Tvättrutiner

Miljon

Trådstartare
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.

Om jag skulle försöka mig på att tvätta själv, skulle jag nog förvandla hela huset till en jacuzzi, men utifrån det jag sett:
Vi använder Ariels oparfymerade flytande tvättmedel för "all-färgad" tvätt. Inget sköljmedel eller andra tvättmedel. Utan endast och enbart ovanstående. Vårt vatten är väldigt hårt, och väldigt kalkrikt. När vi i något sammanhang hade beställt något testkitt för att testa vattnets hårdhet, var det så hårt att testgrejerna gick sönder... och somliga kläder står bokstavligen av sig själva när de torkar....:rofl:
Underkläder tvättas i 40.C, lakan och handdukar i 40-60 beroende på. Pappa torktumlar sina strumpor - det är typ det enda vi har torktumlaren till :p Resten hängs.
Varför vi gör såhär? Tja, antagligen för att vi alltid gjort det. Mina föräldrar har haft dessa tvättrutiner sedan de flyttade ihop -94, om inte än längre. Allt görs på samma sätt, och tills för ett par år sedan hade vi t.om. samma tvättmaskin och tumlare som de hade då :rofl:

Men jag upplever att det funkar bra iaf. Kläderna blir ju rena, om än lite hårda ibland. :p
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
*Trosor och strumpor tvättas alltid i 60 (undantag några dyrare skid- och vandringsstrumpor), fyller upp med andra kläder som tål 60. Lakan går också i 60. Handdukar ibland i 90 eftersom disktrasorna åker med dom, annars 60. Och sen övriga kläder går i 40 och ett fåtal som jag bara vågar köra i 30.

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
*Att det ska vara veganskt och parfymfritt. Föredrar flytande. Miljömärkningen i sig är inte så viktig för mig, men om det inte har märkningar så granskar jag innehållet noggrannare.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
*Nej.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
*Undviker men till vissa saker som blir statiska använder jag det. Helst oparfymerat men det beror på vad jag får tag i, ska vara veganskt också.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
*Handdukar och lakan torktumlas alltid. Kläderna varierar och en del tål nog inte torktumling.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
*Ganska medvetet val, läst på om vilka temperaturer som behövs och vilka tvätt- och sköljmedel som uppfyller mina krav.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
  • Jag tvättar lätt smutsade kläder i 40, och allt annat i 60 eller tom 90. Fårklippningsbyxor blir inte rena i 60, de luktar bagge då...

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
  • Pulvermedel, miljömärkt och fritt från färgämnen och parfym. Samma medel till allt utom ull.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
  • Nej. Aldrig.
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
  • Nej, aldrig.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
  • Hänger ute sommartid och inne när det inte är pålitligt torkväder utomhus. Har ingen tumlare.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
  • Jag är ensamhushåll och jobbar hemma på gården de flesta dagar. Produktionen av smutstvätt är alltså ganska långsam, så det blir sällan så mycket som tre maskiner i månaden. En maskin med kläder 60 grader, en grovtvätt och en med sängkläder och handdukar. 40-tvätten tar två månader att fylla en maskin, så den körs sällan. Jag är nog betydligt mindre noga med sortering av tvätt än de flesta, här finns inga ömtåliga plagg annat än ylletröjorna, och det allra mesta är grönt/grått/svart/brunt. Har alltid sånt med i åtanke vid val av nya klädesplagg, de måste funka i min "alltiett-tvätt".
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Underkläder, strumpor, sängkläder och handdukar 60 grader. Annat 40 grader.

Sköljmedel om jag tvättar fleecetäcken.

Miljömärkt tvättmedel men sorten kan variera beroende på erbjudanden.

Pulver eller flytande spelar ingen roll.

Fläckmedel (vanish vit burk) ibland på vita skjortor om det behövs.

Har tvättat lite olika genom åren. Det som jag ändrade senast var att tvätta underkläder och strumpor i 60 (har gjort så de senaste 5 till 10 åren).

Har mjukt vatten.

Torktumlar mycket.
 
Tvättar alltid underkläder, lakan, handdukar och alla övriga bommullskläder i 60 (och äkta 60, inte eko-varianten). Bakterierna ska dö!!! Nja, i alla fall dem i underkläderna och lakanen, resten åker dit baraföratt. Annat som skall tvättas i 40 tvättas i 40. Har ganska normalt vatten.

Försöker att inte okynnestvätta, utan faktiskt vänta tills sakerna är smutsiga (undantaget underkläder, tex). bara för att jag haft på mig en tröja i 5 timmar betyder inte att den är smutsig (om inte klant-jag spillt något) jag använder, för det mesta, någon form av undertröja för att kunna tvätta den i stället för 'fin/övertröjan'.

Använder parfymfritt tvättmedel och sköljmedel, dels för att jag är känslig mot lukter, men också för att inte förorena för andra. Märke spelar inte så stor roll, passa ofta på att köpa när det är extrapris, går det köper jag även miljömärkt. Använder bara 'fläckbortagare' om det verkligen behövs (faktiska fläckar och/eller mkt smutsig tvätt). Försöker vara noga med doseringen och inte överdosera.

Allt hängtorkas, då jag inte har tillgång till torksåp eller tumlare.

Detta är en blandning av invant beteende, från mina föräldrar, och vad jag senare läst mig till. Nya rön osv.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
60 grader för frotté, sängkläder och strumpor. 40 grader för övrigt.

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Jag använder kapslar eftersom jag gillar när saker är smidiga. Samma kulörvariant till all tvätt.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Fick sån där rosa burk med pulver gratis för något år sen. Har en galltvål. Har använts en gång vardera.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Nej. Därför att det känns onödigt. Har inte en susning om vilken typ av vatten vi har.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Det som tvättats i 60 grader tumlas. Övrigt hängs inomhus. Har en ställning som fälls ner över badkaret.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Jag.

Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Smidighet. Det finns så mycket annat att göra än att klydda med tvätt.

Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför?
Att klydda med tvätten :p
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.

1. 60 60 60
2. Flytande ica/grumme runt 30 kr för 900 ml försöker köpa när det är erbjudanden. Vit tvätt?
3. Aldrig.
4. Provar parfymerad nu icas. Hårt,mjukt who knows.
5. Hänger.
Mina tvättvanor grundar sig i att använder jag fel tvättmedel sköljmedel så blir jag torr och det kliar. Har jag riktig otur så flagnar jag.
 
Är det många tvättmedel som inte är veganska @Niyama ?
Tanken har liksom aldrig slagit mig, men jag antar att det handlar om testat på djur snarare än att det är animaliska produkter i? Eller? :o
 
Är det många tvättmedel som inte är veganska @Niyama ?
Tanken har liksom aldrig slagit mig, men jag antar att det handlar om testat på djur snarare än att det är animaliska produkter i? Eller? :o

Vanligast är faktiskt att det är animaliska grejer i.

De enda jag vet är veganska som säljs i vanlig butik är Grumme och Garant Såklart. Ev. Eldorado också (jag handlar aldrig på butiker där det finns så jag har dålig koll på det).
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
1. 60 grader för allt.
2. parfymfritt och allergitestat samt svanenmärkt. Använder neutral kulör och vit.
3. Använder ättiksprit eller klorin på vittvätten om jag har missfärgningar från vattnet. Kanske 1-2 ggr i månaden.
4. Nej. Tycker det är onödigt och det är inte bra för miljön. Vet inte hur detta vatten är.
5. Alltid dropptork, om jag inte tvättat dunjackor etc då tumlas jackorna. Sommartid torkas tvätten utomhus, vintertid inomhus.

Har nog arbetat fram denna rutin efterhand. Slutade med sköljmedel strax efter att jag flyttade hemifrån. Slutade med parfymerat när jag blev sambo. Kör som sagt aldrig torktumlare, den drar mycket energi (pengar).
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
* stickat osv 30 grader
* lätt smutsiga kläder 40 grader
* underkläder, jeans och mer smutsiga kläder 60 grader (inte allt samtidigt)
* lakan, trasor, slängar och handdukar 95 grader (inte allt samtidigt)

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
* pulver, märke varierar beroende på var jag handlar. Kör kulörtvätt på allt
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
* Använder jag aldrig
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
* ja, för att 1) tvätten blir mjukare 2) den luktar "nytvättad" och 3) sträva kläder kliar
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
* Sommartid hängs all tvätt ute på vinda, vintertid inne på torkställning

Varför jag tvättar som jag gör? Det bara är så :D
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
1. Lakan, handdukar, strumpor och trosor/kalsonger går i 60. Resten i 40. Ibland kör jag en 90 maskin med städtrasor. Sorterar dessutom aldrig ur färger om det inte handlar om nya kläder, typ, men däremot kör jag sport/funktionskläder separat.

2.Flytande tvättmedel till sportkläder, annars pulver (parfymfritt och miljömärkt) och alltid kulörtvättmedel oavsett

3. Nej

4. Nej. Avskyr lukten som nästan alltid kommer med sköljmedel och ser ingen direkt anledning till att ha det heller. Ingen aning om vattenkvalitén heller.

5. Hänger ute så mycket som möjligt och så ofta som möjligt. När det inte är ett alternativ torktumlas 60-tvätten och resten hängs på torkställning inomhus.

Nu tvättar jag som jag gör för att jag numera har egen tvättstuga och kan hänga saker ute. Tidigare bodde vi i lägenhet och då hade vi gemensam tvättstuga med torkskåp etc så då var tvätten mer välplanerad, schemalagd och väldigt effektiv - nu tvättar jag en maskin när andan faller på istället för att ha en tvättdag. Jag har väldigt få kläder jag kan använda så behöver tvätta med jämna mellanrum och då är det lika bra att få med så mycket som möjligt (därav minimal uppdelning). Har tidigare försök att låta sambon tvätta men det fungerar sådär :devil: Han är bara betrodd med att plocka ner/vika tvätt numera :D
 
Vanligast är faktiskt att det är animaliska grejer i.

De enda jag vet är veganska som säljs i vanlig butik är Grumme och Garant Såklart. Ev. Eldorado också (jag handlar aldrig på butiker där det finns så jag har dålig koll på det).
Oj så märkligt! En kan ju undra vad som är så vettigt med att stoppa i animaliska produkter och vad det gör för funktionen liksom :confused:
 
Tvättar i gemensam tvättstuga och får slåss om tiderna = kör m e m alltid fulla maskiner. Tvättar ca 3 ggr/ månad. Det blir 2-3 maskiner/gång, de är av den stora varianten som man oftast ser i flerfamiljshus.

Kläder tvättas i 40 grader och underkläder, sängkläder och handdukar i 60. Använder miljömärkt flytande tvättmedel, har mjukt vatten och det räcker med ca 1/4 av rekommenderad mängd. Maskinerna här hatar pulver så därför väljer jag flytande.

Inget sköljmedel och visste inte ens att fläckborttagning var en grej, det kanske beror på att 98% av min kläder är svarta :idea:

Torkar kläder i torkskåp och resten i tumlare. Det är främst för att vara tidseffektiv samt att torkskåpet är bättre än tumlaren hos oss. Har tyvärr inga andra torkmöjligheter :( Älskar tvätt som fått torka utomhus!

Rutinerna ser ut som de gör för att det är så tvätten blir ren och torr snabbast. Jag har faktiskt ingen aning om sambon gör på något annat vis, vi använder samma tvättmedel i alla fall ;).
 
Oj så märkligt! En kan ju undra vad som är så vettigt med att stoppa i animaliska produkter och vad det gör för funktionen liksom :confused:

Är väl en del fetter tror jag. Längesen jag läste om det nu. Men det finns ju vegetabiliska alternativ som är lika bra och inte heller verkar särskilt dyra, så jag vet inte varför många envisas med animaliskt innehöll. Jag har i alla fall inte märkt nån skillnad i funktion på t.ex. Neutral och Grumme.
 
1: Jag tvättar i princip allt i 40 grader. Mina kläder är sällan speciellt smutsiga. Lakan och handdukar brukar få gå i 60 för att bli riktigt rent.
2: Jag köper miljömärkt för miljöns skull, parfymfritt för att själv kunna andas efter tvätt och är ju glad om det går att hitta billigt tvättmedel. Använder alltid pulver, föräldrarna körde alltid på det och jag har ingen anledning att klaga.
3: Aldrig använt, kommer troligen inte använda i framtiden heller.
4: Nej. Slutade eftersom jag inte hittade något oparfymerat och miljömärkt, det fungerar precis lika bra utan. Vet inte om vi har hårt eller mjukt vatten.
5: Stora lakan och torktumlekänsliga plagg i torkskåp, resten i tumlare.

Jag bor i lägenhet och har tillgång till en mycket bra tvättstuga.
Jag sorterar inte tvätt mer än "kläder för sig, handdukar för sig", ser till att undvika halvfulla maskiner, använder så låga temperaturer som känns ok och små mängder tvättmedel.
Att jag gör på det sättet är en blandning av gammal vana, lathet och miljötänk ;) Ska jag ändra mina vanor något nu så är det av miljöskäl eller pga flytt till något ställe som gör det omöjligt att fortsätta som nu. Snubblar jag över texter i stil med "såhär tvättar du miljövänligt" så läser jag det alltid för att se om något kan förbättras här också.
 
- Kläder körs i 40, uppdelat ljus och mörkt. Torkas i torkskåp.
- Handdukar och sängkläder körs i 60, uppdelat ljust och mörkt. Handdukar kör jag i torktumlare, sängkläder i torskskåp - bara för att känslan blir bättre på det sättet.
- Underkläder tvättas i 60 de gånger jag även kör sängkläder och handdukar, annars tillsammans med vanliga kläder i 40. Torkas i torktumlare.

Kör samma tvättmedel för allt, något oparfymerat kulörtvättmedel, gärna miljömärkt. Orkar inte trassla med flera olika flaskor och burkar. Jag är student och smutsar knappt ner kläderna alls, det är mest svett som ska bort. Klarar mig för det mesta på två maskiner. Kör jag stortvätt med även handdukar och lakan så blir det fyra.

Generellt så är rutinerna något av ett mellanting mellan hur jag lärt mig av mina respektive föräldrar. Mamma är jätteförsiktigt och sortera in absurdum och vägrar torktumlaren. Pappa knör in allt på 60 och älskar torktumlaren. Jag försöker mest fylla maskinerna utifrån ett miljötänk, inte slita onödigt på kläderna och inte krångla till det i onödan.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Zacci
·
Hemmet Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger. Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när...
2
Svar
31
· Visningar
3 311
Senast: Poxz
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 116
Senast: Riru
·
IT & mobiler Vår tvättmaskin gav äntligen upp (jag ska inte ens låtsas vara det minsta ledsen över det, den har levt minst lika länge som mig) och vi...
Svar
9
· Visningar
9 792
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp