Bukefalos 28 år!

Underlag i hage?

N

Novalee

Håller på att göra iordning en vinterhage och undrar lite vad jag ska ha för underlag? sand? vilken storlek isåfall?

kan tilläggas att botten är av sten och ett tunt lager jord! hur mycket kan man tänkas behöva lägga på?

Det finns även ett skjul som har jordgolv... vad blir bäst att lägga där? halm har vi ingen detta året (pga kass kvalite) har funderat på torv! kan det funka? Tänkte då att man kan ge hästarna maten på det då det väl inte är så bra att lägga den på sanden..?

Hoppas det är någon som vill svara på mina frågor:bow:
andra tipps och ideer tas gärna emot:banana:
 
Sv: Underlag i hage?

Hur stor är hagen?

Lät som du ville utfodra inne i skjulet. Det är oftast mycket bättre att ge foder/vatten ute både för din och hästens skull.

Gamla betongplattor från någon som lägger om uteplatsen kan man ibland få gratis (eller väldigt billigt) om man fraktar bort. Tungt men mycket praktiskt som underlag i ligghall.
 
Sv: Underlag i hage?

hagen är ungefär5*10 meter stor!

Varför är det inte bra att utfödra inne i skjulet (liten lada)?

Blir det inte lite hårt med bara betong som golv?
:bow: :bow:
 
Sv: Underlag i hage?

Så liten hage grusar du kanske lämpligen upp på samma sätt som en grusväg. Bra dränering är viktigt när rastplatsen är så liten samtidigt vill du nog ha en fast, slät yta som är enkel att mocka även när det fryser ihop.

Självklart måste du ha strö (halm, torv eller spån) även ovanpå betongplattor.

Ska du grusa din lilla rastplats så grusar du lämpligen inne i ladan på samma sätt, det är nog enklare än att ha olika material. Du skrev hage, då antog jag att det var en mer "normal" rasthage på minst ett par tusen kvadratmeter.

Vitsen med att ge foder ute är att man lockar hästen att vara ute (det är väl meningen). Det blir gärna söndertrampat och kladdigt runt vatten och foder så det är trevligare att ha det utomhus. Är hästen sjuk så att den måste stå ensam så kan det fungera med att utfodra inne (bra om du bara har lyse inomhus). Är det en normal grupp med hästar så kan utfodring inomhus medföra problem med slagsmål och söndersparkade väggar. Enklare att dela upp foder i flera högar utomhus så att alla får del av fodret.

Vatten fryser lika mycket inne som ute...
 
Sv: Underlag i hage?

jag hade lite fel på storleken... 26*19*9*28 stor är den!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har inget gjutet golv i min lösdrift, utan hästarna står direkt på marken. Det är ett lager sten överst, sedan matjord. Nu...
Svar
18
· Visningar
7 403
Senast: Elin_B
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 530
Senast: Lupin
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 078
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp