Bukefalos 28 år!

Ferrari

Trådstartare
Har nu börjat sköta en unghäst och behöver lite ideer på vad jag kan göra... Unghästen är ett treårigt sto, arab, och därför lite hispig... JAg vet att man kan tömköra, gå på promenader och longera men har ni fler ideer... ;)Sen vill jag även mejla med såna som har/sköter unghästar vid 3 års ålder.... Vill även veta om det finns bra hemsidor om unghästar...Tacksam för alla svar! :D
 
Jag har inga råd att ge dig. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av unghästar.

Däremot undrar jag en sak?
Varför börja jobba med en unghäst utan att ha nödvändig kunskap?
Jag kan förstå om du ska gå "bredvid" någon och hjälpa till/lära dig.
 
Hej! Jag är medryttare på ett sto som också är 3 år... Jag brukar träna henne löst i padocken, låta henne springa över bommar... öka och minska tempot med hjälp av rösten. Har även testat "de sju lekarna", clickträning m.m. lycka till //Pamela
 
Får hålla med Bengall lite här..varför ha hand om en unghäst när du brister lite i kunskaperna?

Jag har själv en unghäst på 4år som jag köpte när han precis blivit 3, jag har longerat,tömkört, löshoppat, gått promenader, tränat att inte bli rädd för läskiga saker (plast osv.)...tränat att gå i trafik m.m.
Tänkt på att ta de lugnt...gå inte fram för fort och varriera dig, framför allt...rådfråga dom som är kunniga och ta hjälp!!

Jag har själv tagit massor med hjälp trots att jag syslat lite med unghästar innan, men det är för min egen trygghet så jag vet att jag gjort/gör rätt!!
 
Det är ju väldigt inviduellt vad man kan göra men en stor del är att jobba med dom i stallet. Vänja dom vid olika saker så som hovkratsning, vatten spolning osv. Se till att dom får förtroende.
Jag tycker Reiner Klimkes bok Unghästen är mycket bra fast den är ju mycket inriktade på själva inridningen.

Ta hjälp av någon om du känner dig osäker!
Lycka till :smirk:
 
Måste bara fråga...varför var den hispig?
För att den var tre eller för att den var ett sto??

Det finns massor att göra med en treåring. Promenader och tömkörning är ju jättebra saker. Longering bör inte göras för ofta eftersom det sliter mycket på benen.
Löshoppning är kul någon gång ibland.
Hinderbara vid hand är nyttigt och kul. Då menar jag att lära hästen gå över pressening, gå på en låg vippbräda och massa annat. Så länge det inte blir farligt för dig eller hästen så kan man hitta på massa roliga saker att vänja hästen vid.

Lycka till.

Och kom ihåg... Att bara för att det är en arab, så behöver inte hästen vara hispig. Det beror till 99% på människan som hanterar den hur den är. Araber är i grunden väldigt trygga och tillitsfulla hästar...

// Anna
 
"Och kom ihåg... Att bara för att det är en arab, så behöver inte hästen vara hispig. Det beror till 99% på människan som hanterar den hur den är. Araber är i grunden väldigt trygga och tillitsfulla hästar..."

I såna fall är - enligt min erfarenhet - väldigt många arabägare dåliga på att hantera sina hästar. Alla araber jag träffat har varit mer eller mindre hispiga
 
Håller verkligen med dig där om araber, de är INTE hispiga av naturen! Man ska absolut inte hantera den som om den VORE hispig, då är det stor risk att den blir det. Klart att det finns hispiga araber men det finns minst lika många hispiga hästar av andra raser. Ja, araber är vakna men det behöver inte leda till något negativt.
 
I såna fall är - enligt min erfarenhet - väldigt många arabägare dåliga på att hantera sina hästar. Alla araber jag träffat har varit mer eller mindre hispiga

Väldigt många arabägare ÄR inte helt lämpade för arab nej. Jag har två araber ju (varav den ena unghäst) och det är samma gamla eviga visa varenda gång man visar sig på t ex en veterinärklinik. Klar skepsis från veterinären som är beredd att ta till hela artilleriet av lugnande och så vidare. Som utbyts i en genuin FÖRVÅNING över att det inte är totalt utflippade monsterhästar direktimporterade från helvetet :devil: Utan det är helt normala, vettiga hästar som dessutom är oerhört väluppfostrade och därmed oerhört coola. Det brukar inkassera sjukt mycket beröm.. Medan ett HALVBLOD som sköter sig inte inkasserar ens ett höjt ögonbryn, men en arab som är lugn och sköter sig ger stående ovationer. :D Och detta då ändå från veterinärer på olika stora djurkliniker, dvs som har sett fler araber än 'de i granngården' liksom. (Vision vet är btw jätteförtjust i araber. Och gissa om det var rätt sätt att få Alex att vara iden solsken att börja med att säga 'jag gillar araber, de är ofta vettiga att ha att göra med och så är det en himla fin ras' och sen lägga till 'Oerhört fin häst det här, jättefin exteriör!* Sen hade han kunnat leverera nästan hur dåliga besked som helst *s*).

Men jag kan ärligt säga att även jag mött BETYDLIGT fler 'hispiga' araber än sansade. Fast en titt på ägaren och ägarens hantering och det var inte så konstigt. (och min har varit sinnebilden av H I S P I G i början av sin karriäs, så det är inte så att jag drabbats av de där sega exemplaren heller).

Den häst som imponerat mest på mig med sitt lugn och stabilitet var btw arab. keles mamma. När jag hämtat henne fick jag bilhaveri. Det slutade med att jag i kolmörker längs E4:an fick lasta om henne (hon var mig helt okänd, jag hade klappat på henne vid lastning 15 mil tidigare, men det var också allt). I skenet av varningsblinkers både här och där, och med långtradarna dundrande förbi i nittio så backade hon lugnt ur transporten. Stod vid vägggrenen och och var helt lugn, och gick sen utan tvekan på släpet igen. Den prestationen är jag fortfarande gravt imponerad över (oavsett ras).

Men soms agt, det är faktiskt så att det ligegr oerhört mycket i HANTERINGEN av hästarna hur de blir. Och araber har mycket nerv, det går inte att bortse från: men för den sakens skull behöver man inte låta dem vara nerviga och hispiga hela tiden. Det är en hanteringsfråga och på ägarens ansvar att förhindra!
 
Jag har tvärtom faktiskt träffat på 99% VÄLUPPFOSTRADE och lugna araber. Den enda som var hispig var det pga ägarens bristande kunskaper, den blev klart bättre med åren och ägarens ökadekunskap.
 
Du kan ju öva på att få henne lugn och stabil och mindre hispig. Få henna att lita på dig och omgivningen. Det är eg. inte förren efter det som man kan förvänta sig att hästen ska lära sig saker och samtidigt tycka att det är kul. Tänk på att vara konsekvent när du hanterar henne. Jobba gärna i perioder, vissa mer intensiv och andra mer "slappiga" det ger mkt variation och får hästen att suga tag i det nya och snappa åt sig allt den lär sig. Du behöver eg. inte pyssla med annat är det du skriver att du gjort. Det kanske blir tråkigt i längden med hästen måste lära si lite i taget och mkt långsamt. Du märker ju hur hästen utvecklas och det är variation tillräckligt tycker jag.

Hlsn Elisabet
 
Mitt tips är att kontakta en duktig unghäst tränare, missar du en pytte sak nu kommer du få leva med det resten av livet.

Longering, tömkörning brukar man lära unghästarna vid 1 - 1½ års ålder ungefär, för att kunna rida och visa dom på 3 års testet.

När dom är 2 brukar man kunna börja köra in dom om dom är så pass utvecklade.
 
jag skrev fel..... jag emna ej att hon var hispig för att hon var arab, sto eller 3 åring! Men hon är lite nervös i sig.....
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 297
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp