Bukefalos 28 år!

Unghäst kontra äldre häst

Golden_Heart

Trådstartare
Många tror att bara för att de har en äldre häst, så bockar den aldrig eller gör en fluga förnär. Det är uppåt väggarna galet fel. Inne i föräldrardelen här så diskuterar man just ridning vid graviditeter och jag tänkte göra en liten spinoff på den tråden, men då med just ämnet unga hästar kontra äldre hästar.
Jag vill istället säga att allt beror på individen, träning, kondition och vad den får för foder framför allt. Personligen har jag varit med om livliga gamlingar som har varit riktiga yrväder och slagit knut på sig själva.
Har ridit bl.a. en som kunde vid 25 år hoppa 1,5 meter och kunde tävla på medelsvår nivå med en annan ryttare. Under sadel såg han mer ut som 8-12 år och mot ett hinder som 6-8 år. Han var känslig och kunde bralla om han så ville också. En helt underbar häst, som tyvärr inte lever idag. :cry::love:
En annan har jag tävlat med, som tävlat internationellt i sina yngre dagar och nu är han en riktig professor. Tar samtliga hinder med minst ½ meters marginal om man låter honom göra jobbet som han kan. Han blir riktigt sur och förbannad på en om man inte låter honom få vara den professor som han är. Visst många kanske tycker att en sådan bossighet hos en häst, kan inte vara bra, men han lyssnar ändå på en. Hästen är 20 år och har tävlat hur mycket som helst. Han vet vad han gör, det enda han begär att han får ta det i sitt tempo och sin stil. Han anpassar avstånd och sådana saker själv. Underbar häst som jag saknar starkt nu.:love: Men han kunde riktigt bralla och kunde vara ett riktigt busfrö ifall han var på det humöret.:cool:
En annan häst ca 15 år, kunde riktigt slå knut på sig själv när han hade fått upp sin energinivå igen. Först var han lite slö, men sedan kunde han riktigt bocka så att han kunde skrämma slag på en. Riktigt fräcka bockar när man minst anade. Han kunde tex gå som en filbunke och sedan bara på microdels sekund sprätta till med alla fyra ben i luften.:p
Jag tror mycket har att göra på vad hästen får göra och vilket foder. Får tex hästen bara ytterst lite havre så tror jag vilken unghäst som helst även unghingst skulle kunna vara lugn som en filbunke och tom gå med absolut nybörjare på ryggen.:cool::angel:


Välkommen in i tråden med era åsikter!!:bow:
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Får tex hästen bara ytterst lite havre så tror jag vilken unghäst som helst även unghingst skulle kunna vara lugn som en filbunke och tom gå med absolut nybörjare på ryggen.:cool::angel:

Och om man redan ger noll havre till ett sextonårigt kallblodssto som är suverän på att bocka - hur gör man då? :p
Inte för att jag har några problem med henne, men ditt resonemang håller inte fullt ut.

Immer
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

hästar är olika som individer, min arab till exempel, som ser spöken över allt skulle jag aldrig i livet sätta upp en nybörjare på, då jag vet att hon kan göra hopp både uppåt och åt sidorna helt utan förvarning och detta har inget med hur mycket mat hon får att göra. utan hon är helt enkelt en livlig häst och därför bör man anpassa ryttaren efter det.

medans mitt varmblod skulle kunna lunka omkring hur snällt som helst med ett barn på ryggen men blir förbytt om hon får en erfaren ryttare, då blir hon helt plötsligt kanon pigg trotts sina 18år

så helt enkelt, man kan inte avgöra hur en häst är pga sin ålder, utan man måste se till individen.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Visst det finns de hästar som reagerar på minsta lilla havre och dessa skulle behöva vara utan havre helt eller stå på korn eller något annat för att vara lugn eller vara helt utan kraftfoder för att verkligen vara lugn.
Men visst helt håller den väl inte, utan där får man som sagt kolla hur individen är. :p:cool:
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Jag tror ditt varmblod skulle med kraftigt ordentligt portion havre och super kondis, jag menar riktig superkondis och träning samt havre på över 4 kg, skulle också se spöken :angel:
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

ingen av mina hästar får havre, utan äter havrefri müsli, lusern och kornkross. och dom är riktiga yrväder iallafall. :D så havrens betydelse tror jag är marginell.

båda har superkondis och tränas ordentligt i princip varje dag
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Jag har ridit endel gammla hästar som varit väldigt pigga och heta, bl.a. en medryttarponny för x antal år sen som var 20 år,gammal tävlingshästar som gått riktigt höga klasser i både fälttävlan,hoppning och dressyr. En väldigt pigg och het ponny som utan tvekan kunde vara 5 år:D. Desutom en nordsvensk som idag är 23 år, jättepigg på alla sätt och vis.
Har ridit/sett motsatsen oxå, alltså unga hästar som varit riktigt lugna och coola :cool:. Bla. en kompis förra häst, när den var 5 fick den lära min 8-åring lite hyffs :rofl:.Kan tillägga att de äldre hästarna inte fick mkt krafft alls medans 5-åringen fick rejält mkt, både mkt havre och annan energirik mat :rofl:
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

När jag skrev superkondis, skulle jag förstås har definierat den.
Superkondis på en häst för mig är när de kan tex klättra i skyhöga och lertunga backar en gång i veckan, 4-6 grr Tur & retur i backen och sedan konditionsgaloppera ca 30 min och innan dess både galoppera och trava lång sträcka på ca 40 min innan klättringen utan att bli svett. Det är vad jag kallar superkondis. Samt en gång i veckan även så travklättras det på mindre backar, men de är ändå lertunga och det är ordentlig travsträcka dit och sedan ca 20-30 min galopp efteråt.
Men alla har vi olika definition av superkondis eller hur mycket vi tränar dem, hur hårt vi tränar dem.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Visst det finns de hästar som reagerar på minsta lilla havre och dessa skulle behöva vara utan havre helt eller stå på korn eller något annat för att vara lugn eller vara helt utan kraftfoder för att verkligen vara lugn.

Nu missförstod du mig. Mitt sto tål visst havre, som mest har hon stått på 3 kg/dag (detta var för tre år sedan). Hon fick fång förra året och av den anledningen tog jag bort kraftfodret helt även om hon när hon blev sjuk bara stod på 1/2 kg/dag.
Hon får alltså inget som helst kraftfoder numera, och är fortfarande lika pigg och "sprättig" och kan mycket väl göra superbocksprång om hon vill. Hon är 16 år. "Verkligen lugn" är hon inte och kommer heller aldrig att bli :D

Immer
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Tror inte att havren eller nån annan kraft stämmer in på alla.. har själv en 20 åring som gärna vill ta glädjeskutt när vi galoppsar men gör det inte eftersom jag säger nej. hon äter inget som ger henne den energin. Är väldigt pigg oxå och studsig vissa gånger då hon vill springa..
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

När jag skrev superkondis, skulle jag förstås har definierat den.
Superkondis på en häst för mig är när de kan tex klättra i skyhöga och lertunga backar en gång i veckan, 4-6 grr Tur & retur i backen och sedan konditionsgaloppera ca 30 min och innan dess både galoppera och trava lång sträcka på ca 40 min innan klättringen utan att bli svett. Det är vad jag kallar superkondis. Samt en gång i veckan även så travklättras det på mindre backar, men de är ändå lertunga och det är ordentlig travsträcka dit och sedan ca 20-30 min galopp efteråt.
Men alla har vi olika definition av superkondis eller hur mycket vi tränar dem, hur hårt vi tränar dem.

och varför tycker du att jag ska utsätta en 18 år gammal häst för det??? skulle aldrig träna någon häst på det sätt du beskriver.
mina hästar motioneras ca 1 timme om dagen i varerande arbete, plus att unghästen tävlas i både hoppning och dressyr så det är inga hästar som bara står i en hage hela dagen.

och varför skulle jag ge henne 4 kg havre, när hon redan är pigg?

visst red jag på det sättet som du beskriver skulle kanske inte mina hästar vara pigga, men till vilken nytta.
men det jag ville säga var att mina hästar är kanonpigga UTAN havre och oavsätt ålder.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Där är det också en sådan där sak, bara för att hästen är i en viss ålder så tror många att den ska pensioneras. Fasiken, den behöver lika mycket arbete när den är gammal som när den var yngre. Bara för att den nått en viss ålder, betyder inte att den ska tränas lika mycket.
Jag tar förgivet att du inte tävlar med din 18:åring.
4 kg havre om dagen skulle hon behöva om hon tränas så hårt som jag beskrev tidigare, men det är för tävlan. Det här är ifrån stället utomlands och jag tror de var tuffare där i träningen.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

min sista ponny, innan övergång till stor häst, var galen! var med på hoppträning me honom när han var 22 år å tränaren frågade min mamma om det var lämplit att jag (11 år då) red en så ung ponny. tränaren trodde att min ponny var ca 5 år :D. min första häst var oxå helt tokig som "äldre gentleman".
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Det jag säger! Man måste ta hänsyn till individen! Absolut inte heller förtidspensionera eller något sådant bara för att de kommit till en viss ålder. En äldre häst kan vara minst lika busig och tossig som en yngre och en yngre kan vara lugnare än slöaste gamlingen.
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Som du säger kan man inte stirra sig blind på tex ålder, utan istället är det klokast att se till individen :) Men jag antar att tanken om att en äldre häst är mer lämplig som förstahäst eller dylikt har att göra med att de generellt sett BORDE har vart med om mer! Vilket i sig inte nödvändigtvos borde göra dem mer coola :angel:

Hästen jag har hand om fyller 29 i år! Han rejsar på som en jäkla ångvält i skogen och det går knappt att få stopp på honom :D blir även rädd för småsaker och trippar gärna omkring med huvdet i vädret som en unghäst.

Dock kan jag tänka mig att han var ännu "värre" i yngre dagar :)
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Hehe... min 24-åriga tant här hemma bockade av min sambos syster för nån vecka sedan. Då hade jag en stund innan avrått henne från att rida min ytterst pigga 11-åring eftersom hon var så pigg o busig... hon var INGENTING jämfört med tanten! :love:

 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

min uppfattning ör att dt har ganska mycket med huran individen är. sen är det klart att om man ger mycket foder elr rider för lite så kan nog de flesta göra sina bocksprång. Min flicka på 12 anses som den lugna damen i stallet som jag står i, å hon gör sina bus så fort hon är lite för pigg elr d blåser för mycket för hennes behag elr nått annat liknande. Men det är väll helt normalt, vet inte riktigt vad jag argumenterar för längre :P men ja ville iaf komma till att åldern spelar ingen roll på hur busig en häst är :D
 
Sv: Unghäst kontra äldre häst

Självklart! Allt jag ville här var att få fram att man inte ska ta för givet bara för att en viss häst/ ponny har kommit till en viss ålder att de slutar vara yrväder osv. Att både unga och gamla har sina hyss och egenheter. Att det finns också unghästar som är hur lugna som helst.
Fast när det blåser kan även den lugnaste få helfnatt och är den samtidigt i tävlingskondis, då kan det bli riktigt lekfullt.
Busfröna!! :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp