Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Instämmer - det är en energisparande gångart. Det behöver inte alls vara ett tecken på smärta eller omusklad rygg mm.
En del hundar går över i passgång för att spara energi andra gör det när de är trötta.
Passgång betraktas, vad jag fått lära mig, som en naturlig gångart.

I det här fallet dvs TS hund ser lite äldre ut så där från "ovan" - det är inte så att orken börjar tryta och att den därför lagt om stil dvs ett ålderstecken?

Sedan blir jag lite nyfiken - för visst skrev TS att hunden HDröntgades varje år och då undrar jag varför?

Hunden fyller 6 år i sept och har HD-röntgas 3 ggr totalt. 1 gång för att utesluta HDproblem vid stressbeteendet som vi jobbar med, 1 gång för att hon reagerade i höfterna vid undersökning och sista gången i försäkringsärende.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Knappar mig själv

Granskade henne noggrant nu på kvällen igen och hon växlar hela tiden mellan passgång och vanlig gång. Hittar ingen röd tråd i det hela riktigt, men det är bra info att ha med nästa vecka! Även bra att jag numera kan tänka på att hålla koll på hennes gång lite bättre, kanske kan göra nytta! Hade inte en endaste tanke på om hon passade eller inte innan jag läste era kommentarer :love:

Dock kan jag tyvärr inte upplysa fysioterapueten om hon gjort det innan eller ej, men ska kika några videos till imorgon :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Gör tvärtom! Be henne att skritta istället så ska du få se på en hund som blir mjuk, får bättre finmotorik och dessutom bygger mer muskler :)

Det gör jag också, när det är lämpligt. Ett tag spände hon sig massor i skritten också, så då fick det bli trav. Skrittar gör vi tex i skogen, men för att öht komma dit är det rätt tråkigt att gå 2km/h ;) Just nu däremot, tja, hon får gå nästan hur som helst, för hon håller inte för ett så aktivt liv som hon vill leva och allt känns surt.. Har fokuserat mer på körkortet än W ett litet tag, men imorgon har jag uppkörning så sedan blir det väl en vända till med att prata med veterinärer, fysioterapeut osv...
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Yep.. Gammal muskelskada som hon gått med mycket längre än någon förstått. Efter massor av besök hos superduktig fysioterapeut så har hon blivit bättre, men trots det + smärtstillande i flera månader så har hon fortfarande ont. När jag skulle röntga henne så flög hon upp, skrek och högg i luften när vi försökte få höfterna raka, trots sedering och smärtstillande. Höfterna var helt ua (och SKK ansåg att det var A-höfter), men musklerna är verkligen inte bra och hon har artros i båda knäna. Märker hela tiden att hon har ont och hon är skev i hela kroppen... men ja, jag vet varken ut eller in på någonting just nu. Det känns såklart som om man borde låta ännu fler veterinärer titta, låta ännu fler fysioterapeuter säga sitt osv men Wahidah har samtidigt gått och haft ont i 4½ år(!) och jag vet inte om hon någonsin kommer kunna bli bra. :(
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Men Gud vad tråkigt att höra :( , jag hoppas innerligt att hon blir bättre!
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hunden fyller 6 år i sept och har HD-röntgas 3 ggr totalt. 1 gång för att utesluta HDproblem vid stressbeteendet som vi jobbar med, 1 gång för att hon reagerade i höfterna vid undersökning och sista gången i försäkringsärende.

Men - jag förstår inte. HD är en felaktig utveckling av höftleden. Rubbningen i ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid. Först när skelettet vuxit färdigt kan man med säkerhet bedöma höftledernas utseende med hjälp av röntgen, dvs passform mellan lårbenshuvud och lårskål, dels på djupet av lårskålen dvs. hur djupt lårbenshuvudet ligger inne i lårskålen.

Om du då röntgat en gång och fått veta att hunden inte har HD finns det - vad jag förstår - ingen anledning att röntga igen avseende HD. Sedan kan man ju röntga igen för att utesluta ANDRA höftledsproblem.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Alltså har du tagit fästingprov? Kan ju ge konstiga hältor och smärta på lite konstiga ställen. Vart bor du i Sverige? Rekommenderar dig att gå till en fysilog som kan det här med rehab
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Jag har en hund som passgår HELA tiden och då menar jag hela tiden, dvs då han går (ej trav eller galopp). Han är lite klent musklad över ryggen och det vet jag om och jag vill gärna bygga på han lite. Han är bara 2 år.

Vi har varit hos veterinär för detta, han är röntgad HD/ED UA. Vi har även röntgad ryggen på han som är UA. Han verkar inte ha ont när veterinären manipulerar leder. Han går annars bra tycker jag, dvs tar ut stegen och är väldigt mobil, dvs springer, hoppar och studsar utan problem.

Så just nu har jag i samråd med veterinär gett honom diagnosen "det sitter i huvudet" :grin: Inget hittas vid undersökningar, vi har dock bara gjort det som jag skrev. Har tyvärr inte någon fysioterapeut i närheten, så jag sitter just och funderar på om det ens är värt att ta sig några mil för att träffa en.

Det jag gör själv är att hålla igång honom och nu under sommaren simmar han en del och visst bygger han muskler. Har blivit lite bättre över ryggen, men det mesta verkar hamna fram, han är rejält musklad på fram och bak enl. veterinär. Vet inte om jag ska oroa mig över detta dvs han bygger sämre över ryggen, men sen så har jag inte kört han på denna typ av träning så länge än. Så man ska kanske ge det lite tid.

Men jag hade gärna fått honom att gå normalt, har provat alla hastigheter innan han övergår i trav och inget hjälper. Har även sett honom gå i pass uppför trappan, men oftast går han normalt där.

Något annat som jag märkt med honom är att han skakar i benen om han släpper vikten på det benet. Händer ganska ofta och jag har försökt leta på nätet och fått allt från att det inte är något till att det kan vara något allvarligt med lederna (men inget syns iaf på röntgen, än iaf). Har nämnt detta för veterinär som inte har något vettigt förslag att komma med.

Vad gäller TS hund så ser det ut som om den hunden ej tar ut helt bak, stegen känns korta att ryggen ser lite krum ut. Men om det beror på smärta/besvär eller hundens byggnad är svårt att avgöra från en film.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Men - jag förstår inte. HD är en felaktig utveckling av höftleden. Rubbningen i ledens utveckling äger rum under hundens uppväxttid. Först när skelettet vuxit färdigt kan man med säkerhet bedöma höftledernas utseende med hjälp av röntgen, dvs passform mellan lårbenshuvud och lårskål, dels på djupet av lårskålen dvs. hur djupt lårbenshuvudet ligger inne i lårskålen.

Om du då röntgat en gång och fått veta att hunden inte har HD finns det - vad jag förstår - ingen anledning att röntga igen avseende HD. Sedan kan man ju röntga igen för att utesluta ANDRA höftledsproblem.

Oj vilken utläggning för mitt skrivfel :D Hon är då alltså höftledsröntgad 3 ggr. Jag hoppas alla andra förstått vad jag menade :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

*KL*
Hur har det gått?

Hon fick misstänkt livmoderinflammation dagen innan besöket hos fysiotereapeuten så avbokade tiden som var. Som tur var hade hon inte livmoderinflammation men började kort efter akutbesöket röra sig bättre. Rådfrågade fysiotereapeuten som tyckte jag skulle börja bygga upp hennes muskler lugnt och försiktigt (fick tips om på vilka sätt) och vara vaksam. Minsta förändring "bakåt" så skulle jag ringa igen. Annars skulle vi höras av och stämma av till hösten.

Kan hända jag tar in henne ändå, är ganska jobbigt att gå runt och ha hököga på hennes gång, man blir ju alldeles snurrig efter bara några minuter :meh:
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon rör sig som om hon har ont åt ryggen, men påverkan på steglängd.. En del hundar blir ömma i muskler i ryggen, på framsidan av bakbenen upp mot ljumsken och i magmusklerna av att gå och hålla mot. Det borde du märka om du känner igenom henne muskulärt.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Jag har en hund som passgår HELA tiden och då menar jag hela tiden, dvs då han går (ej trav eller galopp). Han är lite klent musklad över ryggen och det vet jag om och jag vill gärna bygga på han lite. Han är bara 2 år.

(...)

Något annat som jag märkt med honom är att han skakar i benen om han släpper vikten på det benet. Händer ganska ofta och jag har försökt leta på nätet och fått allt från att det inte är något till att det kan vara något allvarligt med lederna (men inget syns iaf på röntgen, än iaf). Har nämnt detta för veterinär som inte har något vettigt förslag att komma med.

Det låter som om hunden är svag i de små stabiliserande musklerna (och förmodligen de stora rörelsemusklerna också). Jag tycker definitivt att du ska besöka en fysioterapeut även om du har långt att åka.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 129
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 531
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp