Udda beteende?

Indiv

Trådstartare
Brukar inte skriva här men nu är jag lite orolig över vår lilla kattkrake...

Han är en 2årig kastrerad bonkatt (innekatt) som brukar vara en hejvilt liten krabat som inte är rädd för nåt. Han ger sig på sin kattkompis, fötter, folk, skuggor-allt. Han äter o dricker o är som han ska på alla sätt men nu har han- för andra gången inom 3 månader tror jag- visat ett mycket konstigt beteende.

Han leker och busar för fullt precis som vanligt och helt plötsligt försvinner han under sängen, livrädd, utan synlig anledning. Han brukar alltså aldrig gömma sig annars! Grejen är att han sitter kvar under sängen en bra stund, första gången varade i flera timmar tills vi fick fram honom, idag tog det bara en halvtimme. Men efteråt är han helt borta, känner inte igen oss eller lägenheten, går omkring och är livrädd för allt som rör sig. Han hittar inte kattlåda eller matskål. Lyssnar inte på sitt namn och reagerar inte på sin leksaksråtta (som han ALLTID reagerar på, även om han djupsover eller äter).

Han är nästan sitt vanliga jag igen nu efter 3 timmar, men jag blir ju orolig att han har fått en hjärnblödning eller liknande? Han vinglar inte, dregglar inte och äter normalt, vad fasen kan det vara?
 
Sv: Udda beteende?

Ring veterinären imorgon och rådfråga. Jag tror de är mer kompetenta till att ge en eventuell diagnos än vad vi på Buke är.
Har ingen aning om vad det kan vara men jag skulle bli mycket orolig om någon av våra betedde sig så.
 
Sv: Udda beteende?

Har frågat vetereinären förra gången det hände och hon sa att katter hanterar situationer olika och han antagligen blev rädd. Jag kan ine hålla med om att han blev rädd, för denna katt har ett hemskt självförtroende och skulle inte i någon form reagera så här annars. eftersom hans allmämn tillstånd är lika bra som vanligt så vill veterinären inte gå vidare, katten är ju "frisk". Och han är precis som han brukar idag.

Men jag undrar om det är vanligt att katter, ffa unga katter, kan få hjärnblödning, eller om han kanske busade för mkt och fick en hjärnskakning och blev lite off för det?
 
Sv: Udda beteende?

Kan du inte söka dig till en annan veterinär som tar detta på allvar?
Det är en sak att gömma sig under sängen i flera timmar, en annan att förlora all lokalkännedom och bli totalt borta. Jag tycker inte det låter bra och jag skulle vilja ha en ordentlig utredning. :crazy:
 
Sv: Udda beteende?

Men vid epilepsi ska katterna reagera med annan allmän status har den förra veterinären förklarat, samt att anfall ska komma oftare än två gånger på 3-4 månader för att klassas som EP. Fradga, pupillförändring osv inkluderat. Inget instämmer på vår katt.
 
Sv: Udda beteende?

Det stämmer förvisso, dock har jag de sista veckorna varit hemma konstant och haft uppsyn över katterna i princip 24/7. Hade märkt om han hade haft ett liknande anfall då. Intressant artikel!
Veterinär säger nu att vi ska avvakta ifall det återkommer då katten verkar normal f.ö. Skulle det varit epilepsi så var det ett av de svagaste anfallen som ändå inte behandlas. Så jag hoppas detta var sista gången, annars blir det väl provtagning och utredning...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 492
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Hej, tänkte höra om nån har nåt bra tips eller hjälp till mitt problem som jag inte tänkt på. För 3 månader sedan tog jag hand om en...
Svar
6
· Visningar
1 339
Senast: Annostar
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 740
Senast: Niceperson
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 372
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp