Bukefalos 28 år!

Tvättning av det intima...

G

Grimhild

Som nybliven ägare av en valack undrar jag, hur ofta bör man tvätta snoppen på honom? :confused:
Jag antar att det lätt samlas bakterier där. Speciellt till sommaren är väl regelbunden rengöring viktig?
Tips och råd emottages tacksamt av de som har "vanan inne" ;).
Fick rådet av en kompis att det var bara att göra som på människor, men att det kunde vara lite svårare att få fram den :D.
/ Bettan
 
Tvätta inte om inte hästen har problem! Jag brukar få tvätta min valack någon gång på sommaren då det guckar till sig lite, tvättar oftast en gång och får göra om efter 2-4 veckor, sedan brukar det klara sig ett år igen.
 
Okej, så det är inte inte nödvändigt att det görs regelbundet alltså? :confused:
Tänkte på sommaren om han kan få problem med insekter som lägger ägg, osv. T.ex brukade jag vara mycket noga med att tvätta min förra foderhäst, ett sto, runt hennes juver av den anledningen. Likaså fastnar ju lera mm, gärna i små veck, och kanske t.o.m på själva snoppen? :o
 
det finns ju många hästar som inte e glada över att nån e där och ska tvätta..
 

Liknande trådar

Hästvård Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om. Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i...
Svar
5
· Visningar
2 501
Senast: Hoobes
·
Hästvård Igår e.m. när jag tog in min häst var hon tjock som vedträn i alla fyra ben. Temp 37,5, ingen hälta eller synbar stelhet. Hon har vad...
Svar
6
· Visningar
3 174
Senast: Zipp2010
·
Hästhantering Jag har sedan några veckor tillbaka en ny hyresgäst i stallet. Stallet är litet och det är totalt 4 boxar, varav 3 just nu används...
Svar
16
· Visningar
2 169
Senast: Kim_N
·
Hästvård Visste inte riktigt hur jag skulle få till en bra rubrik som beskriver problemet, och om den ska ligga här under hästvård (annars får...
2
Svar
22
· Visningar
3 527
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp