Unghästform...

K

klabbarparn

Min snart 5-åriga valack håller på att sättas igång efter en lång vila pga skada. Nu när jag rider vill han gärna gå "bakom handen", speciellt i traven, o jag har funderat på om han borde få gå där i början tills han har stärkt sej lite mer, eller ska jag kräva att han går korrekt? Tycker det känns som han jobbar bra med ryggen då jag försöker rida honom lång o låg, men ändå kryper nosen bakom.
Gör detta nåt? Vad har ni för funderingar?
 
Sv: Unghästform...

Jag tycker inte det är så stor fara på en så pass ung häst. Men det beror på hur mycket han undviker handen. Blir han bara något bakom lod är det okej. Men tappar han stödet och kontakten helt i handen så får du trycka fram honom mer för skänkeln.
Det är också viktigt att han inte går på bogarna vilket är lätt hänt när nosen trillar in. Kräv påskjut och ryggarbete!

Det viktigaste tycker jag är att variera arbetet och variera formen! Han kan gå låg vid framridning och "avtravning", men prova att ställa högre krav också. En liten stund i högre form, sen "vila" i den lägre igen.
:D
 
Sv: Unghästform...

Okej kan det vara. Men inte optimalt utgångsläge.
Skulle iaf öva att få fram hästen några gånger under passet. Går den aldrig "rätt" så är ju risken att den faktiskt inte musklar sig rätt och har något att bygga på! :p
 
Sv: Unghästform...

Går han bakom hand eller bakom lod?

Bakom lod är ok,ffa på en såpass ung häst. Bakom hand är aldrig ok.
vad är skillnaden?... Han går bakom lod, men bakom hand vet jag inte riktigt vad som menas med..
Jag har bra stöd i handen så det drar han sej inte undan, men däremot kan jag tycka att han stundvis går på bogarna...
 
Sv: Unghästform...

Min unghäst som blir 4 i år gick lätt bakom lod och även bakom hand i början (de två första ridperiderna förra året). Jag red endast själv hemma och lätt honom gå i en lite högre form med nosen framme och ågade inte lägga ner honom alls för jag var så rädd att han skulle trilla bakom hand o fastna där. Han använder sin kropp väldigt väl ändå så han kunde gå där och stärka sig dessa två perioder och blev väl lite bättre fram till handen men inte så mkt.

Nu den tredje perioden av ridning som håller på nu märktes stor skillnad. Han vilade hela hösten från direkt arbete. Men nu har man en mycket bättre sökning fram till handen och han har blivit både starkade och stabilare. Nu har jag testat att lägga ner hononm lite på egen hand och han släpper inte bettet speciellt mkt och behåller oftast nosen i lod. I helgen hade jag morsan på marken och i slutet på ett mkt lyckat "dressyrpass" så sänkte jag honom rejält mycket tills hon var nöjd och han kändes framme hela tiden och trillade inte ens bakom lod.

Så för honom så funkade det iaf att inte ridas i en "djup" form, han kom efter en tid till arbete i en sådan form ändå. Men din häst kanske har ett större behov av att stärkas i en rundare form, det beror ju helt på individ. Tänkte bara berätta att motsatsen oxå kan fungera :)

Min tränare är dock helt lugn med att rida dem bakom lod (om unghästar trillar dit alltså men fort INTE går bakom hand) och när jag rider för henne låter jag honom göra det, hon ser ju precis vad som behövs och i vilken mängd. Men själv vågar jag det inte pga tidigare erfarenheter där jag sedan inte lyckats "få upp" hästarna i den vardagliga ridningen utan de tagit det som en utväg att trilla bakom (och då även gå bakom hand) när de vart pigga/starka eller inte velat/orkat jobba. Jag vill inte min pålle ens ska veta att den vägen finns eftersom jag personligen lättare hanterat hästar som blir för höga.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästform...

Ja fast jag tror knappt jag kan rida honom i hög form utan att typ släppa tyglarna helt! :smirk:
Nej jag tror att jag får höra med min tränare som känner till honom lite, o se vad hon tycker.
 
Sv: Unghästform...

Har också en femåring som jag tränat för tränare två ggr nu. Enligt henne är det bättre att min pålle går något över tygeln än att knäcker av och går bakom lod.... inte vet jag men det är vad hon sa..
 
Sv: Unghästform...

Bakom hand, då har de släppt stödet till bettet,knäpper av i nacke och rygg och går inte fram ärligt.

Bakom lod kan du rida din häst med ett bra stöd och och ärlig bjudning. Vanligt att unghästar går bakom lod då de oftast går i en lägre form och inte orkar bära sig riktigt då är det lätt att näsan smiter in lite.
 
Sv: Unghästform...

Bakom hand, då har de släppt stödet till bettet,knäpper av i nacke och rygg och går inte fram ärligt.

Bakom lod kan du rida din häst med ett bra stöd och och ärlig bjudning. Vanligt att unghästar går bakom lod då de oftast går i en lägre form och inte orkar bära sig riktigt då är det lätt att näsan smiter in lite.
Isåfall tror jag han växlar lite, för ibland känner jag att han inte "bjuder fram till handen" ordentligt o ibland känns han kanon fast dock bakom lod...
 
Sv: Unghästform...

Hade samma problem med min 02 då han var lite yngre. Han ville gärna gå bakom lod och ibland bakom hand. Bakom lod gör inget bara de inte går bakom han och har släppt bettet.
Det löste jag genom att öva övergångar och tempoväxlingar i massvis! Mellan gångarterna och i.
Så fort jag känner att han blev lat la jag på med skänkeln och halvhalt.
Nu går han i en mycket stadigare form.

Det gör absolut inget att unghästar går lite bakom lod, bara de inte knäpper av.
Så länge man känner att man har stöd och en ärlig bjudning så behöver man inte vara orolig.
 
Sv: Unghästform...

Det gör absolut inget att unghästar går lite bakom lod, bara de inte knäpper av.
Så länge man känner att man har stöd och en ärlig bjudning så behöver man inte vara orolig.

Fast att det "absolut inte gör någonting" är väl att ta i? :p
Risk att man glömmer bort att sträva efter att få fram nosen då menar jag.
Man kan ju om inte annat testa att "rida upp" huvudet och fram nosen då och då bara för att känna att det går. Eller släppa ordentligt på tygeln och driva lite för att se om hästen då söker sig fram till handen. Gör den inte det i det läget så är den ju bakom hand även om man inte upplevde det så när den gick bakom lod.
 
Sv: Unghästform...

Fast rent fysiskt kanske den inte orkar ta fram näsan även om den söker bettet. Tog lång tid för min ponny att sluta gå bakom lod i galoppen, hade en extremt stor galopp och för att orka hålla ihop den gick han bakom lod. Att ta fram näsan då var inte ett alternativ. Mina tränare sa exakt samma sak, och även när någon av dem red så gick det inte. Själklart var inte det målformen, men under en uppbyggnadsfas kan det mycket väl vara nödvändigt.
 
Sv: Unghästform...

Fast att det "absolut inte gör någonting" är väl att ta i? :p
Risk att man glömmer bort att sträva efter att få fram nosen då menar jag.
Man kan ju om inte annat testa att "rida upp" huvudet och fram nosen då och då bara för att känna att det går. Eller släppa ordentligt på tygeln och driva lite för att se om hästen då söker sig fram till handen. Gör den inte det i det läget så är den ju bakom hand även om man inte upplevde det så när den gick bakom lod.

Man ska självklart sträva efter att få upp nosen, men det kommer med övergångar och tryck bakofrån så den kommer mer upp och fram så smånigom.
Jag kräver då inte att unghästarna ska gå i rakt lod hela tiden, om de hamnar lite bakom götr det inget bara de inte knäpper av i handen.

Ordet absolut kanske vi kan plocka bort, det var liteonödigt.
Ville nog bara uttrycka mig lite att man inte behövde oroa sig så mycket om hästen går bakom lod.

Ursäkta för lite svammel. :p
 
Sv: Unghästform...

Fast rent fysiskt kanske den inte orkar ta fram näsan även om den söker bettet. Tog lång tid för min ponny att sluta gå bakom lod i galoppen, hade en extremt stor galopp och för att orka hålla ihop den gick han bakom lod. Att ta fram näsan då var inte ett alternativ. Mina tränare sa exakt samma sak, och även när någon av dem red så gick det inte. Själklart var inte det målformen, men under en uppbyggnadsfas kan det mycket väl vara nödvändigt.

Rent fysiskt ska hästen "orka" några steg i taget om den inte har fysiska hinder som ställer till det. Det är inte jobbigt att gå i relativt fri form framför lod, särskilt inte i en stretchingform.
Däremot är jag med på att man i delar av utbildningen prioriterar bort huvudpositionen, det gör nog de flesta stundvis? Tycker ändå det är bra att "checka av" ärligheten så man inte lurar sig att hästen går bra bakom lod när den i själva verket spänner ihop sig och formen då inte kommer bli uppbyggande utan bidra till ovanor.
Och som variation, att hästen får länga ut och sträcka fram nosen åtminstone några steg per ridpass.
 
Sv: Unghästform...

Man ska självklart sträva efter att få upp nosen, men det kommer med övergångar och tryck bakofrån så den kommer mer upp och fram så smånigom.
Jag kräver då inte att unghästarna ska gå i rakt lod hela tiden, om de hamnar lite bakom götr det inget bara de inte knäpper av i handen.

Ordet absolut kanske vi kan plocka bort, det var liteonödigt.
Ville nog bara uttrycka mig lite att man inte behövde oroa sig så mycket om hästen går bakom lod.

Ursäkta för lite svammel. :p

Ja vi menar nog samma sak! ;)
Men det där med att släppa fram tygeln och driva lite för att se om hästen följer med, det tycker jag är rätt blottande. Att hästarna ibland går bakom hand utan att det märks förrän man gör ett sånt "test"...
 
Sv: Unghästform...

Ja vi menar nog samma sak! ;)
Men det där med att släppa fram tygeln och driva lite för att se om hästen följer med, det tycker jag är rätt blottande. Att hästarna ibland går bakom hand utan att det märks förrän man gör ett sånt "test"...

Skrev jag det?

(Ursäkta om jag skulle skriva knasigt och blanda ihop bokstäver, jag går på hostmedicin med morfin i och kunde inte stava till mitt eget namn imorse. :angel: :cool: )
 
Sv: Unghästform...

När jag lägger ned ina hästar/ strechar dem har jag näsan bakom lod på dem. Detta gör jag för att de inte bara ska trava runt på halvlång tygel och inte arbeta. Har aldrig förstått folk som släpper tygeln och travar runt helt obalanserat.

Självklart är målet att få fram näsan, men det där med att släppa på tygeln och driva på framåt och se om hästen söker stödet, det är inget varken jag eller någon av mina tränare tror på. Det får ta den tid det tar innan näsan kommer fram och hellre har vi dem bakom lod är att de stretar framför.
 
Sv: Unghästform...

När jag lägger ned ina hästar/ strechar dem har jag näsan bakom lod på dem. Detta gör jag för att de inte bara ska trava runt på halvlång tygel och inte arbeta. Har aldrig förstått folk som släpper tygeln och travar runt helt obalanserat.

Självklart är målet att få fram näsan, men det där med att släppa på tygeln och driva på framåt och se om hästen söker stödet, det är inget varken jag eller någon av mina tränare tror på. Det får ta den tid det tar innan näsan kommer fram och hellre har vi dem bakom lod är att de stretar framför.

Fast jag anser att det är ett större tecken på balans om man kan ha hästen FRAMFÖR lod när man "lägger ner" den. Då måste den balansera mer på bakdelen än i ryttarens hand, så snart den är bakom lod har vi tagit bort den naturliga balansen.
Att hästen inte skulle arbeta för det ser jag mao ingen logik i. Även om det inte direkt är tänkt att de ska göra något nämnvärt jobb i stretchingform så är det skillnad på kvalitet och då vilka muskler man kommer åt.

Släppa fram och se om hästen följer med är just en check på om hästen har ärlig kontakt och sökning framåt/nedåt. Har man lyckats med det kommer hästen följa med.
Det är inte en övning i sig utan bara en koll, om hästen INTE följer med i det läget så är hästen inte ärlig i form och sökning helt enkelt.
Om man som TS är osäker på om hästen "bara" är bakom lod och det därmed är ok eller om den dessutom är bakom handen blir det ett ganska tydligt svar.
De hästar jag varit med om som ändå varit på god väg och därmed ok att jobba lite bakom lod i stärkande syfte enligt tränarna hade till 100% följt med framåt/nedåt men att de "bara" hade lätt för att korta upp sig för mycket i den lite högre formen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 531
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 944
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp