Tvättrutiner

1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
60 grader för handdukar, lakan och underkläder. Ibland åker även träningskläderna med här. 40 grader för det mesta andra. Något enstaka plagg skonas och går i 30 grader men då är det sådant som tvättas väldigt sällan, så då kan en del av 40-kläderna få tvättas i 30 den gången.

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Flytande Grumme, på grund av att det är miljömärkt (fick ju nu veta att det även är veganskt:up:). Av samma anledning som jag nästan enbart använder såpa vid städi i resten av huset, så enkla och rena medel som möjligt, inte en massa starka kemikalier.
Har både för kulör- och vittvätt. Använder mest kulör, den vita någon enstaka gång när jag har vitt för att fylla en hel maskin.


3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Aldrig.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Aldrig sköljmedel, sambon vill ha det men jag vägrar, onödigt kemikalieutsläpp. Vi bor vid kusten och "ska" ha hårt/kalkrika vatten. Men upplever det som mindre här än när vi bodde lite längre inåt landet.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Hänger inomhus, förutom handdukar och lakan som tumlas, annars skulle det aldrig bli torrt och vi har inte plats att ha det hängande så länge.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
Det har varierat lite. Förut använde jag alltid pulver, men sambon har alltid använt flytande så gick över till det när vi flyttade ihop. Jag har aldrig varit så värst nog med att sortera tvätten, det har dock sambon, så där har vi någon form av kompromiss;) Sorterar ut vitt och 40/60 grader men inte i övrigt.
För mig är det viktigt med miljö framförallt, men även klädernas hållbarhet som ju är en del av det. Det är därför det mesta går i 40 grader, så gott som alltid på EKO-program som drar mindre vatten.
Tvätt är aptråkigt det ska gå snabbt och smidigt, hade gärna slängt alla kläder i tumlaren men då hade de nog inte hållt så länge...:angel:
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
T-shirts, blusar, skjortor osv i 40 grader. Underkläder, lakan, handdukar osv i 60 grader
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Kör samma för all tvätt. Oftast Via Color sensitive; flytande. Tycker inte tvättmedel ska vara parfymerat.
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Såpa är oslagbart som fläckborttagningsmedel. Jag gnider in såpan på fläcken och sen får plagget ligga tills det är dags att tvätta.
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Aldrig. Onödig produkt, tycker jag. Dessutom vill jag, som sagt, inte att tvätten ska lukta parfym.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Hänger gärna ute, om väderleken tillåter. Annars hänger jag i torkskåp (40-graderstvätten). Resten i tumlaren (strumpor, underkläder, lakan, handdukar).

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Inarbetad rutin sedan länge. Färgsorterar alltid, har lärt mig den hårda vägen att det är bäst att göra det.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
Underkläder, strumpor, handdukar, tygblöjor och sängkläder i 60 grader. Vanliga kläder pa 40 och ull pa 30 grader ullprogram. Enstaka andra kläder pa 30 grader. Kökshanddukar ibland pa 90.
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Miljömärkt och parfymfritt är viktigast. Tycker bäst om pulver. Använder Via Sensitive
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Använder galltval pa fläckar. Fast bäst blecker solen fläckarna.
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Nej, aldrig använt och har aldrg känt att jag har behövt. Medel men vi hade hart där vi bodde tidigare.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Underkläder och strumpor i torktumlaren. Pa vintern även handdukar och sängkläder. Övriga kläder far aka "lufta varmt 20 min och hängs sen. Det programmet kör jag även sängkläder och handdukar i pa sommaren innan dom hängs ute. Torkar helst ute om vädret tillater. Ull torkar alltid inne.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?

Till stor del som mamma alltid gjort. Dvs samma tvättmedel, inget sköljmedel.
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Flera faktorer. Paryymfritt pga känslig hud och ogillar dofter. Samma sak för sköljmedel+att det är onödigt. 20min i torkhumlaren gör kläderna nästan helt skrynkelfria.
 
Okej! Bomull eller annat material...? Jag tvättar glatt bomull i 60 oavsett vad som står i tvättråden, men skulle inte göra det med den typen av material som är vanligast förekommande i mina underkläder (typ "sidenaktig syntet").
Polyester och liknande. Hatar underkläder som inte andas så har mest i funktionsmaterial.
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
Varför det :D?

1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? 40 grader utom ylle som är 30 grader "handdtvätt"
Underkläder? 60 Lakan? 60-90 Handdukar? 60

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Via och Ariel bara, av gammal vana. Pulver med parfym, har även ett paket vittvättmedel.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Pulver Vanish, pulver ibland, när det behövs. Nästan alltid på vittvätt.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?

Nope, tycker tvätten blir lite läskig och slemmig av det. Och maskinen börjar lukta efter ett tag (erfarenhet från allmän tvättstuga). Gillar krispig tvätt när den torkat. Har hårt vatten. Sköljmedel är nog inte bra för miljön heller, men skulle inte använda det om det var neutralt ändå.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Tumlar underkläder och ibland barnkläder och om det är bråttom. Tumlar aldrig mina fina toppar och tröjor, speciellt inte de med stretch. Jeans bara i panik. Har för mig att de håller längre utan tumling.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?

Ja det är ganska invant och lite adopterat från mamma.

Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?

Ja det med, det kändes som att mina invanda gamla vanor fungerade hyggligt med miljö, ekonomi och klädernas hållbarhet. Min enda princip är att trosor alltid går i 60 grader (oavsett märkning) och aldrig någonsin med strumpor. De åker med handdukar eller lakan tex.

Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.

Nej kan inte komma på någonting. Har ju testat saker, men de har fungerat. tex att köra lakan i 90 ibland har fungerat fast jag testade på de minst omtyckta först. (tvättmaskinen behöver köras i 90 ibland och det känns synd att köra den tom). Jo hänga tvätt utomhus var en katastrof, kläder överallt.
 
Ser att många här svarat att de tvättar underkläder i 60 eller till och med 90 grader, undrar SÅ vad ni använder för typ av underkläder??? :confused: Inga av de jag använder kan (enligt tvättråden) tvättas i mer än 40 grader...
Struntar i tvättmärkningen bara och det har gått bra hittills, de nedrans underkläderna blir då aldrig utslitna tycker jag. Köper mest bomull, vet inte hur ngt syntet med spets skulle överlevt men skulle tveklöst testat, gillar inte känslan att ha dem på mig så har inga. RFSL hävdar att svamp dör i 60 grader (ingen aning om det stämmer men det känns bäst helt enkelt).
 
Struntar i tvättmärkningen bara och det har gått bra hittills, de nedrans underkläderna blir då aldrig utslitna tycker jag. Köper mest bomull, vet inte hur ngt syntet med spets skulle överlevt men skulle tveklöst testat, gillar inte känslan att ha dem på mig så har inga. RFSL hävdar att svamp dör i 60 grader (ingen aning om det stämmer men det känns bäst helt enkelt).
Okej! Var mest bara nyfiken på hur alla gör som säger att de tvättar underkläder i 60 grader... Jag har tvättat mina i 40 de senaste 25 åren och inte sett några nackdelar med det så jag fortsätter nog :D
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
Lakan, handdukar, trosor 60 grader, kläder (utom vissa finkläder och BHar) 40 grader, strumpor hamnar i den maskin de passar och får plats i...

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Försöker tänka på miljön, pulver, måste lukta "rätt" :o Och så gärna snällt mot plånboken... Så bunkrar Grumme när det är extrapris, annars kan det slinka med nåt annat.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Vanish! Rosa pulverburken. Guld värt mot skitiga kläder som använts bland hundar, hästar, höns osv, framförallt varselkläder (Utejackor, fleecejackor) och byxor. Det blir som nytt :) Och dessa kläder är SKITIGA innan de tvättas, så nån maskin i månaden kanske?

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Till lakan, handdukar och fleece(filtar, tröjor, täcken), för att det blir mjukare och inte statiskt, och luktar gott :p Väldigt viktigt att det är rätt lukt dock! Hellre oparfymerat än fel lukt... Hårt/mjukt vatten, jaa den som det visste... :angel:

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Hängs på vinda ute på sommarhalvåret när det funkar, annars på torkställning inne i badrummet (eller i köket framför brasan om det är lite bråttom att få det torrt ;) ) Har tyvärr ingen tumlare.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför?
-Tjaa, en kombination av vad man lärde sig hemifrån föräldrarna, modifierat för "smidighet och funktion" (Lathet... :angel:) samt (brist på) torkmöjligheter. Enda valet är väl tvättmedel pga miljö, även det itutat hemifrån :)
 
Handdukar i 95 grader.
Underkläder, strumpor, sängkläder i 60 grader.
Arbetskläder 60-95 grader.
Vanliga kläder 40 eller 20 grader.
Torktumlar allt :o Tycker det är skönt att allt damm/hår samlas upp och inte sprids ut i huset. När jag tidigare hängtorkat tvätt har jag kunnat skaka dammoln ur kläderna.

Använder pulvertvättmedel, kulörtvätt sensitive till allt Har inbillat mig att allt vitt idag ändå är färgat så om man använder tvättmedel för vittvätt som innehåller blekmedel så kommer det bli förstört (vet inte om det stämmer dock :p), dock har vi knappt något vitt här hemma så det spelar ingen större roll. Tillsätter ättiksprit om något luktar konstigt eller om en katt pissat på något...Ingen fläckborttagning och inget sköljmedel. Fattar inte vitsen med sköljmedel, det förstör ju kläderna, binder fukt osv :confused: Har haft så många underkläder och fina klänningar som förstörts och tappat all elasticitet där man tom kan se att de elastiska trådarna i plagget gått sönder och sticker ut överallt.. Aldrig mer sköljmedel. Då trodde jag att det var temperaturen som förstörde men så var det ju inte.

Ang varför denna tvättrutin så är det av erfarenhet så funkar detta bäst för mig.


Ser att många här svarat att de tvättar underkläder i 60 eller till och med 90 grader, undrar SÅ vad ni använder för typ av underkläder??? :confused: Inga av de jag använder kan (enligt tvättråden) tvättas i mer än 40 grader...

Jag skiter i tvättråd, tvättar alla underkläder i 60 grader ändå och går de sönder så går de sönder och då köper jag inte samma sort igen :). Har underkläder med tvättråd 30 grader men de överlever.
 
Kör typ allt i 40.
Ibland kör jag handdukar och sängkläder i 90. Ibland med underkläder i 60.

Flytande kulörtvätt.
Alltid sköljmedel.
Tumlar det mesta.

Sorterar sällan.

Jag är lat. Kläderna brukar inte sorteras ut för att de är trasiga.

Har några plagg som jag är mer rädd om men de har egen tvättrutin.
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
Vita sängkläder och trosor på 90 grader, färgade sängkläder, handdukar och trosor på 60 grader. Mesta kläderna på 60 med undantag för de som bara får tvättas på 40 eller 30.

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Flytande Ariel sensitive. inget speciellt medel för vit tvätt men skulle det verkligen behövas kan jag tillsätta en dutt klorin.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Finns det fläckar häler jag på galltvål. Har också provat Vanish (?!) men vet inte om jag blev så imponerad.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Nej, totalt onödigt.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Torktumlare. Brukar hänga sängkläder och handdukar ute sommartid om det passar mig.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
Min tvätt rutin är nog mest invand men jag tycker inte det känns fräscht att tvätta i alltför låga temperaturer (gäller främst underkläder och sängkläder). När det gäller tvättmedel har jag provat mig fram och det här passar mig bäst (verkar dock tyvärr inte säljas på alla butiker). Torktumlare är en fantastisk tidsbesparare och vi har köpt en med värmepumpsfunktion som är elsnål. Miljömässigt tänker jag mig att en begränsning av antalet flygresor skulle ge en långt större och mer värd miljövinst än ex.vis en förändring i tvätttemperatur.
 
Handdukar och lakan 90¤
Strumpor och stallkläder 60¤
Underkläder och de kläder som tvättas samtidigt 60¤
Resten 40¤

Eftersom jag har djur som sover i sängen och hårar ner på golvet vill jag att det blir RENT.
Underkläder tvättas i 60¤ för att bli rent.
 
Lite frågor kring tvättande som jag skulle uppskatta om ni tog er tid att svara på
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
1. Oftast kör jag 30-40 grader. Vi har tvättlappar i tyg till barnen och dessa försöker jag köra i 90 grader tillsammans med sängkläder och handdukar eller vad jag hittar. Bara sängkläder utan tvättlappar går dock tillsammans med vanlig tvätt, dvs 30-40 grader.
2. Miljömärkning är det viktigaste. Fördel om det finns storpack så man bara behöver handla tvättmedel en gång i halvåret eller mer sällan ;)
3. Jag köpte faktiskt det där i rosa burkar. Det svider lite i mig när jag använder det men det är en utväg när jag har provat husmorsknepen och såklart beroende på plagg. Är det något man vill ha ofläckat åker medlet i.
4. Inget sköljmedel. Dålig koll på vattnet. Enligt akvarietesterna är det väldigt basiskt. Stockholmsvatten.
5. Torktumlar tvätten.

Torktumlare används för att det aldrig blir av att vi hänger den och måste tvätta om. Jag vet inte om vi mest ska skylla på lathet eller tidsbrist. Andra prioriteringar helt enkelt. Vi kör säkert en 3-4 maskiner när vi faktiskt tvättar.

Mycket är medvetet. Vi väljer miljömärkt pga vattenkvalitet och när vi köper nya maskiner är det viktigt med låg energiförbrukning.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? 40 grader
Underkläder? 60 grader
Lakan? 60 grader
Handdukar? 60 grader
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Svanenmärkt och inget eller svagt parfymerat.
Flytande eller pulver? Flytande Grumme just nu.
Speciellt medel för vit tvätt? Japp, Grummes det också.
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt?
Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär? Ja, jag har både Vanish spray och deras pulver man lägger med tvättmedlet. Brukar köra deras pulver för vittvätt ibland när jag tvättar vita linnen och skjortor för att få dem extra vita. Kanske ett par-tre gånger i månaden? Fläcksprayen använder jag sällan.
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten? Jag tror vi har mjukt vatten (egen brunn). Använder väldigt sällan sköljmedel, kan använda det ibland till fleecetröjor och annat som lätt blir statiskt. Tycker det känns onödigt i all annan tvätt.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt? Hänger ute vid väder, annars torkskåp eller tumlare. Tumlar handdukar, lakan och underkläder, hänger resten. Brukar köra det halvtorrt med värme i skåpet och sedan får det självtorka.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet? Jag vet faktiskt inte, men jag är nog formad både av hur vi tvättade hemma och hur kompisarna tvättade när jag gick på internat.
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet? Jag har nog ändrat mitt sätt att tvätta. När jag flyttade hemifrån som 15-åring tvättade jag med mer tvättmedel, högre grader och allmänt sämre tror jag ;) Idag försöker jag välja produkter som är bra ur miljösynpunkt, använda maskiner som drar lite ström, tvätta fulla maskiner, torka ute när det går osv.
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Handdukar och lakan: 60 - kastar med lite underkläder ibland, men enligt tvättråden på dem så tål de sällan 60 (har mkt spets och sånt) så det blir oftast 40 grader.
Kläder tvättas i kallt, 30 eller 40 beroende på tvättråd, smutsighet och hur jag fyller maskinerna

2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Jag har inte köpt tvättmedel på över 5 år... mitt x hade en stor hink som jag fortfarande använder av. Dock borde jag köpa vit tvätt till mina arbetskläder. Övrig vit tvätt är ju färgad vit så då är tvättmedel för färgat bättre.

3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Pulver Vanish, pulver ibland, när det behövs, oftast på arbetskläder. Övrig tvätt blir sällan så smutsig.

4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?

Nej, min hud är ganska känslig och kan reagera på det. Dessutom har jag fått höra att det ger sämre hållbarhet till kläder som typ jeans. Tror jag har ganska medelhårt vatten, men vet inte helt säkert.

5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?

Tumlar sängkläder och handdukar, ibland underkläder. Aldrig övriga kläder.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?

Invant och det funkar för mig. Tvättar dock inte som mina föräldrar, så jag vet inte var det kommer ifrån.

Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?

Försöker fylla maskinen så gott det går med tanke på miljön. När jag ska köpa tvättmedel vill jag ha så skonsamt som möjligt både för mig själv och miljön.

Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför? Förtydligande: Inte t.ex. ett specifikt märke på tvättmedel eller så, utan typ "att tvätta underkläder separat blev inte alls bra för mig eftersom..." eller "jag torktumlar aldrig min tvätt längre därför att..." och liknande.

Inte som jag kommer på förutom att jag vant mig att torktumla handdukar, tycker de är obehagligt hårda om de inte torktumlas. Torktumlar annars egentligen på grund av platsbrist mest (tvättar i lägenheten, har ingen tvättstuga)
 
Underkläder - 60 grader
Övriga kläder - 40 grader
Lakan - 60 grader
Övriga sängkläder - 40 grader
Frottéhanddukar - 40 grader
Kökshanddukar - 60 grader

Flytande Via Black Velvet / Via White

Fläckborttagning (Vanish spray) för definierade fläckar, aldrig annars

Sköljmedel (parfymerat) ibland för påslakan, aldrig annars

Medelhårt vatten

Torktumlar all tvätt, ingen smidig plats inne för hängtorkning för närvarande

Tvättrutinerna har utvecklats i en kombination av vanor från uppväxt, vanor från livspartners, ökande miljömedvetande, och allmänt trial-and-error. :grin: Provade uttalat miljömilda tvättmedel för länge sedan (20+ år) med dåligt tvättresultat, och blev litet avskräckt.
Via Black Velvet verkar faktiskt behålla färgen i mörka kläder (som jag har mycket gott om) litet bättre än andra tvättmedel, därav det valet. Sen har jag en massa funktionströjor som jag använder mycket, tidigare har jag hängtorkat dem för att inte skada dem i torktumlaren - de är ganska känsliga i tyget. Men nu utan bra möjlighet till hängtorkning får allt åka torktumlare.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder?
I princip allt går i 40 grader. Vissa blusar etc som jag är försiktig med går i 30 grader. Använder bara 60 grader någon enstaka gång, då på rid/träningskläder eller extra smutsigt. Följer tvättråden med sånt jag är rädd om.
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt? Miljömärkt så jag använder bara Grummes, oftast kulörtvätt men iblad vittvätt om jag får ihop en sådan maskin (har väldigt lite i vitt).
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär? Enstaka gång om ngt plagg har en fläck så sprayar jag på Vanish.
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten? Inget sköljmedel för lakan/handdukar eller träningskläder enl tvättråden. Har oftast bara sköljmedel (miljömärkt och oparfymerat) till en maskin, den som går med vanliga kläder.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Torktumlare för handdukar och lakan, som sedan manglas. Torkskåp till övrig tvätt med undantag för vissa stickade tröjor och blusar som får självtorka hängande.

Tvättstuga i lägenhetshus så tvättar 2-4 maskiner samt ska torka allt på ett par timmars tid ca 1 gång i veckan. Kombination av vad mamma lärt mig samt det mest effektiva/smidigaste så att jag hinner med allt under tvättiden.
 
1. I vilken temperatur tvättar ni kläder? Underkläder? Lakan? Handdukar?
I regel 40 grader, enstaka maskiner 60 eller 30
2. Vid val av tvättmedel - vad går ni på? Pris? Miljömärkning? Flytande eller pulver? Speciellt medel för vit tvätt?
Flytande, gärna miljömärkt (men flera av de jag provat tvättar inte så rent. Doserar ganska lågt. variera mellan parfymerat och oparfymerat, vi har inga allergier i familjen. Använder samma (kulör)tvättmedel till allt. Speciellt tvättmedel för ull.
3. Fläckborttagningsmedel! Använder ni det vid mycket smutsig tvätt? Vad för sort (flytande, pulver, spray...) och hur ofta på ett ungefär?
Nä, egentligen inte, tycker inte det funkar...
4. Använder ni sköljmedel? Om ja: Varför? Parfymerat eller oparfymerat? Om nej: Varför inte? Har ni hårt eller mjukt vatten?
Ja, oftast (med dåligt samvete). Medelhårt vatten, sparar mig lite strykning, eftersom jag annars måste typ stryka alla handdukar om jag inte tumlar dem.
5. Hur torkar ni tvätten? Hänger ni den, inne eller ute? Torktumlare? All tvätt eller bara viss tvätt?
Hänger nästan allt. Tumlar en del saker om jag tvättar mycket och det är dåligt väder, eftersom jag inte kan hänga allt inne.

Och slutligen... Den tvättrutin ni har, vad är det som gör att ni tvättar på just det sättet?
Är det invant sedan urminnes tider och ni bara har fortsatt så?
Ett väl medvetet val, efter några principer, isåfall, vilka? Miljö? Ekonomi? Klädernas hållbarhet?
Har ni provat något annat förr som visat sig absolut INTE fungera för er? Vad och varför?

Trial and error. Undviker tumling för att spara energi. Späder tvättmedel och mjukmedel med vatten.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Zacci
·
Hemmet Den här fd vita handduken är nytvättad. Använd som duschhandduk 3-4gånger. Någon som kan förklara för mej varför den är smutsigare när...
2
Svar
31
· Visningar
3 311
Senast: Poxz
·
Hemmet Alltså jag blir inte klok på detta. Varje gång jag kör 40 tvätt så luktar kläderna unket. Ja, jag kör tvättmaskinens rengöringsprogram...
2
Svar
38
· Visningar
6 116
Senast: Riru
·
IT & mobiler Vår tvättmaskin gav äntligen upp (jag ska inte ens låtsas vara det minsta ledsen över det, den har levt minst lika länge som mig) och vi...
Svar
9
· Visningar
9 792
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp