Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Jag tror inte ett ögonblick på att passgång skulle vara skadligt, vissa raser SKA tom passa enligt rasveskrivningen. T ex OES. Det går inte att jämföra hundar och hästars ryggar eftersom hundar är mycket rörligare. Titta bara på en skrittande Labbe, den rör sig nästan som en reptil med ryggen svängandes från sida till sida. Så kan aldrig en häst röra sig.

Passgång är en energibesparande mellangångart, vissa har den naturligt, andra inte. Men om hunden plötsligt väljer pass istället för den gångart den brukar ha så är det klart det ska kollas upp!
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Fast... Min hund, samt min mammas hund, passar mest hela tiden om de får välja själv. Så bara för att de väljer pass behöver det ju inte nödvändigtvis vara fel på dom?

I och med att hunden rör sig begränsat i övrigt tycker jag absolut att det är ett varningstecken, men visst. Det måste inte betyda något.

Hur andra hundar rör sig lägger jag mig inte i när jag inte vet något om dem.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Passgång kan absolut vara negativt för hunden just för att det är en energibesparande gångart.

När hunden passgår slutar ryggkotorna att rotera och ryggraden försätts i ett läge där den ligger nästan helt stilla. Sker detta för ofta ökar risken för artroser och det är inte alls ovanligt att naturliga passgångare drabbas. Dobermann tex är en ras som gärna passgår och där är en av de vanligare syndromen de kan drabbas av spondylos.

Däremot ska man generellt inte haka upp sig på det, i denna tråden anser jag dock att det kan vara högst relevant med tanke på hur hunden går i övrigt.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Passgång kan absolut vara negativt för hunden just för att det är en energibesparande gångart.

När hunden passgår slutar ryggkotorna att rotera och ryggraden försätts i ett läge där den ligger nästan helt stilla. Sker detta för ofta ökar risken för artroser och det är inte alls ovanligt att naturliga passgångare drabbas. Dobermann tex är en ras som gärna passgår och där är en av de vanligare syndromen de kan drabbas av spondylos.

Däremot ska man generellt inte haka upp sig på det, i denna tråden anser jag dock att det kan vara högst relevant med tanke på hur hunden går i övrigt.

Tack. Du kunde förklara detta mer ordentligt än jag. Vill också tillägga att även om hundar och hästar är olika kroppsligt så är passgång en naturligt gångart även för vissa hästraser tex islandshästar men det är fortfarande inte nyttigt att gå i pass längre stunder.

Nu skriver jag så här dåligt igen men kanske någon förstår vad jag provar få fram|

det ska sägas att det finns olika sorters passgång där rörligheten i ryggen skiljer sig dvs det fins pass alltså riktig passgång där djuret rör sig helt liksidigt och avståndet mellan samma sidas bakben och framben alltid är densamma där ryggrörelsen alltså blir minimal. sedan kan många djur gå med passtakt dvs inte ren pass men en slags mellan gångart där djuret fortfarande kan jobba genom ryggen(eller där ryggrörelsen inte är helt fixerad) och ändå gå energi sparande.
Jag skulle nästan filmat jämtarna här hemma där den äldre 12 år ofta kan hamna i ren pass pga att hon avlastar ryggen mm och unghunden som går i passtakt när han blir ivrig men hålls tillbaka av kopplet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Mina labradorer har alltid passat när tempot blivit för lågt. Rätt mycket alltså. De har dock haft "rullande" rygg eftersom tempot varit så lågt. De har alltid tagit väldigt korta steg bak när de passat. Men jag skulle inte jämföra det med en stadig pass i högt tempo.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Precis som min äldste labbe:) Den yngre har aldrig någonsin passat.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Som jag skrev, vissa har det naturligt, andra inte. En hund som alltid väljer pass framför alla andra gångarter är väl inte helt "normal" men det är supervanligt när tempot är för snabbt för skritt men för långsamt för trav. För många hundar är det en utmärkt gångart i saktadelen på framåtsändandet :). Att alla dessa hundar skulle ha ryggskador tror jag inte, inte heller att man ska hindra dem från att gå i just pass. För de flesta hundar väljer att blanda gångarter ganska bra själva, andra får man kanske hjälpa lite att få till en bra skritt på.

Dobermann har väl rätt mycket annat skräp med ryggen också, som wobbler. Jag tror snarare på felkonstruktion där.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Kl

På tal om pass ... min förra hund passade ibland när han gick i koppel. Av någon anlednimg störde det mig, så jag gjorde en halvhalt genom att krama i kopplet och sedan smacka på och då föll han in i trav istället. Funkade varje gång ;)

Hunden jag har nu passar nästan alltid när han går kopplad. Antagligen för att jag är för långsam. Han kanske hade fått problem pga det om han gick kopplad ofta. Som tur är går han för det mesta lös och då är det trav och galopp som gäller.

Slut på OT ;)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

. Att alla dessa hundar skulle ha ryggskador tror jag inte, inte heller att man ska hindra dem från att gå i just pass.

Ingen här har väl häller påstått att alla hundar som går passgång har ryggskador? Däremot KAN det vara ett tecken på att hunden har en skada av något slag (tex arttros eller ojämnt musklad) och som sagt att hunden ibland väljer pass tex pga att den är kopplad och inte kan röra sig fritt är en sak men om hunden börjar använda sig mer och mer av pass så jo då är det en vana man bör bryta. Som våran äldre tik som bara haft pass vid korta sträckor där hon varit ivrig till att med åldern gå mer och mer i pass under långa sträckor, även i högre tempo. Passen är tydligt bunden till stelhet i olika kroppsdelar och är därför väldigt viktigt att vi inte tillåter henne gå i pass hela tiden då traven somsagt håller kotor mm roterande och mjuka.

Men du borde tala med någon som jobbar med skelett och rörelsemekanik på hundar för att få ordentlig info om detta ifall du fortfarande är säker på pass inte kan vara något negativ så du får det förklarat ordentligt :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Efter diskbråcket fick min hund en annan slags pass.

Hon kunde passa bak, men inte fram. Hon släppte heller inte passen när farten gick upp utan hon passade även i högre tempo.

Så det gäller nog att skilja lite på äpplen och päron. Jag har en kompis som jobbar med sådant här. Jag ska höra efter hennes åsikt för hon har också labrador och andra jakthundar.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Kl

På tal om pass ... min förra hund passade ibland när han gick i koppel. Av någon anlednimg störde det mig, så jag gjorde en halvhalt genom att krama i kopplet och sedan smacka på och då föll han in i trav istället. Funkade varje gång ;)


Haha, jag smackar på Wahidah om hon passar :D Fast det är mest för att jag insett att hon får mer spänningar i kroppen när hon passar. Med tanke på hennes muskelproblem är det utan tvekan bäst om hon rör sig avslappnat, så när vi går promenader går vi oftast i sånt tempo att hon kan trava.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Haha, jag smackar på Wahidah om hon passar :D Fast det är mest för att jag insett att hon får mer spänningar i kroppen när hon passar. Med tanke på hennes muskelproblem är det utan tvekan bäst om hon rör sig avslappnat, så när vi går promenader går vi oftast i sånt tempo att hon kan trava.

Gör tvärtom! Be henne att skritta istället så ska du få se på en hund som blir mjuk, får bättre finmotorik och dessutom bygger mer muskler :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon kunde passa bak, men inte fram. .

Eftersom passgång innebär att ena sidans tassar tar vikt samtidigt som andra sidans tassar är i luften - hur i hela friden gör den när den passar fram eller bak? Jag hänger inte med....
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Nej, för deras del är det troligtvis en neurologisk störning, inte en fysisk (av den forskning och de studier som gjorts i ämnet).

Hur får du min text till att alla hundar som passgår skulle ha ryggskador? Det har jag verkligen inte skrivit. Däremot att det kan vara ett större problem än många tror och att artroser kan uppstå när ryggraden immobiliseras på det sättet som den gör under pass, det beror på att när ryggraden inte tillåts rotera förhindras ledvätskan och blodcirkulationen att förse skelett och ligament mm. med näring, inte ett dugg konstigt med andra ord men naturligtvis betyder inte det att -alla- individer ligger i farozonen.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Instämmer - det är en energisparande gångart. Det behöver inte alls vara ett tecken på smärta eller omusklad rygg mm.
En del hundar går över i passgång för att spara energi andra gör det när de är trötta.
Passgång betraktas, vad jag fått lära mig, som en naturlig gångart.

I det här fallet dvs TS hund ser lite äldre ut så där från "ovan" - det är inte så att orken börjar tryta och att den därför lagt om stil dvs ett ålderstecken?

Sedan blir jag lite nyfiken - för visst skrev TS att hunden HDröntgades varje år och då undrar jag varför?
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Så det gäller nog att skilja lite på äpplen och päron. .

Håller med, överlag tycker jag att man kan säga att alla slags förändringar från hundens "normala" rörelsemönster bör kollas upp oavsett om hunden normalt är passgångare eller ej. så det viktiga är väl att man vet hur hunden rör sig som frisk för att veta vad ett icke normalt rörelsemönster är för just den hunden :)

Så för att återgå till TS film så skulle jag säga att eftersom hunden inte är uppenbart halt så är det svårt att avgöra på filmen om något är fel när den väljer pass men en hund som har problem med rygg och/eller "bakkärra" kan mycket väl använda sig av pass för att avlasta. Har TS tänkt på om hunden alltid rört sig i passgång eller om detta har kommit senare?
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Svarar till alla:

Har kollat igenom massa gamla filmer på henne men kameran åker ju bara upp när det är något speciellt som händer (hon busar av sig, är rädd för nån mystisk staty etc) så det är ju svårt att avgöra om hon går som hon gör av ren exhaltering eller ej. Nyaste filmen som kanske är mest rättvis är från i julas men jag har svårt att se om hon passar de få gånger hon är i det tempot. På 2 min och 40 sek lång film är det inte många sekunder man ser henne i rätt takt.. Hon springer lös ute på landet och är allmänt busig och snöig. Typ. Någon annan kanske är kvickare i synen och är sugen på att kolla på en skakig film där man kanske, kanske kan avgöra på 1 sekund av 2.40? :banghead::angel:

Glömde kolla på morgonpromenaden, ska se över det på nästa promenad om hon passar då också eller om det verkar gå från och till!
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Fast jag förstår egentligen inte varför du vill ha råd härifrån. Det enda du kan göra för att få ett slutgiligt svar är att ta henne till fysioterapeuten. Sånt här är supersvårt att avgöra på film oavsett. :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Eftersom passgång innebär att ena sidans tassar tar vikt samtidigt som andra sidans tassar är i luften - hur i hela friden gör den när den passar fram eller bak? Jag hänger inte med....

Ha ha! Tack en mycket relevant fråga!

Jag försöker nog förklara att hon gick med bakbenen i exakt samma tempo och rörelsevidd bak, fast framdelen bytte tempo.

Du har helt rätt i att man inte kan kalla det för passgång.

Men en kort bunden trav bak behöver inte utgå från ryggen. Dubbelsidigt halt bak från tex höfterna kan se ut så.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Fast jag förstår egentligen inte varför du vill ha råd härifrån. Det enda du kan göra för att få ett slutgiligt svar är att ta henne till fysioterapeuten. Sånt här är supersvårt att avgöra på film oavsett. :)

Det är väl inte förbjudet att vara nyfiken på vad andra tycker? Tid hos fysioterapeuten är ju redan bokad, skadar ju inte min hund att höra andras åsikter under tiden? :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 222
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 129
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 531
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp