Underlag ute

Twihard

Trådstartare
Då jag är så nojig och osäker tänkte jag fråga er om underlag utomhus. Jag har ägt en häst i fem år, från föl till femåring som tyvärr dog förra året. Han reds in under sommaren så vi hann inte så mycket. I alla fall, jag har en ny häst nu och hon är fullt inriden och vi rider för fullt. :D

Idag slog det mig att jag är osäker på vart man får trava, galoppera osv ute.

Vilka underlag får man inte trava eller galoppera på? (Såklart inte is). Frusen mark? Mjuk mark? Asfalt tycker jag inte om.
Får man trava på en stor gräsvall som är frusen? Ja jag är lite osäker på vilka underlag man inte bör rida på i alla gångarter. :) Någon som orkar förklara? :D
 
Sv: Underlag ute

Kort sagt skulle jag vilja säga att det är OK att båda skritta, trava och galoppera på alla underlag, så länge hästen har fäste och inte halkar. Sen hur mycket och hur ofta är en annan sak.

Asfalt: Halt om hästen är skodd. Hästens senor bör vänjas in gradvis om man tänker rida mycket på asfalt. Personligen håller jag mig till skritt om hästen är skodd. Är den barfota kan jag trava också men undviker galopp.

Grus: Hårt packad grusväg är lite som med asfalt, inte helt lysande för hästens senor om hästen inte är van, kan också upplevas som hal med skor om grusen är väldigt slät och tillplattad. Mjukare grus (t.ex. strängen i mitten på en grusväg), helt okej för alla gångarter, med eller utan skor. När det gäller grus (och frusen mark) bör man dock vara uppmärksam på om hästen är omfotad. Ömmar den bör man inte rida på grus utan skor.

Gräs: Gräs funkar bra att rida på i alla gångarter, men man ska vara uppmärksam på att om gräset är blött kan det vara väldigt halt. Om man planerar att galoppera på gräs som kan vara halt pga t.ex. regn tycker jag man bör använda gräsbrodd.

Is: Jag har själv aldrig ridit på is men har hört folk säga att is ofta är underskattat. Så länge hästen är ordentligt broddad och inte halkar ska det tydligen vara utmärkt att rida på is i alla gångarter då isen fjädrar en del och inte är så stum och hård som många tror. Vet att islandshästar tävlar på is ibland.

Frusen mark: När det gäller frusen mark ska man främst vara uppmärksam på om marken är jämn. En frusen åker full med håligheter och knagglig frusen lera eller jord t.ex. är inte lämplig att rida på. Risken är överhängande att hästen snubblar samt att den går och spänner sig då det är så knaggligt och ojämnt. Men om marken är slät och jämn ser jag inget hinder.
 
Sv: Underlag ute

Jag rider i alla gångarter på allt utom hårdfrusen/extremtorr grusväg. Det beror som alltid på om om hästen är förberedd för det. Is är inget problem så länge det inte handlar om svallis. Alltså, is som svämmat fram och är bullig och ojämn. Asfalt är mer sviktande än man kan tro för övrigt...mycket bättre än en stenhård grusväg.
 
Sv: Underlag ute

Tack för hjälpen. :D Grysvägarna härute var frusna idag efter 2- ute. Hästarna skulle vara redo för sådana underlag, såsom med asfalt, men om man bara slkrittar skadar det? Eller tränar man succesivt upp hästarna meed några meter längre varje gång så deras senor inte tar skada? :)
 
Sv: Underlag ute

Is är fantastiskt trevligt underlag att träna på! Jag förstår inte varför folk är så rädda för is? Ha hästarna broddade med minst 4 brodd i varje hov så är det inga som helst problem. Is är väldigt sviktande och väldigt skonsamt underlag.
 
Sv: Underlag ute

Is är jättebra att rida på, brukar vara ute och galoppera på blankis. Inga problem så länge man har fyrbroddat och rider rakt fram.
Jag travar/galopperar inte på stenhårda grusvägar, knöggligt underlag eller fruset underlag där det inte ligger någon snö över. Min häst är kräsen på underlag så det känns direkt när hon blir kort i steget.
 
Sv: Underlag ute

Jag rider i alla gångarter så länge hästen får fäste och det inte är allt för hårt. Kan nog trava och galoppera även på hårdare sandunderlag, men mina hästar är vana och om det är käle i marken undviker jag det. På is rider jag fortare än skritt om det finns snö/grus eller isen är porös så broddarna får fäste, vid blank hal is skrittar jag alltid (har halkat även i skritt trots fyra broddar på alla hovar på hal is, och vill inte att senor skadas/hästen får en sträckning eller liknande, hästen i fråga är dessutom ganska klumpig..:) ) är också försiktig på vått gräs.
Asfalt är bra att variera med, och som ovan skrevs ok att rida på mer om hästen är van, men tänk på att asfalt kan vara halt, vare sig det är torrt eller vått! Jag galopperar därför aldrig på asfalt. :)
 
Sv: Underlag ute

jag rider på is i alla gångarter. Dock så är det när den är liksom sviktande, fast och där brodden ger bra fäste. Hård blank-is som brukar uppstå om det har regnat mycket på isen och varit ngn plusgrad är jag försiktig med. Jag tycker den blir mycket stummare och för hård för att brodden ska kunna få rejält fäste i den. Då blir det bara skritt på isen.

Andra underlag som jag är försiktig med är frusen mark som är knölig och stenhård. På astfalt gör jag inte annat än skrittar heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 234
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 069
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 320
Senast: Habina
·
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp