Bukefalos 28 år!

Undernärda kattungar, hjälp!

K

Kattmamman Lisa

Hej!
Min honkatt fick fyra kattungar den 4 juni och de var två som var mindre än de andra speciellt en var väldigt liten som jag stöd matade hela dagen/natten den 5 juni. Men tyvärr så den 6 juni dog den. Nu är det tre kvar var av en är väldigt liten, vägde i morse 0,056 och i kväll vägde den 0,059.

Jag stöd matar med Baby Cat 2 ml varannan timme och försöker få den att dia ifrån mamma men de gör den knappt för den orkar inte.

Jag behöver all hjälp och tips som jag kan få, för att få denna lilla att överleva.
Tacksam för svar!

Mvh Lisa
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

Menar du att ungen vägde 56 gram? Det låter extremt lite. Om det är 59 gram så tror jag att oddsen för överlevnad är väldigt liten dessvärre.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

1. Har du kollat temp? Om inte, gör det. Kattungen får absolut inte matas med annat än vätskeersättning om den har undertemp. Normaltemp för kattungar mellan 2 och 21 dagars ålder är 35,5-38 grader.
2. Kissar och bajsar kattungen? Om inte kan den ha förstoppning och då måste du späda ersättningen med vätskeersättning. Pyttelite olja kan också vara bra.
3. Hur låter andningen? Om det knäpper eller rosslar har den sannolikt en luftvägsinfektion och då har den noll chans utan antibiotika.
4. Titta på magen. Om det är rött/irriterat/svullet runt naveln kan bakterier ha tagit sig in via navelsträngen och orsakar infektion i buken. Kattungen har noll chans utan antibiotika.

Om kattunge har normaltemp, kissar och bajsar samt inte har några tecken på infektion är allt du kan göra att fortsätta mata och se till att den håller sig varm.

56-59 g kan låta litet, men det beror lite på. Inom min ras är det knappast ovanligt med så små kattungar utan att något är fel. Så små kattungar har självklart inte samma marginaler om de blir dåliga, men jag skulle inte döma ut någon kattunge utefter den vikten. Jag har haft en kattunge på 50 g som klarade sig bra. Han behövde bara lite hjälp att läggas till vid spenarna, men sedan klarade han sig själv.

Om du pallar med engelska finns det en grym PDF-bok om hur man tar hand om nyfödda kattungar här.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

1. Har ej någon temp så de har jag inte kollat
2. Japp har baddat med en bomulls tuss och den både bajsar och kissar.
3. Andningen låter bra, inget ovanligt.
4. Nej den är inte svullen eller röd runt naveln.

De ligger på en värmedyna för att hålla värmen.

När den föddes vägde den 72 g, men veterinären sa att vikten kan variera bara de är tillbaka eller över födelsevikten vid 1 veckas ålder.
Rasen på dessa små är Norsk Skogskatt/Bondkatt.

Det var en mycket bra PDF-bok de där, tack!

Tror du den klarar sig om den får 2 ml varannan timme?
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

När den föddes vägde den 72 g, i morse vägde den 56 och nu på kvällen 59 g.
Så de ökar sakta men säkert, undrar bara om de räcker med 2 ml åt den.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

Är de för tidigt födda?
Har du avmaskat mamman innan förlosningen?
Det enda du kan göra nu är ju att mata och hålla ungen varm,önskar er all tur och att kissen klarar sig genom krisen.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

diving-leber:
Vet ej när parningen skedde efter som de inte var meningen att katten skulle bli med ungar, men innan födseln hade hon inte producerat så mycket mjölk men de verkar ju få mat för de andra två väger ju 0,079 och 0,100.
Mamma blev avmaskad strax innan födseln.

Har även gett två av dom vätskeersättning nu då jag märkte att de var uttorkade.
Tack så mycket!
Här blir det många sömnlösa nätter för vad gör man inte för de små.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

bengeten:
Använde flytande Axilur som kan ges till dräktiga honkatter.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

Att de går ner i vikt i början är normalt, men denna kattunge har gått ner mer än vad jag skulle säga är normalt men det kan ju vara så att den bara inte orkat få i sig tillräckligt med mat. 2 ml varannan timme bör vara tillräckligt. Kattungen bör få äta så mycket den vill, men krasst sett är det bättre att den får lite för lite än för mycket. För mycket mat kan belasta mag/tarmsystemet och orsaka förstoppning eller diarré.

Det är bara att fortsätta som du gör och hoppas att allt är som det ska med kattungen. Är den frisk bör den klara sig bra med din hjälp.
 
Sv: Undernärda kattungar, hjälp!

Hej!
Tyvärr så var nog inte kattungen helt friskt för den fick i sig mat och ökade i vikt men dog inatt runt kl 3. Nu är det två kvar som äter av mamman så jag håller extra koll på dom nu så de får i sig mat ifrån mamman och ökar i vikt. Hoppas, hoppas..
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 086
Senast: Fibusen
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 652
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp