Ultraljud sena i Norrköping, pris?

Bara en allmän reflektion

Jag personligen tycker jag kanske att om de nu så sällan kommer upp i taket varför ha ett tak.. Det blir ju främst synd om de hästägare och ffa hästar som faktiskt är svårdiagnostiserade.. Varför inte ta en diskussion med veterinärera om det nu är så att det är ett att man ofta behandlar mer än nödvändigt.
Det har vad jag förstått det ändrat sen dom ändrade och började med taket. Veterinärerna tänker lite mera på vad som faktiskt är nödvändigt och inte verkar det som.
 
Det har vad jag förstått det ändrat sen dom ändrade och började med taket. Veterinärerna tänker lite mera på vad som faktiskt är nödvändigt och inte verkar det som.
Aha, ja för det känns ju lite som att det är hästarna som kommer i kläm om man börjar 'ska prova massa saker'
 
JSen så hänger ju mycket på veterinärer också då dom ofta behandlar mer än nödvändigt och det är ju mycket därför Agria satt detta tak.

Jag tror att man måste veta ganska mycket dock och veta vad man vill när man kommer in med hästen. Som tex Ts hästs senskada, hade dom UL:at först hade kostnaderna inte blivit särskilt höga. Men det kräver ju dock att man kan stå på sig och säga vad man misstänker och vad man vill ha kollat. Tyvärr så utnyttjar ju många kliniker försäkringarna och det är därför Agria har gjort såhär.

Fast vadå "veta vad man vill" och "stå på sig"??? Det är väl mer än orättvist att lägga det ansvaret på hästägaren? Så om jag förklarar mig blå i ansiktet (ja, jag har varit i situationen), men erkänt duktig hästveterinär bara behandlar ett sekundärproblem så är det MITT fel??? Jag använde cirka hälften av mitt hälttak till att behandla ett problem som bara orsakats av grundproblemet. Jag ÄR inte veterinär, och jag grät när jag åkte hem från ett återbesök när, om igen, sekundärproblemet behandlades trots att jag hävdade att hästen var NOLL bättre. Vad gör man i den situationen, tycker du?

Ja, jag bytte klinik (för tredje gången) efter detta, men då var det ju redan för sent.
 
Fast vadå "veta vad man vill" och "stå på sig"??? Det är väl mer än orättvist att lägga det ansvaret på hästägaren? Så om jag förklarar mig blå i ansiktet (ja, jag har varit i situationen), men erkänt duktig hästveterinär bara behandlar ett sekundärproblem så är det MITT fel??? Jag använde cirka hälften av mitt hälttak till att behandla ett problem som bara orsakats av grundproblemet. Jag ÄR inte veterinär, och jag grät när jag åkte hem från ett återbesök när, om igen, sekundärproblemet behandlades trots att jag hävdade att hästen var NOLL bättre. Vad gör man i den situationen, tycker du?
Oj vad du tar i. Klart det är orättvist att en hästägare måste vara ganska påläst och tagit reda på en del först innan klinik. Det är inte något som man borde behöva men ofta är det tyvärr så att man måste det. Trots allt så känner man sin häst bäst själv. Och många veterinärer bara behandlar symptom utan en större tanke på vad det kan bero på.

Det är precis som med hovslagare tex, skos hästen dåligt så är det hästägarens ansvar att bryta det. Att ta reda på att detta är inte rätt skoning, hovslagarn skor inte bra. Det är lite så med allting tycker jag. Man kan inte lita helt på någon, man måste ha en aning själv om vad som är rätt.

Men klart det är svårt, det är skitsvårt att stå och "verka veta bättre" än veterinärerna tex. Många lägger ju all tillit till dom och litar fullt ut på dom och jag har sett hästar blivit behandlade i år på samma klinik. Man måste tyvärr ha en del med sig till kliniken och ge mycket förslag på vad man tror det kan vara. Ta reda på olika behandlingar etc. Ofta tycker jag dom behandlar på rutin bara.
 
Oj vad du tar i. Klart det är orättvist att en hästägare måste vara ganska påläst och tagit reda på en del först innan klinik. Det är inte något som man borde behöva men ofta är det tyvärr så att man måste det.

Nej, jag tar inte i - alls. Påläst? Jag berättade - om och om och om igen - att min häst hade problem BAK, och ändå koncentrerade sig två olika kliniker BARA på problemen som fanns fram. Jag kan inte, hur mycket jag än vill, påverka en veterinär mer än så. Eller hur hade du gjort?
 
Nej, jag tar inte i - alls. Påläst? Jag berättade - om och om och om igen - att min häst hade problem BAK, och ändå koncentrerade sig två olika kliniker BARA på problemen som fanns fram. Jag kan inte, hur mycket jag än vill, påverka en veterinär mer än så. Eller hur hade du gjort?
Men du, jag har inte skrivit att det alltid garanterat blir rätt behandlat om man kommer dit påläst. Puckon till veterinärer kommer det alltid finnas som inte vill lyssna på hästägaren som känner sin häst bäst. Betyder dock inte att man inte ska ta reda på saker och ting och läsa på innan, för det är alltid bra. Även om det inte alltid ger resultatet man vill.

Och är det så att man verkligen inte litar på veterinären och det inte känns bra alls, då bryter man behandlingen och tar sig till en annan klinik. Sålänge det då inte är så att hästen lider och behöver akut behandling direkt där och då. Är iallafall vad jag hade gjort.
 
Betalade nyligt 1800kr för UL på senan. Inkl böjprov, sedering, klinikavg mm. Dock inte på samma klinik men bör inte skilja alltför mycket.

Är så glad att jag inte har agria, då hade jag varit ruinerad vid detta laget med en "oförklarig" hälta som hittils krävt ca 10 klinikbesök, plus griffelbensfraktur och sen en senskada.
 
Men du, jag har inte skrivit att det alltid garanterat blir rätt behandlat om man kommer dit påläst. Puckon till veterinärer kommer det alltid finnas som inte vill lyssna på hästägaren som känner sin häst bäst. Betyder dock inte att man inte ska ta reda på saker och ting och läsa på innan, för det är alltid bra. Även om det inte alltid ger resultatet man vill.

Men du får väl ändå hålla med om att det är lite knepigt att man själv får lida - både ekonomiskt och känslomässigt - för att vissa veterinärer väljer att inte lyssna? På den sista kliniken sa till och med veterinären - när jag tackade henne för att hon lyssnat på mig (ja, faktiskt!) - att "hästägaren brukar var den som känner sin egen häst bäst". Men det spelar ju knappast någon roll hur mycket JAG läser på? Jag misstänkte själv has- eller knäproblem pga symtomen som min häst visade, men hur mycket jag än delgav symtomen så tittade veterinärerna ÄNDÅ bara på de snubbliga frambenen. Hur gör man då? Man byter klinik såklart. Men då har man ju redan kastat FLERA tusenlappar åt skogen...
 
Men du får väl ändå hålla med om att det är lite knepigt att man själv får lida - både ekonomiskt och känslomässigt - för att vissa veterinärer väljer att inte lyssna? På den sista kliniken sa till och med veterinären - när jag tackade henne för att hon lyssnat på mig (ja, faktiskt!) - att "hästägaren brukar var den som känner sin egen häst bäst". Men det spelar ju knappast någon roll hur mycket JAG läser på? Jag misstänkte själv has- eller knäproblem pga symtomen som min häst visade, men hur mycket jag än delgav symtomen så tittade veterinärerna ÄNDÅ bara på de snubbliga frambenen. Hur gör man då? Man byter klinik såklart. Men då har man ju redan kastat FLERA tusenlappar åt skogen...
Klart det är konstigt, att hästägare som inte är utbildade får sitta och läsa på om skador och behandlingar och grejer. Det är ju detsamma med hovslagare tex, att man tyvärr inte kan lita på att den faktiskt skor så som är bra för hästen och det blir hästägarens fel som litat på hovslagaren.

Höll ju på att gå väldigt illa när en klinikhovslagare skodde min häst så fel att han förstörde hovarna totalt på bara 3 skoningar. Visst borde jag stoppat tidigare men med tanke på vart han jobbade så litade jag på honom.
 
Jag blir så trött och ledsen på just det som ni, @Grazing och @bettysmatte pekar på här. För vad sjutton gör man när flera veterinärer avfärdar ens misstankar helt? För det är ju just det, att som hästägare utan möjlighet eller kunskap att göra alla dessa femtioelva undersökningarna, är det enda man har just misstankar. Medan de står med yrkeskunnandet, och möjligheterna att kolla. Man måste ju för sjutton kunna lita på att det de säger stämmer, när man anlitar någon - det gör man ju för att man själv inte kan! Sitter just nu i likvärdig sits (där dessutom annat kunnigt folk i min omgivning avfärdat mina misstankar hela våren, "vadå, ska du åka in till klinik för att hästen beter sig sådär?!?") - det är skitsvårt att stå på sig. Och det är inte alltid det finns möjlighet att byta klinik. Och även om det gör det..ptja, hävdar veterinären att hästen inte har de symptom/skador som hästägaren misstänker så ersätter inte försäkringen heller. Det skenar snabbt snabbt iväg med slantarna :( Och det långt innan eventuell behandling ens är påtänkt.. Det är inte meningen att man ska behöva skrika sig hes (bildigt talat) och åka land och rike runt bara för att bli tagen på allvar när något är fel med ens djur.
 
Skit dåligt av dom! En hälta drar ofta iväg rätt fort i pris. Efter 4 vet besök så var vi uppe i ca 20 000 kr totalt. Det var vad som krävdes för att hitta felet. Eller ja, vi kunde ju börjat med ultraljudet istället för att ta det sist, men det är lätt att vara efterklok..
Visst är det skit, men 4 besök för att hitta en senskada? Byt klinik.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
418
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp