Bukefalos 28 år!

Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

AgentCarter

Trådstartare
Vår tvättmaskin gav äntligen upp (jag ska inte ens låtsas vara det minsta ledsen över det, den har levt minst lika länge som mig) och vi ska nu köpa en ny.

Tittade på kombimaskiner, men tycker det verkar som om det är ganska dålig effekt för priset?
Sen påstår sambon att eftersom vi inte har något luftblås (??) så kan vi inte använda torkfunktionen ändå.

Jag har aldrig behövt köpa tvättmaskin innan och vet inte alls vad den gamla klarade och inte så har tyvärr inget att jämföra med.
Så jag undrar:
Antal kilo tvätt: Jag vägrar gå under 6kg, sambon skulle gärna köpa en som bara klarade 5 eller 4 kg. Men vad räknas det på, blött tvätt?
I ett hushåll med två vuxna och en bebis, kan man verkligen klara sig på 5 kg?
Tvätta är inte favoriten så tvättar hellre sällan och mycket än lite och ofta (dock hoppas jag det blir bättre med den nya)

Varv per minut: Vad gör det egentligen ens? Om man tar en som bara klarar t.ex. 1200 istället för 1600 vad betyder det för oss?

Energiklasserna förstår jag (tro det eller ej!)
Barnlås, att inte ha det vad innebär det?
Flytande tvättmedel, är det bättre än pulver och hur?

Lite frågor som ni ser, tänkte ställa dem till försäljarna med men vill ha lite på fötterna innan!
Ni för gärna skriva vad ni tycker jag ska tänka på!

MVH
Väldigt förvirrad och misstänker att jag har förlorat hjärnceller sedan sonen föddes.
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Det där med tvättmedel är väl en smaksak, men jag använder alltid flytande tvättsåpa och inget sköjlmedel, tycker det är smidigt och det blir inte massa äckliga avlagringar i maskinen.

Vi har just nu en tvättmaskin från Electrolux, som klarar 6 kg och går upp till 1600 varv. Jag tycker den är lysande, de kostar inte mycket nu på reorna. Hellre en som är lite för bra än en som inte lägger till. Kan kolla vad vår heter. Men generellt Electrolux, Cylinda osv, de vill säga de beprövade märkena är väl att rekommendera.
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Är just en från reorna vi har hittat, dock inte den på 1600 varv då den inte finns på vårt varuhus.
Jag är också kinkig med märke, vår gamla var en cylinda men tror inte det blir en sådan då jag inte tror att vi hittar någon vi gillar i samma prisklass som dessa elecrolux.
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

De kombinerade tvättmaskinerna verkar vara ganska dåliga om man inte köper de allra bästa om man läser recensioner på olika forum.

Med en bebis blir det mkt tvätt, sen en plutt som ska leka i geggan blir det ännu mera tvätt..
Köp en rejäl tvättmaskin! Annars kommer du få tvätta ihjäl dig.

Jag skulle inte välja en maskin med mindre än 1400varv/min helst mer.

Vad gäller tvättmedel så gör det visst skillnad på flytande och pulver.
Pulver sätter igen maskinen och rören, jag har jobbat flera år med att spola rent avlopp och de som har flest stopp i tvättstugan använder pulver tvättmedel :devil:
Och sätter det igen stora avloppsrör, så kan du ju gissa hur det blir i tvättmaskinen så småning om..
Pulvertvättmedel som blivit blött men inte löst upp sig blir som cement...
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Det finns inte så många maskiner under 6kg idag, det är standard. Men jag hade valt en med större trumma så man kan få in täcken och ev en matta utan problem.

Om du kolla på energidekalerna på maskinerna så ser du var centrfugeringsvarven innebär. Det står i % hur mycket fukt som lämnas kvar i tvätten. 1200 varv/min är det lägsta man kan ha om man inte vill kunna vrida ur tvätten, typ. 1600 är vad jag hade valt då skillnaden upp till 1800 är minimal. Har man dessutom torktummlare är det bra att ha så höga varv i tvätten som möjligt då tummlaren drar mycket mer el.

Barnlås är att man, oftast, måste trycka in två knappar samtidigt för att låsa/låsa upp knapparna på tvätten för att ett barn inte ska kunna sätta igång eller stänga av den.

Kolborstfri motor är att föredra, har längre livslängd (och en sak minder som kan gå sönder). Alt en annan uppgängning av trumman likt den LG har på sina maskiner.

Vilka märken som är bäst ändras titt som tätt men Elextrolux, Bocsh, Siemens, Miele (i omvänd ordning) är de som alltid klingar bäst hos kunder. Man säger att Miele lever i 20år, Siemens 10-15år något mindre för Bosch och 5-7 år på Electrolux. Men alla märken kan göra "måndagsex" och alla märken har "skitmaskiner" i sitt sortiment. Med skitmaskiner menar jag att de kanske passar någon som max tvättar en maskin i veckan och därför går sönder snabbt om man skulle tvätta varje dag.

Prata med en säljare i en butik, tro det eller ej men inte alla säljare är löngare och giriga;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Tack så mycket båda två!

Pulkaskurk: Nu när du säger det där om att pulvertvättmedel sätter sig som cement, jag har inte tänkt på hur det är för rören innan! Räcker att titta på hur det ser ut i tvättfacket så borde man ändå förstå det (och jag använder nog högst hälften så mycket tvättmedel som rekommenderas)
OT: Fick du min mejlade bildbomb?

Lillsnuttan: Det som gick sönder först på gamla maskinen var centrifugen, är så trött på droppande blöt tvätt! Vi har inte plats med en torktumlare, därför var jag inne på en kombinerad.
Vet att alla säljare inte är lögnare och giriga (är lite småkär i den jag hade sist på siba, trevlig ärlig människa!) men jag tycker ändå att visa vill försöka sälja på dyrare och sämre om man är okunnig.
Den vi hade när vi köpte säng nu var hemsk, både jag och sambon sa uttryckligen att vi ville ha en mjuk säng men ändå envisades han med att försöka sälja den lite dyrare stenhårda sängen.
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Här i tvättstugan har vi 4kg maskiner, det funkar men kan ibland bli tvungen att köra dubbla maskiner. Då bor jag ändå själv, så skulle köpa en mycket större om du inte vill köra flera maskiner om dagen.
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Vi har inte plats med en torktumlare, därför var jag inne på en kombinerad.

Kan du inte ha tumlaren ovanpå tvättmaskinen då?

Så har jag haft i många år och det fungerar kanonbra.

Kondenstumlare är lättare att ha då den inte kräver ett luftutblås. Jag har en Candy (Hoover) som jag haft i närmare 8 år nu. Den är jag jättenöjd med. Den har följt med i en flytt. Nu är jag förvisso ensam i mitt hushåll men jag har 4 katter och hund + jag tvättar mina arbetskläder hemma (kör tankbil vilket gör tunga och oljiga kläder)
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Snedtak:)

Kan berätta att det blev electroluxen jag och L_V nämnde i förbifarten, har varit utan tvättmaskin i en vecka och pga problemen med den gamla har vi ett tvättberg att ta hand om:p
 
Sv: Tvättmaskin- Vad är vad och vad är bra?

Läser tråden och säger halleluja för den lilla vitvarufirman i socknen. Där resonerar man sig fram till en bra lösning och de har vettiga priser.

När jag köpte i somras blev det en maskin som tar upp till 7 klg men känner av tvättmängden så mindre tvätt tar mindre vatten. (och därmed behövs inte stora mängden tvättmedel heller.)

Helt OK att bara stoppa in min lymfväst och några strumpbyxor och se dem snurra i botten av trumman ;)
 

Liknande trådar

Småbarn Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
21 952
Senast: Killaloe
·
Kropp & Själ Finns det fler som mig, är det någon som känner igen sig? Jag lever mitt liv i psykiska cykler, vilket jag tror är vanligt bland de...
Svar
10
· Visningar
1 583
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 906
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 331
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp