”Undan eller kull” eller ”Undan eller väck”?

Jag tycker att båda låter otrevliga och har aldrig hört nåt av dem. Om jag vill att nån flyttar på sig så säger jag oftast nåt i stil med "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här".
Det ska såklart inte alls användas med främlingar, det kan användas inom familj eller mycket närstående. Ditt uttryck är ett artigt formellt uttryck, det har helt andra användningsområden.
 
Aldrig hört uttrycken som skrivs i ts. Men efter att ha läst innebörden vill jag med min ursprungsdialekt säga "flô" eller det något längre "flô rej"
Varifrån är det? Det använder mamma och jag, men ingen annan här tror jag :D
(det borde plockats upp från Göteborgstrakten eller Helsingborgstrakten kan jag tycka)

Vik hädan används också flitigt men det tror jag är lokalt här.

Dunsta tror jag är mer egenpåhittat.
 
Jag måste erkänna att jag är milt chockad - jag skulle ALDRIG säga något liknande till någon jag inte kände extremt väl och där vi båda var på samma humör typ. Kanske brorsan eller rumskamraten. Närmast kommer väl ett skämtsamt "Men ur vägen!" eller "Tut, tut!" Jag trodde verklgen inte det var någonting som skulle kunna benämnas som ett talesätt att använda i vardagen. 😅 😱

Kan någon förklara i vilken situation det skulle användas?
När man flyttar på sin partner eller sin unge :)
 
Varifrån är det? Det använder mamma och jag, men ingen annan här tror jag :D
(det borde plockats upp från Göteborgstrakten eller Helsingborgstrakten kan jag tycka)

Vik hädan används också flitigt men det tror jag är lokalt här.

Dunsta tror jag är mer egenpåhittat.
Skaraborg 😁
 
Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att undan eller kull är mest logiskt för om du inte flyttar dig så åker du omkull. Undan och väck är ju ungefär ”flytta på dig” båda två så det blir kaka på kaka för mig.
Jag är bleking och han skåning om det spelar in
Undan eller väck och jag är skåning.
 
Här i den västra delen av Sverige har jag bara hört uttrycket bland militärer. Och då som "Undan eller omkull!"
 
Undan eller väck. Skåning. Inte något man säger till någon som blockerar gången i mataffären precis utan används mer skämtsamt till människor man känner. Jag har både varit på arbetsplatser där man hade kunnat säga det till en kollega som stod i vägen och på arbetsplatser där det absolut inte hade fungerat utan att någon tog illa upp.
 
Jag tycker att båda låter otrevliga och har aldrig hört nåt av dem. Om jag vill att nån flyttar på sig så säger jag oftast nåt i stil med "Ursäkta, jag skulle behöva komma fram här".

Det används i mer formella sammanhang.
Men det är ju knappast något jag säger till min sambo 😆
Dän märe, du är ivägen. Ta dän katten från bordet osv.
 
Fli're borte pärlanne sa man när jag var var liten om nån stod i vägen, dvs flytta dig från potatislandet. :D
 
Jag måste erkänna att jag är milt chockad - jag skulle ALDRIG säga något liknande till någon jag inte kände extremt väl och där vi båda var på samma humör typ. Kanske brorsan eller rumskamraten. Närmast kommer väl ett skämtsamt "Men ur vägen!" eller "Tut, tut!" Jag trodde verklgen inte det var någonting som skulle kunna benämnas som ett talesätt att använda i vardagen. 😅 😱

Kan någon förklara i vilken situation det skulle användas?
Känner samma sak. Jag skulle nog hellre flytta på folk jag känner väldigt väl med en mild smackning eller något.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: Fibusen
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
939
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
939
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp