

Beroende på hur mycket de svettas kan det vara så att de inte får i sig tillräckligt från en saltsten. Ni får göra en bedömning utefter väder, ansträngning och hästarnas individuella benägenhet att svettas. Här kan du läsa mer.
 
Beroende på hur mycket de svettas kan det vara så att de inte får i sig tillräckligt från en saltsten. Ni får göra en bedömning utefter väder, ansträngning och hästarnas individuella benägenhet att svettas. Här kan du läsa mer.

Okej, då förstår jag lite bättre. Jättebra länk! Tack :)
 
Okej, Tidaholm ligger för långt upp för att jag ska ha koll på vad som finns. Men om där finns en led kanske där även finns villiga gårdsägare att hyra in sig hos? Antingen att man hyr in sig efter varje etapp, eller att man bor på en fast gård. En del gårdar erbjuder också "hö och hage" eller liknande, där man kan hyra in sig och ha hästen i hage under vistelsen, och rider i omgivningen. Fråga runt och/eller sök på internet!

Angående lastträning finns det många trådar om det på Hästhantering. Eftersom det inte är din häst kan du ju tipsa ägaren att gå in i forumet och antingen söka efter befintliga trådar (finns många) eller posta en egen tråd. Alternativt ta hjälp av någon kunnig som kan träna hästen.

Eftersom era hästar bara äter gräs på sommaren kan det ju vara lämpligt att försöka hitta en gård som erbjuder hage, annars får ni ju ta med något om ni ska stalla in hästarna. Såvida inte gården erbjuder grovfoder.

Min medryttarhäst som jag tog med äter samma foder året om. Hon går inte i gräshage. Så det var tvunget att packa med en massa höpåsar till henne. Vad gäller utrustningen vi (jag) tog med så kändes det smidigt med olika träns, eller snarare; olika bett. Jag brukar variera, så det kändes naturligt att ta med mer än ett. Men det är inte nödvändigt direkt, däremot kan det vara bra att ta med dubbelt av sådant som blir blött av svett och tar lång tid på sig att torka. Ett tips kan också vara att ta med lädertvål eller liknande och ta bort smuts. Jag har för mig att jag glömde det, vilket jag ångrade, för det hade behövts.
 
Har mejlat en kvinna som stod som kontaktperson för leden och hon sa att vagn funkar inte överallt så får skippa det.. Finns det inte någon karta med ridvägar?

Hon är mer orädd än jag så kanske fungerar ändå, får testa när hon har tid.

Tänkte att man kan ta med tråd, trampstolpar och portabelt aggregat, borde väl funka?

Jo, schabrak hade jag tänkt att man tar med extra då det kan skava annars. Men lädertvål, menar du såndär sadeltvål man har till att att putsa träns?
 
Här finns lite ridleder. För att få kartor kan man ju se om Turistbyrån kan hjälpa.
Tänkte att man kan ta med tråd, trampstolpar och portabelt aggregat, borde väl funka?
Ja, varför inte? Jag vet två bekanta som red på långtur och körde med ovanstående, fungerade finfint för dom.

Hur hade ni tänkt att ni skulle bo? Tänkte ni tälta eller hyra in er någonstans? Är det så att ni ska tälta behövs väl inte någon specifik led, då kan ni ju göra som mina bekanta gjorde, välja vilken sträcka ni vill rida/köra och reka sedan vägen via bil, var ni bäst kan ta er fram och var ni kan stanna för natten. Kompass och karta över sträckan kan vara bra att ha med då också.
Men lädertvål, menar du såndär sadeltvål man har till att att putsa träns?
Ja, för att rengöra från smuts och intorkad svett, och för att förhindra skav. Jag menar alltså inte att ni ska putsa, utan bara rengöra. Jag tycker spraybar läderbalsam funkar bra till ändamålet, det blir inte en massa fettklumpar av det som det blir av lädertvål.
 
Antingen tänkte vi tälta eller sova i prärievagnen jag nyss köpt! ^^ Renoveringsprojekt medan jag är sjukskriven ;) Reka med bil var smart, karta och kompass ska vi självklart ha, ingen jävla GPS inte!

Låter som en väldigt bra ide. Visste inte att det fanns på flaska men låter väldigt praktiskt!
 
Rätta mig nu om jag har fel.

Men hästarna är gamla och går mest och skrotar? Lillasyster behövs "hållas tillbaka" då hon är fartglad? En av hästarna är svårlastad? Du har ingen aning om kompisens "skogs-mulle-vana"?

Jag tycker inte det låter som att det är någon bra idé att ge sig ut på en flerdagarstur annat än i närheten utav hemmet.
 
Hästarna är pigga och krya och ska sättas igång men gått och skrotat då jag inte kan rida på den mindre och inte vågar rida på den större. Vad är det för fel på att hon gillar fart? Vet inte om hästen är svårlastad men hon var med om en olycka vid senaste lastningen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
39
· Visningar
3 807
Senast: Bufera
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 251
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 479
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp