Bukefalos 28 år!

Tysk import, okänd härstamning?

H

hanna80

Hej!
Jag har just köpt en jättetrevlig 5-årig valack av halvblodstyp, 158 cm, fux med stjärn. Han är importerad från Tyskland, registrerad i Mecklenburger-Vorpommern som storhäst, okänd stam.

Han stämmer mkt väl in på Mecklenburgarens rasbeskrivning både avseende utseende och temperament (omusklad nu dock).

Innebär det faktum att han är reggad i MV-förbundet att han är en mecklenburgare utan stam? Eller vad kan man kalla honom, tänker på vid registreringen i TDB. Finns det nåt motsvarande tysk ridponny/svensk ridponny typ "tyskt halvblod" eller något?

Som ni märker har jag ingen koll på sådant här, i dethär fallet var det individen som styrde valet av häst. Riktigt trevlig och genomsnäll, sund och frisk, hoppar fint och har ett trevligt steg.

Men när jag ska regga honom i TDB och när folk frågar vad jag köpt för häst blir jag lite fundersam om vad som är korrekt benämning. :)
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Eftersom det går att registrera in det mesta som går på 4 ben och liknar en häst i Mecklenburg, kan han komma från nästan vilket europeiskt land som helst. Har han någon brännmärkning någonstans på lår, hals eller sadelläge ?
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Är det så illa... Det kan vara vadsomhelst i honom alltså?

Han är iaf importerad från Tyskland till Sverige nu vid årsskiftet.
Han har inga brännmärkningar någonstans. Han har en liten mörkare (mörkgrå/svart) fläck på ena låret, men det är väl inte något brännmärke?

Man undrar ju lite varför han har okänd härstamning liksom (inte för att jag bryr mig om det sålänge han har trevligt temperament, är av halvblodstyp och har bra gångarter och är av ridhästtyp, men ändå).
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Många hästar som registreras med okänd stam är efter icke godkänd hingst eller så har uppfödaren inte betalat avgifterna till hingsthållaren så att hästen går att registrera med känd stam.
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Många hästar som registreras med okänd stam är efter icke godkänd hingst eller så har uppfödaren inte betalat avgifterna till hingsthållaren så att hästen går att registrera med känd stam.

Intressant! Så kan det förstås vara... Antar att det är svårt att ta reda på hur det egentligen ligger till.
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Du kan försöka spåra hans historia bakåt, vet flera som hittat stammen på det sättet.
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Vart börjar jag då lämpligen? Min skoltyska är ju inte direkt på topp heller...:o
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Jag skulle börjat hos den du köpt hästen och och kolla var den köpte hästen ifrån.
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Vart börjar jag då lämpligen? Min skoltyska är ju inte direkt på topp heller...:o

Om du behöver hjälp med tyskan så hojta till! :) Befinner mig även här nere, så kanske kan luska lite på andra håll också. Men då behöver jag liiiite mer att gå på ;)
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

ooh hittade denna länken o jag blev intresserad direkt då jag själv försöker luska på mitt egna sto!
Har ett skäck sto imp från tyskland som är född 2005, vet att hon ska ha haft ett föl i tyskland innan hon kom till sverige dock e hon reggad i Deutsche Reiterliche Vereinigung e.V och har pass där...med okänd härstamning då så klart!

De jag reagerat på mest är att hon heter Mary Lou 168 varför ett nummer efter namnet?
Sen har hon haft föl i tyskland borde hon ju ha stam kan man tycka?
Någon som vet lite hur man forskar med i detta då jag tror hon garanterat har stam där nere! Hon e ju oxå av halvblodsmodell typ...skulle inte bli förvånad om de kanske e lite oldenburgarblod eller något i damen!

Sen en annan sak finns ju en reggad ägare i tyskland i passet, men som med de mesta importerade pollarna kom ju inte med något papper för ägarbyte i sverige....kan jag regga mig som ägare hur?

Vore tacksam för alla svar, hjälp etc ;)
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Att hon har numret 168 efter namnet betyder bara är hon är häst nummer 168 med detta namn i deras register. På registreringsiffrorna kan man ibland se lite mer info om hästen. Motsvarande i Sverige är en häst registrerad i SH med okänd stam. Din häst kan mycket väl komma från Polen eller ett annat östeuropeiskt land.
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

hejsan!!

Va menar du med komma från polen? Hon har ju pass i tyska ridsportsförbundet och har en tysk ägare registrerad i passet?
Samt att hon importerades därifrån av de som tagit henne till sverige? Men du menar att hon kan va importerad till tyskland innan de? Borde hon inte ha pass från ett annat land då?

Hänger inte riktigt med...?? =)
 
Sv: Tysk import, okänd härstamning?

Det är ju vanligt att importerade hästars pass "försvinner" på vägen och det måste då skaffas ett nytt pass i det nya landet. Så bara för att din häst har haft en tysk ägare tidigare så kan den vara född i ett tredje land.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp