Bukefalos 28 år!

Kliar sig enbart på ena sidan av huvudet, vad kan det vara? (långt!)

Fazeem

Trådstartare
Lägger in tråden åt en kompis då det är hennes häst det handlar om.

Hästen i fråga är en PRE född 2005, importerad från Spanien i november 2010, valack.

Det hela började i juli 2011 då han åt en giftig växt och fick nässelutslag på huvud och hals, veterinär utkallades och det fastställdes att han hade fått en allergisk reaktion, och att utslagen skulle gå ner av sig självt. Pga. utslagen kliade han sig mot träd osv i hagen, då enbart på huvudet.

Utslagen försvann med tiden men hästen fortsatte klia sig fram tills november 2011. Innan november besökte han hästklinik 2 gånger utan att de hittade någon orsak till kliandet (de tog hudprov). En veterinär trodde att det var överkänslighet mot insekter och att det skulle försvinna när insekterna försvann (lite märkligt att han ändå kliade sig tills november då insekterna hade varit borta sedan länge och han gick med flughuva + flugtäcke konstant hela sommaren).

Han var fri från besvär hela vintern fram tills för en och en halv vecka sedan då han började klia sig mer än någon gång innan. Besvären uppkom i samband med några dagars varmt och soligt väder. Han duschades med hexocil och besvären försvann i några dagar innan det kom tillbaka. Nu kliar han sig enbart runt ena ögat och på ena sidan av huvudet, han kan klia sig så att han får blodiga sår och är extremt svullen runt ögat.

Någon som har varit med om något liknande? Har hittat några trådar om att PRE kan klia sig i man och svans, men inte i huvudet :confused: Veterinären hittar fortfarande ingenting speciellt, och alla salvor och dylikt som har använts verkar inte hjälpa. Såren har tvättats med koksaltlösning och kolodialt silver.

Preparat som har använts:
AVS14
Skillingarydsalva
Aloe Vera-gel/salva
Nylanders hästkräm
Receptbelagd lotion mot klåda (från veterinär)
Receptbelagt schampo som är bakterie- och svampdödande.
Melkfett

Ingenting fungerar alltså, bortsett från tvätt med hexocil som fungerar i några dagar. Inte kul att mötas av en sönderkliad häst varje morgon i stallet :(

20120516_081057.jpg

Höger sida, här kliar han sig inte nu, päls har börjat växa ut.

20120516_081047.jpg

20120516_081041.jpg

Vänster sida.

Hjälp!

/Fazeem
 
Sv: Kliar sig enbart på ena sidan av huvudet, vad kan det vara? (långt!)

Detta är förmodligen allergi ja, och insekter. För många hästar visar det sig främst i man och svans, men jag har ett par bekanta som har häst som endast kliar sig i huvudet varvid ögon, pannlugg ser rent ut sagt för :devil: ut. En av dom är Frieser en annan är Andalusier, för att få fram vilken allergi krävs sk hudprover. Detta görs inte överallt, och det kostar mycket pengar att göra också om man ändå vill satsa på det. Inget försäkringen tar tyvärr.

Så skydd och smörj är väl mitt råd, täcka med eksemtäcke som täcker bättre än flugtäcke och komplettera med en täckande luva som ofta täcker huvudet, öron utom delar av ögon och mule.
 
Sv: Kliar sig enbart på ena sidan av huvudet, vad kan det vara? (långt!)

Stackars häst!

Har den inte flughuva? Det är det första jag skulle göra, en sån som täcker hela huvudet inkl öron och nos.

Sen skulle jag diskuterat med veterinär om behandling med antihistaminer. Det är svårt att ta allergi prov på hästar och proven är inte pålitliga. Därför är det bättre att försöka behandla för att fastställa om det verkligen är allergi.

Om det inte hjälper så kanske han helt enkelt inte tål solljus, kanske pga kroniska leverproblem efter förgiftningen. Dock borde en UV skyddad heltäckande luva hjälpa mot det också.
 
Sv: Kliar sig enbart på ena sidan av huvudet, vad kan det vara? (långt!)

PRE kommer från trakter där de inte har samma insektstryck som här i Sverige o de kan få eksem av samma typ som islandshästar drabbas av.

Det går att undersöka, jag har gjort det på min islandshäst, det var många år sedan och då täckte försäkringen (totalkostnad 8000:-). Hudtest och blodprov då vi bodde i Östergötland. Hur det är här i Skåne (antar du bor i Skåne?) vet jag inte.

Viktigast är att du köper eksemtäcke och huva från t ex Boett och kanske kan PROB-produkterna fungera eftersom du provat lite olika. Låt hästen stå inne när insektstrycket är som värst.
 
Sv: Kliar sig enbart på ena sidan av huvudet, vad kan det vara? (långt!)

Tycker också det ser ut som kliandet som islandshästar med eksem mot knott brukar få när man inte har huva på dem och smörjer.....
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 750
Hundhälsa hej alla vovveälskare, skrev ju tidigare om att jag fallit handlöst för en parsonterrier - Rayban som med en gång fick flytta in med...
2
Svar
31
· Visningar
5 488
Senast: Rose
·
Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 337
Senast: TantEster
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 411
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp