Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

RubinNovak

Trådstartare
Startade ju tidigare en tråd om hur voffens bakben "hakade upp sig". (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1189608)

Gjorde vetbesök där vi röntgade knäleder UA och gjorde en grundlig undersökning. Det enda hon reagerade på var vid tryck på lårmuskeln. Vet misstänkte inflammation och vovven fick Onsior 40 mg i 2 veckor och detta skulle verka antiinflammatoriskt och smärtstillande.

Medicinen gjorde ingen som helst skillnad på min vovve men samtidigt så visade sig "upphakningen" innan inte särskilt ofta heller. Åkte på återbesök efter 14 dagar och den vet fick då inte fram någon reaktion på lårmuskeln. Så någonting har ju ändå hänt under denna tid, upphakningarna har helt uteblivit (så vitt jag kunnat se).

Dock fick denna veterinären (hade olika vid första och andra besöket) fram en reaktion upp mot höfterna till, som inte den förre vetten fick fram. Hon tyckte det var svårt att avgöra något mer exakt men någonting var obehagligt för hunden iaf. Om det är muskulärt eller ej är ju såklart omöjligt att avgöra utan röntgen. Hon är HD-röntgad vartannat år (3 ggr) UA och den senaste gången var november 2011 då hon röntgades i rygg och höfter (i försäkringsärende) men det hjälper ju inte riktigt nu. Så nu sitter jag och väntar på att vet ska ringa upp med tid för både HD-röntgen och tid till en ortoped samtidigt. Höfterna kom med på knäröntgen men där kunde man inte se någonting. Sen kan ju bilden kanske vara otydlig så det hjälps väl inte.

Men åter till rubriken, filmade vovven i fråga en sväng på morgonpromenaden. Får för mig att hon går udda med höfterna, men så kan jag ju också vara överdrivet nojjig i "väntans skede". Skulle vilja höra synpunkter från folk som inte känner henne. Jag upplever att hon är begränsad i bak, samtidigt som avståndet mellan framtass och baktass inte är onormalt stort i gång. Hon ska ju in och undersökas i vilket fall, men vill ändå ha koll på hur det utvecklas under tiden. Kan inte komma på att hon gått såhär innan.

http://www.youtube.com/watch?v=3TmgUtWEMPY
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Det är omöjligt att se rörelsestörningar på en film som står på högkant och skakar sådär. Ställ kameran och gå med hunden fram och tillbaka, alt be nån kompis filma.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Ska kanske tillägga att jag upplever att begränsningen syns bäst i slutet av videon där hennes vänstra sida filmas.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Det är omöjligt att se rörelsestörningar på en film som ligger på högkant och skakar sådär. Ställ kameran och gå med hunden fram och tillbaka, alt be nån kompis filma.

Ååh jag hade ju både vänt den och minskat skakningarna :( Får göra om det i moviemaker istället!
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Nu ser jag också rättvänt. Tycker dock fortfarande att du bör rigga kameran och gå med hunden både "på tvären" och rakt mot/från kameran för att det ska gå att uttala sig om något.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Precis som Migo skriver är det helt omöjligt att se något på den filmen.

Jag hade tagit hunden till en bra sjukgymnast eller hundfysioterapeut som fått känna igenom hunden och göra en rörelseanalys på löpband då väldigt många rörelsestörningar är muskulära.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Jag får försöka anordna något bättre! :)

Min magkänsla säger att det är muskelärt men vet tyckte inte man kunde avgöra det utan röntgen..Vet inte hur mkt jag vågar chansa.. Som sagt så var ju höfterna rena och fina så vitt både dom och jag kunde se för 3 veckor sedan. Då hon haft en del problem med stress så känns det mer troligt. Om vi nu ponerar att hon har någon liten början till hd-problem, kan det göra någon skada att kolla musklerna först? Visar det ingenting får jag ju såklart röntga, för något reagerar hon trots allt på..

Tillägg:

Hon är fortfarande pigg och glad, äter/dricker/busar och leker precis som vanligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Mailade nyss en hundfysioterapeut som arbetar på ett företag jag känner förtroende för. Har dom tid tillräckligt snart så ber jag dom se över henne först..
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon rör sig med väldigt korta steg, men det kan ju bero på hur hunden är byggd likväl som att något är fel. Några ojämnheter går inte att se på filmen. Om hon alltid har rört sig på samma sätt är det nog inget att oroa sig för men brukar hon ta ut steget mer eller om du är orolig så kontakta en sjukgymnast för hund.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon rör sig med väldigt korta steg, men det kan ju bero på hur hunden är byggd likväl som att något är fel. Några ojämnheter går inte att se på filmen. Om hon alltid har rört sig på samma sätt är det nog inget att oroa sig för men brukar hon ta ut steget mer eller om du är orolig så kontakta en sjukgymnast för hund.

Det var just de korta stegen jag tänkte på, men som sagt så kan jag ju lika gärna bara vara lite nojjig och leta efter fel.. Har mailat en hundfysioterapeut, börjar nog i den änden ändå.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Jag skulle också vilja se en bättre film, men även jag tycker att hon rör sig med väldigt korta steg, i alla fall i den filmen. Om hunden alltid rör sig med korta steg så hade jag, om det varit min hund, utan tvekan tagit den till fysioterapeut. Å andra sidan sitter jag här med en jättetrasig hund som ingen hittade något fel på och det enda någon någonsin påpekade var just att hon hade lite kort steg. Ändå hade hon gått och haft ont i 4 år.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Nu har även jag hittat din tråd och film.
Jag måste hålla med övriga, framför allt då jag även har sett henne tidigare IRL, hon ser ut att gå begränsat med väldigt korta steg.
Vi får väl se till att fixa en till, bättre, film nästa gång vi ses eller nått ;)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon rör sig väldigt begränsat och hon passgår dessutom vilket sällan är ett gott tecken, blir väldigt förvånad om fysioterapeuten inte hittar något! Berätta gärna sedan vad som sades, jag utbildar mig till fysioterapeut och hade tyckt att det vore intressant att veta.

Lycka till med din hund, hoppas att det inte är alltför allvarligt.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Nu har även jag hittat din tråd och film.
Jag måste hålla med övriga, framför allt då jag även har sett henne tidigare IRL, hon ser ut att gå begränsat med väldigt korta steg.
Vi får väl se till att fixa en till, bättre, film nästa gång vi ses eller nått ;)

Jag tänkte faktiskt be dig kolla vad du tycker, du som ser henne med jämna mellanrum men inte varje dag som jag och C gör. Och då skulle vi kanske kunna passa på att filma också! :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Hon rör sig väldigt begränsat och hon passgår dessutom vilket sällan är ett gott tecken, blir väldigt förvånad om fysioterapeuten inte hittar något! Berätta gärna sedan vad som sades, jag utbildar mig till fysioterapeut och hade tyckt att det vore intressant att veta.

Lycka till med din hund, hoppas att det inte är alltför allvarligt.

Tänkte inte ens på passgången! Jag hoppas verkligen dom hittar någonting, det är som en stor klump i bröstet.. Dom hade inte tid förrän nästa vecka :( Men uppdaterar så fort jag vet mer! :)
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Fast... Min hund, samt min mammas hund, passar mest hela tiden om de får välja själv. Så bara för att de väljer pass behöver det ju inte nödvändigtvis vara fel på dom?
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Håller med angående passgång, vår ene hund med A-höft, UA-armbågar har passat hela livet. Vår lilla med D-höft ormar sej fram men har aldrig gått i pass. Så det behöver inte betyda något.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Håller med angående passgång, vår ene hund med A-höft, UA-armbågar har passat hela livet. Vår lilla med D-höft ormar sej fram men har aldrig gått i pass. Så det behöver inte betyda något.

Passgången behöver inte betyda något men det är inte bra för en hundar att gå mycket pass och det är ett beteende som jag skulle rekommendera att man provar bryta(det är ju inte för intet man rekommenderar att tex islandshästar inte ska passa längre än några hundra meter åt gången och inte oftare än någon gång i veckan) . Om hunden passar mycket kan det lätt leda till stelrygg och i sin tur ensidigt muskelbortfall vilket absolut inte är bra för kroppen.

Om hunden passat sedan den var liten kan den mycket väl vara född passgångar (detta kan även människor vara och en studie visar att dessa människor oftare än andra har motoriska svårigheter och svårt med att läsa och skriva pga att hjärnan inte tränar båda hjärnhalvorna och kommunikationen där i mellan lika mycket som nör de rör sig "vanligt") men en hund som börjar passa som vuxen ska helt klart kollas upp då detta är tydliga täcken på allt från att hunden bara blivit lite stel i ryggen till att den använder passgången för att avbelasta ett skadat område tex i rygg och höft.
 
Sv: Tycker hunden rör sig begränsat i höfter, film.

Självklart ska man kolla upp om hunden plötsligt börjat gå passgång, då är det ju något som kan vara fel. Nu vet inte jag om TS hund börjat med det nu eller har gjort det alltid.
Man blir lätt hemmablind när man ser sin hund varje dag och det är lätt att missa små förändringar.

Till TS:
Hoppas det ordnar sej och oron stillas efter vet besöket!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 448
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 224
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 129
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 531
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp