Unghäst galoppfattning

B

Beauty_Boss

Har en ungponny på 5 år som jag just har börjat hitta en bra och trevlig form i traven på. Men han orkar inte fatta galopp från den formen, så vad ska jag göra?
Ska jag låta honom rusa in i galoppen eller ska jag låta honom gå i en lite "sämre" form precis vid fattningen?
Hade ett hoppspö idag när jag red, men trots att jag inte använde det blev han uppstressad så jag vet inte om det är ett speciellt bra alternativ.
Kan tillägga att han är väldigt pigg :D
 
Sv: Unghäst galoppfattning

Jag skulle fortsätta att lägga fokus på att bygga upp stärka upp hästen mer i skritt och trav. Bara göra några fattningar då och då, och fokusera mest på själva fattningarna och inte kräva så mycket i övriga galoppen överhuvudtaget. Jag tycker det är okej om hästen inte kan bibehålla samma form eller om hästen inte riktigt bär sig i fattningarna i början, det kommer - övning ger färdighet. Oftast går det lättare om man fattar i t.ex. ett hörn och på vissa hästar kan det vara lättare att ta fattningen i från skritt. Man får prova sig lite fram helt enkelt.
 
Sv: Unghäst galoppfattning

Det är viktigt att inte stressa i såna här lägen och man ska ABSOLUT INTE låta hästen rusa in i galoppen. Det stärker den inte alls utan lär den istället att det är okej att börja galoppera utan att vara i balans... Instämmer medinlägget ovan om att man kan testa att fatta galopp i hörn, eller på volt samt att man ska fortsätta stärka i skritt och trav, Träna fattningar lite då och då men inte lägga vikt vid formen eller galoppera varv på varv. Det som stärker hästen är just fattningarna. Ta det lugnt och ge er tid. Lycka till!
 
Sv: Unghäst galoppfattning

Tack för båda svaren =)
Ja, han har lättare att fatta galopp på böjt spår, så det är vad jag brukar göra. Ska rida dressyr idag så nu vet jag ju vad jag ska träna på=)

Kom på en till sak.. Om jag inte bryr mig så mycket om "rätt" form i fattningarna, kommer han inte då lära sig att det är okej att han "går ur formen" i fattningarna, eller kommer han att stärka sig i själva fattningen för att sen orka fatta ur "rätt" form?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghäst galoppfattning

kan han hjälpen till fattning ordentligt?

Longera på liten volt (helst utan inspänning) för att stärka och hålla ordning på kroppen och lär honom fatta ex. när du höjer handen.

Förutsätter att han kan fattning
Fixar han en korrekt fattning vid longeringen så vet du att han orkar. Då kan du gå över till ridningen och traven. Ur en god trav kommer en god galopp Du säger att han har börjat få en trevlig form i traven, då kanske du inte ska ta på dig att få fram en korrekt fattning - det kan bli jobbigt.

Bästa medicinen är att bara träna fattningar. Det kommer. När min ponny var fem var hon likadan, jag var inte särskillt kunnig men lyckades endå. Ha inte brottom, ta en dag i taget.
 
Sv: Unghäst galoppfattning

Ja, han kan fattningar :)

Det stämmer att vi precis börjat hitta en bra form (har inte haft honom så länge och var i stort sett bara ihopdragen innan vi fick honom), så då tänker jag göra som ni säger och inte bry mig så mycket om formen i fattningarna.
Tack så jättemycket för alla kloka svar :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 951
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 499
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 877
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp