Uppdatering allergi på Loka

lady_vip

Trådstartare
De slutgiltiga provsvaren kom förra veckan och visade på rätt så allvarlig allergi, för hennes ålder...

För de som inte är insatta har min unghund haft öronproblem sedan dag ett och jag har provat det mesta, från kortisonlösningar till lätt rengöring till ignorans :crazy: Så när hon började klia hål och bita på tassarna tändes lilla lampan att det måste vara allergi eller eventuellt parasit av något slag (vilket ju inte hade varit så omöjligt med tanke på att hon är överallt och rotar och vi har både häst, katt och höns). Vet. vägrade göra tester, så jag bytte resolut veterinär, den som kan mest i detta i lilla Skåne.

Så förra veckan fick jag provsvaren.... Husdammskvalster och förrådskvalster, dvs dammallergiker, 20 månader gammal... Halterna mäts då så att över 150 så är de allergiska, på det ena hade hon över 350 och på det andra ca 430 (har inte pappret här).

Jag och vet. hade ett långt samtal om behandling, alternativen är att hon kliar i hjäl sig och till slut får avlivas, kortisonbehadling eller hypersensiblesering. Det sistnämda innebär att jag ska spruta henne (en typ av vaccinering) till att börja med en gång i veckan, sedan varannan vecka, till slut en gång i månaden. Svindyrt, men självklart väljer jag detta då många hundar blir symptomfria och dessutom hyffsat fritt från bieffekter.

Jag har bytt foder, till färskfoder eftersom det finns damm i fodertunnan, filtar osv ska ristas ofta och jag får vara nogrann med städning för att inte utsätta henne för onödigt mycket.

Nu undrar jag om det finns fler som kanske själv har erfarenhet eller känner folk som har hundar med allergi...? Jag tänker såklart mycket på detta, men har stort förtroende för veterinären som behandlar henne. Bara öronpulvret och omega3syrorna som vi fick vid provtagningen har hjälpt så jag hoppas att hon kan bli bra snäckan min...

Dock måste det vara vara jag som ser hennes klisår för hon blev bästa unghundstik med CK förra helgen och var svindlande nära på BIRet :D

//E - än en gång ett bakslag på hunden som skulle bli stjärna :cry:
 
Sv: Uppdatering allergi på Loka

Hmm, låter trist, men det kunde varit värre...

Jag tänkte ge ett tips, då jag själv är kvalsterallergiker. Man kan lägga hundens täcke, filtar, kuddar osv, i frysen innan tex natten, då dör kvalsterna. På dagen är det viktigt att det är solljus och frisk luft på alla textiler, då dör de flesta kvalsterna.

Sen kan det vara lite intressant att veta att det inte är själva kvalsterna man är allergisk mot, utan deras avföring... :eek:
 
Sv: Uppdatering allergi på Loka

Nej vad tråkigt för er båda två. Men det måste vara skönt att äntligen få en diagnos?

En dam i stallet hade en golden retriver som hade problem med eksem. Med en kombinerad behandling av annat foder och akupunktur (utförd av en tjej utbildad i Kina = stor skillnad mot många av övriga som ger akupuntur och är utbildade på någon snabb kurs) blev hunden bra.

Kanske det är värt ett försök?

Pinglan
 
Sv: Uppdatering allergi på Loka

Jag kan tänka mig att prova det mesta, om hon inte blir bra. Men jag har rätt stor tilltro till att hypa henne, blir hon sämre så får vi hitta någon annan väg...

Visst är diagnos skönt att ha, att slippa droppa kortison i de stackars öronen och aldrig veta vad det är, underbart:)

Men nu har jag 2 vovvar som är känsliga, den andra är väldigt känslig mot mejeriprodukter, nu denna mot damm... Börjar fundera på vad det beror på...?

//E
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp