Bukefalos 28 år!

Uddetorp naturbruksgymnasium?

Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

HEJSAN!!!
jag kanske kan svara på några utav era frågor... jag går på skolan och jag kan tycka att i denna tråd tas det fram det mest negativa utav skolan. visst förekommer det att lärarna favoriserar och mobbing fast jag tror att det inte är mer än på en vanlig skola. uddetorp är en liten skola och detta har sina fördelar, man blir nästan som en ny familj... jag bor även på internatet och jag kan säga att detta är mycket bra, du kan bo i enkelrum eller bubbel rum på skolan. dessa är faktiskt mycket bra..

har även häst i skolans inackorderingstall, ( det är väl inte det modernaste, fast helt funktionellt) detta funkar bra, dock så tror jag att det är fullt. fast det är bara att ringa och fråga.

angånde hästmatrial: dom kanske inte har hästar utav högsta kvalite fast dom är helt ok. Men jag tycker att dom skulle ha någon som red till dom. Vad det gäller skador på hästar mm kan jag inte utala mig..

lärarna: dom är faktiskt helt ok dock kanske inte helt opartiska... fast är bra på att lära ut ( i alla fall dom flesta ) och besitter väldigt mycket kunskap..

jag kan slutligen säga att fast jag har haft egna hästar hela livet och tävlar ganska högt upp i klasserna så har jag lärt mig mycket, visst har jag kanske inte tyckt att allt har varit perfekt, fast det har varit\ är väldigt kul att gå där och man har fått vänner för livet..

så om du börjar, så kan jag bara säga:
-välkommen till familjen!!!

jag ser verkligen emot att börja på uddetorp! veckorna går så otroligt långsamt i väntan på att det ska bli den 18de! jag hoppas att jag kommer träffa många underbara fina nya mäniskor!! så alla som ska börja, håll utkik efter Denise Karlsson, även kallad pålle^^
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Som jag sa i ett tidigare inlägg så köpte jag även en häst därifrån.
Dom som gick där 04-08 brukar ha starka minnen när det gäller henne :angel:
Cikoria (mamma är deras skolhäst Gigolette).


Du köpte cikoria? Coolt! Gick där 03-06! Då hon föddes tror jag? Hur är det med henne? Minns att jag hörde att hon vart skadad och massa sånt och var mer eller mindre ett monster:P Hon var ju rätt bestämd redan som fölunge så;)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Hej!

Har väl haft en del indirekt kontakt med Uddetorp under tiden jag pluggade i Skara (SLU). Stod även ett år i det stall som idag används till elevernas hästar. Jag har hört och sett både bra och mindre bra saker om skolan, ex. upplevde jag de som gick fälttävlansinriktningen som ambitiösa och målinriktade. Så är detta något du funderar över så finns det säkert utvecklingsmöjligheter. Till de sämre sakerna hör väl tyvärr hästhållningen (små vinterhagar) och jag fick höra om elever som mer eller mindre hade tvingats spöa hästar över hinder.

Sthu har redan skrivit om alla fördelar som finns med att ha häst i Skara, så vad gäller den biten är det bara att gratulera till valet av studeort ;)

Gick själv naturbruk, lärde mig oerhört mycket även om den mesta kunskapen kanske inte inhämtades i just klassrummet. Skolgången blir ju mycket vad man gör den till så jag hoppas verkligen att dina tre år i Skara blir kanon!

/Em
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Uddetorp skolan är ett skämt vad det gäller häst. Fruktasvärt outbildade lärare korkad häst syn och uppnosig attityd. Gick där för några år sedan tyvärr stannade jag 3 år och kan säga att det var plågsamma sista 2 år där. Vedervärdig skola och då är jag snäll i mina uttalanden av mina erfarenheter. :devil::devil:
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Det som var väldigt störande var att de som gick i fälttävlansgruppen ofta blev lite mer särbehandlade. Fick gärna högsta betyg bara dom var med där. Dom var inte alltid bäst. Och nej jag är inte bitter;) Sen särbehandlar man ju eleverna i de "bra" och i de "dåliga" grupperna med. En lärare uttalade sig väldigt klantigt där en gång. Fast hon var väldigt retard. Oh just det ja tror jordbrukarna fick betalt för sin tjänst i ladugården när de var upplärda. Vi hästfolk fick betala för att kunna ha hästen på skolan en vecka för att hinna med den och stalltjänsten. Lite sån där skit som man verkligen blev irriterad på! Sen att lärarna inte allls kunde berätta vad man borde tänka på i ridningen för att kunna få ett så bra betyg som möjligt var ju också störande. Det är väl något man borde ha rätt till! Favoriseringen är nog det folk stört sig mest på. Fjäskade man ordentligt fick man bra betyg därefter. Fungerade för vissa iaf. Usch blir bara arg när jag tänker tillbaka!:P
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Oh ja hade en fjäskande liten jävel som gick ut med högsta betyg i allt, roligt att höra från hennes arbetsgivare att det var den sämsta ryttaren och hästskötaren han haft i stallet på många år:devil::devil::devil:.

Det fanns lärare där som gjorde bra mycket värre saker för att dela ut betyg, jag är glad att jag är kille om man säger så.
Vedervärdig skola alltså :devil::devil: Hua vad arg jag blir när jag tänker tillbaka på den tiden.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Oh ja hade en fjäskande liten jävel som gick ut med högsta betyg i allt, roligt att höra från hennes arbetsgivare att det var den sämsta ryttaren och hästskötaren han haft i stallet på många år:devil::devil::devil:.

Det fanns lärare där som gjorde bra mycket värre saker för att dela ut betyg, jag är glad att jag är kille om man säger så.
Vedervärdig skola alltså :devil::devil: Hua vad arg jag blir när jag tänker tillbaka på den tiden.

Haha alltså hur tänker lärarna där borta? Usch jag spyr på rövslickande hästtjejer! Har också hört det där från arbetsgivare:D Hahaha det njöt jag av ett bra tag! Kul utbildning men tråkigt att lärarna förstörde den genom att bete sig så fruktansvärt omoget. Visst några var mkt roliga och trevliga att rida för men favoriseringen var så uppenbar och vilka som fick bästa betyg. Hästmaterialet var ju inte det bästa heller. Hahaha men bra att dom ger ut bra betyg till folk som inte kan och sen faller det tillbaka på skolan:D
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

kl

usch alltså bara av att läsa den här tråden blir man ju riktigt fundersam :o
Hur en skola ens kan vara vid liv med det här "ryktet"....
Tur jag börjar på Bollerup istället, annars hade jag varit livrädd just nu! ;)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

kl

usch alltså bara av att läsa den här tråden blir man ju riktigt fundersam :o
Hur en skola ens kan vara vid liv med det här "ryktet"....
Tur jag börjar på Bollerup istället, annars hade jag varit livrädd just nu! ;)

:bow::bow:

Jag funderar ibland på hur skolan ens får lov att ha kvar sin status som skola.
Vi var några stycken som gjorde en anmälan mot 2 av lärarna där. Fick inget gensvar hos skol nämnden. :crazy::cry::(
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Men usch vilken dålig stil :S
Ni verkar ju inte vara ensamma om att vara missnöjda...
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Du köpte cikoria? Coolt! Gick där 03-06! Då hon föddes tror jag? Hur är det med henne? Minns att jag hörde att hon vart skadad och massa sånt och var mer eller mindre ett monster:P Hon var ju rätt bestämd redan som fölunge så;)

Ja det gjorde jag :)
Och hon är född på skolan, köpte henne som 4 åring.
Hon var ett monster när jag hämtade hem henne :p
Nu är hon en riktig pärla, jättehärlig ridhäst som verkar vara väldigt nöjd med livet :)
Men visst har hon egna åsikter och gör vilken tråkig vardag lite mer spännande :D
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Men usch vilken dålig stil :S
Ni verkar ju inte vara ensamma om att vara missnöjda...

Jag tror 60-70% av de som gick där är missnöjda.

Svarade en tråd på trav för ett tag sedan där jag såg att Uddetorp hade vunnit gymnasie kampen 2 år irad. Kan säga att mina ögon var stora som tekakor när jag såg det! Men det är väl det som dom tränar för och skiter i allt annat!
Tror att det skulle göra att fler söker till den skolan ( -.-)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Ja det gjorde jag :)
Och hon är född på skolan, köpte henne som 4 åring.
Hon var ett monster när jag hämtade hem henne :p
Nu är hon en riktig pärla, jättehärlig ridhäst som verkar vara väldigt nöjd med livet :)
Men visst har hon egna åsikter och gör vilken tråkig vardag lite mer spännande :D

Fan vad kul!:) Skönt att hon kom därifrån och fick det bra!! Alla passar inte på skolstall och ridskolor.

Tror travdelen är lite mer uppskattad än riddelen. Så uppfattade jag det hela förr iaf.. Haha minns när vi skulle göra hoppdelen i trean. Hoppa en bana på 1 meter för MVG. Kul när man inte ens hade fått hoppa 80 cm på lektionerna. Där backade man verkligen. Man var ju nästan hopprädd när man slutade där!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Hej

Har blivit prem. intagen till Uddetorp-jordbruk och tror faktiskt det kommer bli riktigt bra! Men jag ska ha med min ponny men är inte jättesugen på att betala 1700/mån för att stå i skolans stall. Har iaf hört att det finns "jätte" många stall runt om kring med hyffsat avstånd till skolan. Vad har dom för stallhyra? Vad ingår?
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag bor nästan brevid uddetorp. Jag känner flera som gått/går där.
INGEN är nöjd. Jag är glad att jag ändrade mig om vart jag skulle gå.

Dom enda jag vet som vart nöjda är dom som bytt från häst till trav istället just för att det är mkt bättre där.

Sen att skolan enbart består av alkoliserade ungar som festar hela veckorna är ju en annan sak. :p Men så har det ju alltid vart där.

Det finns många häst ställen runt om Uddetorp. Men man får vara snabb om man vill ha ett ställe att ha sin häst på då dom flesta ställena är småstall och inte har så mkt plats och många vill ha sin häst där jag bor då det är världens bästa ridslingor där. Enda stället som e stort är själva uddetorp och Stubbe.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

Jag tror att uddetorp är en skola som inte ska hålla på med häst, det är bara ifrån dom inrikningarna man hör klagomål. :-)
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

*knapplån*

Jag gick på Uddetorp för en hel del år sedan och jag känner inte direkt igen det folk har skrivit. Jag tror du kan hitta negativa personer när man frågar om vilken skola som helst. Alla skolor passar inte alla personer.

Jag gick hästdelen och jag tyckte det var helt ok. Det finns säkert bättre skolor och det finns definitivt sämre. Lärarna är bara människor och visst la dom lite extra krut på vissa personer. Det jag upplevde var dock att dessa personer var dom som faktiskt hade lite ambitioner och ansträngde sig. Hälften av skolan var ju bara idioter som mest kom på lektionerna för att man skulle närvara och sen inte brydde sig för fem öre. Om jag själv hade varit lärare (vilket det kanske är tur att jag inte är) så hade jag nog också lagt lite extra på dom som verkligen brydde sig istället för idioterna med dålig attityd.

Sedan detta om travdelen "Svarade en tråd på trav för ett tag sedan där jag såg att Uddetorp hade vunnit gymnasie kampen 2 år irad. Kan säga att mina ögon var stora som tekakor när jag såg det! Men det är väl det som dom tränar för och skiter i allt annat!". Gick du ens trav? Och om du gjorde det, brydde du dig ens om att lära dig?

Läraren vi hade var väldigt bra. Han lärde ut ordentligt så att man var förberedd för att jobba i ett riktigt stall. Inget daltande eller puttinutti utan raka rör. Dom som var intresserade fick även där självklart lite extra hjälp och extra möjligheter.
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

ISO

Jag har faktiskt den inställningen du har. Det är helt enkelt bara att prova å se om skolan passar en! Sen finns det ju alltid nackdelar, särbehandling osv osv på alla skolor så tror faktiskt inte uddetorp är en sån katastrof som de nämner här.

Å att uddetorp skulle vara en fylleskola? Haha, då tror jag strömma är värre!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

*knapplån*

Jag gick på Uddetorp för en hel del år sedan och jag känner inte direkt igen det folk har skrivit. Jag tror du kan hitta negativa personer när man frågar om vilken skola som helst. Alla skolor passar inte alla personer.

Jag gick hästdelen och jag tyckte det var helt ok. Det finns säkert bättre skolor och det finns definitivt sämre. Lärarna är bara människor och visst la dom lite extra krut på vissa personer. Det jag upplevde var dock att dessa personer var dom som faktiskt hade lite ambitioner och ansträngde sig. Hälften av skolan var ju bara idioter som mest kom på lektionerna för att man skulle närvara och sen inte brydde sig för fem öre. Om jag själv hade varit lärare (vilket det kanske är tur att jag inte är) så hade jag nog också lagt lite extra på dom som verkligen brydde sig istället för idioterna med dålig attityd.

Sedan detta om travdelen "Svarade en tråd på trav för ett tag sedan där jag såg att Uddetorp hade vunnit gymnasie kampen 2 år irad. Kan säga att mina ögon var stora som tekakor när jag såg det! Men det är väl det som dom tränar för och skiter i allt annat!". Gick du ens trav? Och om du gjorde det, brydde du dig ens om att lära dig?

Läraren vi hade var väldigt bra. Han lärde ut ordentligt så att man var förberedd för att jobba i ett riktigt stall. Inget daltande eller puttinutti utan raka rör. Dom som var intresserade fick även där självklart lite extra hjälp och extra möjligheter.

För din information så ja jag gick trav och det är en total skräputbildning.
Och ja jag brydde mig om att lära mig något, dock fick jag efter en skada byta inriktning och sluta med travet efter att ha jobbat i flera år.
Att dom vinner gymnasiekampen kan bero på att det är det enda dom kommer vinna någon gång.
De tränare jag frågat om vad dom tycker om uddetorparna så är det inte många fina ord jag fått tillbaka.
Uddetorps lärare är oengagerade slashasar som bara har 1 sak i skallen vinna gymnasiekampen...
Dom vanliga ämnena är lärarkåren helt okey det finns flera bra och några riktigt dåliga som på alla skolor. Fast häst sidan är urusel, fram för allt travet. Jag har inte träffat många som är nöjda med utbildningen.
Och vad du säger med att lärarna bara arbetar med "fjäskungarna" är ju helt åt helvette fel!!
Som lärare ska du få eleverna att bli intresserade av det du lär ut...
En dålig pedagog ska inte vara lärare! Avdankade proffsare ska inte vara lärare, än mindre misslyckade lärlingar som nu är lärare på uddetorp.
Det finns bättre skolor att gå på om man är intresserad av häst, och fram för allt trav!
 
Sv: Uddetorp naturbruksgymnasium?

För din information så ja jag gick trav och det är en total skräputbildning.

Jag gick också Trav och tyckte det var riktigt bra. Jag hade aldrig rört en travhäst innan och jag var i slutet bättre än många av dom som hade hållt på med travhästar sen barnsben.

Och ja jag brydde mig om att lära mig något, dock fick jag efter en skada byta inriktning och sluta med travet efter att ha jobbat i flera år.
Att dom vinner gymnasiekampen kan bero på att det är det enda dom kommer vinna någon gång. De tränare jag frågat om vad dom tycker om uddetorparna så är det inte många fina ord jag fått tillbaka.

"Det enda dom kommer vinna någon gång"? Herregud vad du låter bitter. En utbildning är vad du gör det till! Det kan vara världens bästa och det kan vara världens sämsta! Som sagt, det fanns ju idioter som bara skyllde på alla andra hela tiden istället för att titta i sitt egna bo..
De uddetorparna jag känner och umgicks med som har gått häst har haft riktigt bra jobb efter skolan. Jag själv har jobbat för 3 st OS-ryttare.

Uddetorps lärare är oengagerade slashasar som bara har 1 sak i skallen vinna gymnasiekampen...
Våran lärare i Trav var en av dom mest engagerade personerna jag någonsin träffat. Han var otroligt ordentligt och man märke att han verkligen tyckte det var kul att lära ut. DOCK så märkte man också att han inte la ner någon mer tid än vad han behöver på dönickarna som inte brydde sig.

Lärare på gymnasiet är inte där för att få alla elever engagerade. Gymnasiet är frivilligt. Ingen tvingar dig att vara där. Visar du inte intresse så har inte lärarna någon skyldighet att försöka få dig att göra det.

Dom vanliga ämnena är lärarkåren helt okey det finns flera bra och några riktigt dåliga som på alla skolor. Fast häst sidan är urusel, fram för allt travet. Jag har inte träffat många som är nöjda med utbildningen.
Och vad du säger med att lärarna bara arbetar med "fjäskungarna" är ju helt åt helvette fel!!

Ja, det är helt fel och det var inte heller det jag skrev. Att vara intresserad och ha ambitioner att vara duktig och vilja lära sig är kanske i din värld att vara "fjäskunge" men i min värld är det att ha en hjärna och kunna tänka för sig själv.

Som lärare ska du få eleverna att bli intresserade av det du lär ut...
En dålig pedagog ska inte vara lärare! Avdankade proffsare ska inte vara lärare, än mindre misslyckade lärlingar som nu är lärare på uddetorp.
Det finns bättre skolor att gå på om man är intresserad av häst, och fram för allt trav!

Som lärare är du ingen stå-upp komiker. Du är ingen intresseväckare. Att vara pedagogisk är inte att kunna få folk intresserade, utan att kunna lära ut saker. Det är inte samma sak. Du kan aldrig lära ut något speciellt bra till en person som inte är ett dugg intresserad, hur pedagogisk du än är. Varför ska "avdankade proffs" inte vara lärare? Dom har ju erfarenhet och kunskap som du inte ens är i närheten av. Om dom sedan inte är pedagogiska så är det en annan sak.

Du låter sjukt bitter och du verkar ha något personligt groll med dessa lärare. Jag vet flera som är nöjda med utbildningen och flera som inte är. Det är nog mycket vad man gör det till och alla passar som sagt inte på alla skolor. Kanske är dags att sluta skylla ifrån sig och säga att alla andra är dåliga och titta på sig själv lite istället.

Tycker att man ska göra en egen uppfattning och inte lyssna på andras (bittra) åsikter på ett internet forum. Åk dit och titta och prata med eleverna som går där nu. Prata med lärarna med mera.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 503
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 504
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Ananazen
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 852
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp