Bukefalos 28 år!

Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Björk

Trådstartare
Som jag förut skrivit i ett par trådar blev jag i somras i samband med en skrapning i princip "beordrad" att inte bli gravid igen. En sorg, eftersom vi hade börjat försöka igen (därav graviditeten som förorsakade missfallet som jag skrapades för). Läkaren som skrapade mig menade att jag med största sannolikhet skulle drabbas av ruptur (att livmodern spricker) och barnet skulle kunna dö (och jag med). Ett brutalt besked som jag tyckte framfördes rätt brutalt också. :cry:

Nåja, jag fick därefter en något mer nyanserad bild av läkarna jag träffade på återbesöken (som jag fick pga att skrapningen fått avbrytas pga mycket blödning). Jag letade på nätet, skrev i någon tråd här, pm:ade några kvinnor som fått liknande besked mm.

NU har jag för några dagar sen varit på ett besök till den läkare som jag träffat ett par gånger innan denna skrapning. Jag har förtroende för honom och kände att jag ville ha även hans bedömning av min förtunnade livmodervägg (som alltså beror på att jag blev snittad). Han sade att "jovisst, jag kan se att du är tunnare, men inte tunnare än många, många andra snittade kvinnor. Jag kan inte se något hinder till att du ska försöka bli gravid. Däremot bör man väl planera snitt och eventuellt ha extra kontroller under en graviditet. Åk hem, försök bli gravid och ring mig så kan vi kolla tidigt i graviditeten så att ägget fäster där det ska fästa! (högt upp i livmodern och INTE på ärret som det sista gjorde)."

Omtumlande, glädjande, lite läskigt.... men vi har bestämt oss: vi väljer att tro på honom! Om vi inte skulle göra det så skulle jag undra för resten av mitt liv. Nu ska vi göra ett försök. Igen! :D
Det finns ju mycket som kan gå fel; dels pga detta, men också på grund av de "vanliga faktorerna" (som min ålder). Men, vi kommer att försöka. Slutar med p-medel på fredag..... *håller tummarna*

:laugh:
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Åh supergrattis! Underbart!!
Jag vill också ha syskon, önskade att jag hade en kropp som fungerade bättre bara. Eller, ja, en som ville bli gravid utan att det tar ett decennium.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

åh vad spännande! Nu försöker ni i alla fall och vet att det både kan bli bra eller knas :) Eller hur jag nu ska utrycka mig...
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

åh vad spännande! Nu försöker ni i alla fall och vet att det både kan bli bra eller knas :) Eller hur jag nu ska utrycka mig...

Det var bra uttryckt! Precis så är det. Och med vetskapen om att det faktiskt kan bli knas så är allt som inte blir det bara en underbar bonus! Det är värt ett försök (även om försöket kan komma att leda till sorg).

Tack till er båda för lyckönskningar!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vilket glädjande besked ni fick.
Grattis och lycka till!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Vad härligt att läsa, det verkar ju vettigt det han säger! Lycka till i bebisskapandet!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Tack!

Ja, man väljer ju som sagt vem man vill tro på. Och det är kanske inte så konstigt att man väljer att tro på just den som ger det mest positiva beskedet? ;) Om vi nu valt att tro på de andra ("domedagsprofeterna" hahaha) så hade vi ju för alltid undrat om de verkligen hade rätt.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Kör hårt! :banana:
Håller tummarna för att allt ska gå väl :bump:
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Wow, vilken superjulklapp ni fick! Jag håller tummar och tår för att allt går bra för er!

Många julkramar
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

min förtunnade livmodervägg (som alltså beror på att jag blev snittad).
En stilla undran - hur vet de att det beror på att du är snittad?

Jag fick besked vid mitt tredje snitt, att jag hade tunn livmodervägg. Till mig sa de att "vissa har/får det" och att det inte alls hade med snittet att göra.

När jag blev gravid med fyran frågade jag flera gånger ifall det var någon risk för mig att genomgå en till graviditet, ffa pga den tunna livmoderväggen och för att jag var snittad tre gånger tidigare. Och svaret jag fick (av läkaren på mvc) var att nej, det var ingen extra risk, jag klassades inte som någon riskpatient.

Så otroligt olika besked man kan få...

Lycka till i bäbisverkstaden!! :D
(själv är jag färdig på den fronten)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Så glad jag blir för din skull Björk! Jag har följt dina föräldratrådar sedan dina kval angående sambons tveksamhet till barn - och nu ska ni försöka få ett syskon! Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa det! :laugh: Grattis till det positiva beskedet och lycka till nu!
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Helt klart värt ett försök! Nu ska jag hålla tummen så länge som det behövs :bump:
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Åh vad glad jag blir för din/er skull:D

Håller tummarna för att allt går bra och att vi får följa dej här på buke under ännu en graviditet, förlossning och allt underbart som följer:love:

Grattis, verkligen!
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Jag fick besked vid mitt tredje snitt, att jag hade tunn livmodervägg. Till mig sa de att "vissa har/får det" och att det inte alls hade med snittet att göra.
Jag ska utveckla det där lite mer - till mig sa de typ att den tunna livmoderväggen inte hade med snittet att göra, mer än att de upptäckte det för att jag snittades. Och att det säkerligen knatar runt många gravida med tunna livmoderväggar där det aldrig upptäcks för att de föder vaginalt.
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Men vad glad jag blir för er skull! God lycka i bebisverkstaden!!!:love:
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Så otroligt olika besked man kan få...
)

Utan att sia om din och Björks livmödrars likheter/olikheter så kan jag intyga att man kan få väldigt olika besked gällande sin "defekt".

Jag har legat i både teoretiskt och genom att praktiskt trakassera vården gällande min defekt kontra en graviditet.
Responsen, beroende på landsting och sjukhus, har varit kanske 30 % "vi gör ingenting" till 70% "ett seriöst säkerhetspådrag".

Det är rätt illavarslande egentligen.
Jag tror, iaf i mitt fall, att det handlar om både ekonomiska resurser och kompetens.



Till sak:

Grattis Björk, hoppas nu att allt kommer fungera som det skall :)
 
Sv: Uppdatering för er som undrade (min förtunnade livmoder)

Men så roligt!
Och samtidigt tryggt att de kommer att hålla en extra koll.
Det går nog alldeles utmärkt - det gör ju för det mesta det.
Men du bör nog inte föda vaginalt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag och min man har försökt få barn i ungefär två år, efter en "hoppsan-graviditet" som slutade i missed abortion och akut skrapning...
Svar
3
· Visningar
2 219
Senast: Tora
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp