Unghästform...

Sv: Unghästform...

Fast jag kan ju utan problem trava runt på dem i en låg form med näsan framför, men vad som lätt händer då är just att de går i obalans och hamnar på bogarna.

Men om jag tar som exempel min förra ponny, så var det aldrig något problem framåt nedåt, men att ta upp honom i en hög form det var där problemet satt. Och då hjälpte det inte presic att släppa på tygeln..
 
Sv: Unghästform...

Fast jag kan ju utan problem trava runt på dem i en låg form med näsan framför, men vad som lätt händer då är just att de går i obalans och hamnar på bogarna.

Då kanske du förstår vilket "fusk" jag tycker det är att ha den innanför lod? ;) kräver betydligt mer med hästen framför, om den har svårt för det vill säga.
Genvägar är ofta senvägar osv.

Låter knasigt i mina öron att den skulle hamna mer på bogarna när den går med nosen framme i en bra stretchingform jämfört med nosen bakom. Då är den högst sannolikt på bogarna även innanför lod bara att du med din hand hjälper den med balansen.
 
Sv: Unghästform...

*puttar upp tråden lite*
Funderar på en sak... kan det va läge att gå tillbaka o rida mer som man gjorde innan man började rida honom i form? Alltså inte kräva att han ska gå i form alls utan bara erbjuda lätt stöd o rida mer FRAM, för att få igång bakkärran?
 
Sv: Unghästform...

Kan vara en bra idé.
Men glöm inte biten att länga överlinjen ordentligt (framför lod) för att få upp ryggen. Även om du inte gör det just NU i utbildningen så är det ju trots allt ett viktigt steg som man så snabbt som möjligt vill komma till + ta sig vidare ur.
 
Sv: Unghästform...

Kan vara en bra idé.
Men glöm inte biten att länga överlinjen ordentligt (framför lod) för att få upp ryggen. Även om du inte gör det just NU i utbildningen så är det ju trots allt ett viktigt steg som man så snabbt som möjligt vill komma till + ta sig vidare ur.
Ja jag får försöka med det. Är så svårt bara för han vill väldigt gärna "dra ihop sej" o hamna på bogarna... Men jag får väl helt enkelt ha längre tyglar...morsan får filma när jag rider så jag kan se hur det ser ut oxå :smirk:
Jag antar att dethär har att göra med att han är otränad? För innan skadan gick han inte så, (hade oxå då väldigt lätt för att samla sej men då bärde han sej korrekt oxå.) ...
 
Sv: Unghästform...

Vågar inte spekulera så mycket i det utan att ens ha sett hästen. Stelhet/smärtminne kan göra en del. Låsningar/spänningar som den kanske dragit på sig i samband med skadan. Att den helt enkelt "glömt bort" en del, att den blivit lite annorlunda mentalt efter vilan osv.

Har dock svårt att tro att den inte skulle orka rent fysiskt. Möjligen om man brukar kräva samma form eller en jobbig form långa stunder i taget eller mycket samma pass, att hästen vet om det och hellre smiter undan än få överjobba.
Framför lod i en lite högre form är ju en sak, det kräver en del samling för att få en ärlig form. Men i en lägre form ska det inte vara särskilt fysiskt krävande.
 
Sv: Unghästform...

Vågar inte spekulera så mycket i det utan att ens ha sett hästen. Stelhet/smärtminne kan göra en del. Låsningar/spänningar som den kanske dragit på sig i samband med skadan. Att den helt enkelt "glömt bort" en del, att den blivit lite annorlunda mentalt efter vilan osv.

Har dock svårt att tro att den inte skulle orka rent fysiskt. Möjligen om man brukar kräva samma form eller en jobbig form långa stunder i taget eller mycket samma pass, att hästen vet om det och hellre smiter undan än få överjobba.
Framför lod i en lite högre form är ju en sak, det kräver en del samling för att få en ärlig form. Men i en lägre form ska det inte vara särskilt fysiskt krävande.

Vet inte riktigt vad det beror på, men han har vilat i nästan 1 år(!) så han tappat mycket muskler osv. Så på ett sätt förstår jag om han inte orkar riktigt...
Men jag har bokat tid hos min tränare nu så hon kan hjälpa mej.:)
 
Sv: Unghästform...

Lycka till! :)

Jag tror som sagt på spänningar eller att balansen inte riktigt sitter. Kan vara mentalt, kan vara fysiskt.
Uppdatera gärna vad tränaren säger, kan vara intressant att höra vad någon kommenterar IRL!
 
Sv: Unghästform...

Lycka till! :)

Jag tror som sagt på spänningar eller att balansen inte riktigt sitter. Kan vara mentalt, kan vara fysiskt.
Uppdatera gärna vad tränaren säger, kan vara intressant att höra vad någon kommenterar IRL!
Ja det ska jag göra :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 529
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 943
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp