Bukefalos 28 år!

Uddetorp naturbruksgymnasium?

Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag gick också Trav och tyckte det var riktigt bra. Jag hade aldrig rört en travhäst innan och jag var i slutet bättre än många av dom som hade hållt på med travhästar sen barnsben.

Snacka om att sitta på en hög häst här alltså, vad du tror att du kan är inget mer än vad de tränare du jobbar åt säger att du är. Hästskötare kommer och åker i alla stall oftast får många oerfarna chansen att jobba men jobbar inte kvar någon längre tid.
Hur kan du se om du är bättre än dom andra som jobbat med trav sedan barnsben?
Har du vunnit många lopp och får köra fina hästar?

"Det enda dom kommer vinna någon gång"? Herregud vad du låter bitter. En utbildning är vad du gör det till! Det kan vara världens bästa och det kan vara världens sämsta! Som sagt, det fanns ju idioter som bara skyllde på alla andra hela tiden istället för att titta i sitt egna bo..
De uddetorparna jag känner och umgicks med som har gått häst har haft riktigt bra jobb efter skolan. Jag själv har jobbat för 3 st OS-ryttare.

En utbildning är vad den som håller i den gör den till, en pedagog. Det gör väldigt stor skillnad för mig vem som lär ut. Vi hade mycket dåliga lärare på hästsidan och flera riktigt bra lärare i dom vanliga ämnena. Även de som gick jordbruk gillar utbildningen för lärarna är både kunniga och bra på att lära ut det dom kan, till skillnad på hästsidan.

Våran lärare i Trav var en av dom mest engagerade personerna jag någonsin träffat. Han var otroligt ordentligt och man märke att han verkligen tyckte det var kul att lära ut. DOCK så märkte man också att han inte la ner någon mer tid än vad han behöver på dönickarna som inte brydde sig.

Då måste du gått många år innan jag gick där, och det är helt fel av den läraren att bara bry sig om dom som inte brydde sig. Det är ett helt fel sätt att pedagogiskt lära ut något.

Lärare på gymnasiet är inte där för att få alla elever engagerade. Gymnasiet är frivilligt. Ingen tvingar dig att vara där. Visar du inte intresse så har inte lärarna någon skyldighet att försöka få dig att göra det.

Helt fel igen lärarna är där för att göra dig intresserad av det dom har att lära ut. Är läraren dålig på att lära ut kommer många elever inte vara intresserade heller. Sen att det är frivilligt att gå på gymnasiet men det är snarare ett krav om man vill ha jobb än frivilligt...

Ja, det är helt fel och det var inte heller det jag skrev. Att vara intresserad och ha ambitioner att vara duktig och vilja lära sig är kanske i din värld att vara "fjäskunge" men i min värld är det att ha en hjärna och kunna tänka för sig själv.

Man behöver inte dra det till extrema längder, de som följer läraren som en svans och fjäskar nonstop ala idolfjortisar är riktigt fjäskeri!
Och i min bok så är det fel att lärarna lägger ner mera tid på dem än de som verkligen behöver hjälp.

Som lärare är du ingen stå-upp komiker. Du är ingen intresseväckare. Att vara pedagogisk är inte att kunna få folk intresserade, utan att kunna lära ut saker. Det är inte samma sak. Du kan aldrig lära ut något speciellt bra till en person som inte är ett dugg intresserad, hur pedagogisk du än är.

En bra pedagog kan "fånga" upp ointresserade elever med en dålig kör sitt race och skiter i de eleverna. Därför är utbildningen i sverige ofta dålig eftersom lärarna är dåliga pedagoger dom kan inte fånga intresset av elever som kanske inte har 100% intresse för ämnet från början. En sak är att kunna sitt ämne ett helt annat att lära någon annan det.

Varför ska "avdankade proffs" inte vara lärare? Dom har ju erfarenhet och kunskap som du inte ens är i närheten av. Om dom sedan inte är pedagogiska så är det en annan sak.

Du tycker att en tränare som inte lyckas i travet utan går som lärare och jobbar på en skola är bra tränare? :crazy:
En bra tränare har inte tid att lära ut sina kunskaper för dom har egna hästar i träning och jobbar med sin egen träningsverksamhet. Det är bara misslyckade tränare som arbetar vid sidan av sin verksamhet.

Du låter sjukt bitter och du verkar ha något personligt groll med dessa lärare. Jag vet flera som är nöjda med utbildningen och flera som inte är. Det är nog mycket vad man gör det till och alla passar som sagt inte på alla skolor. Kanske är dags att sluta skylla ifrån sig och säga att alla andra är dåliga och titta på sig själv lite istället.

Jag sökte till uddetorp i förhoppning av att kunna lära mig nya saker få nya erfarenheter men märkte till min besvikelse att det inte fanns mycket att lära där. Lärarna var ointresserade av att lära ut och okunskapen hos många av eleverna var total. Varför lägger inte då lärarna ut tiden på dom som inte kan sela och lär dom det från början medan vi som faktiskt kunde sela och köra få göra det? :confused:
Bara det visar på bristande kunskaper hos dom som lär ut. Och jag sa ifrån på skarpen då jag gick där och var inte direkt hästlärarnas favorit. Inte för att jag bryr mig om vad gamla proffsare tycker i det fallet, jag gick vidare och jobbar idag med något jag tycker är mycket roligare inom hästvärlden.

Tycker att man ska göra en egen uppfattning och inte lyssna på andras (bittra) åsikter på ett internet forum. Åk dit och titta och prata med eleverna som går där nu. Prata med lärarna med mera.

Eller så lyssnar man på att många är missnöjda och undviker den skolan och letar efter andra som har fått possitiva åsikter istället:idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 504
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Ananazen
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 852
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp