Uppdatering maghäst

majola

Trådstartare
Jag har ju skrivit här flera gånger angående min unghäst med lös mage.

Idag var vi på klinik med henne, och veterinären tror att hon har blindtarmsinflammation. Så nu ska hon äta betfor, kli och linfrö i 6-8 veckor, och sedan ska vi på återbesök.

Tyvärr glömde jag (som man ju så ofta gör) att fråga vad det kan bero på. Han sa att det kunde vara mask, men att min häst inte såg ut som en massivt maskangripen häst. Men vi ska ta ett träckprov efter våravmaskningen (han tyckte inte att det behövde göras nu).

Någon har haft en häst med blindtarmsinflammation och hur fodrade ni i så fall den efter att den hade blivit frisk?
 
TROR :confused:
JAg vet inte men förr fick man ta bort hästar med blindtarmsinflammation, det går inte att operera på hästar då dom "använder" blindtarmen för att bryta cellulosa i grovfodret om jag inte är ute och cyklar helt o hållet...men att vet TROR tycker jag låter knepigt....då borde ju hästen vara akut jättesjuk om det vore det.... :crazy:
 
Det beror nog på hur allvarligt det är. Veterinären såg inte jättebekymrad ut. Han sa att när tarmfunktionen inte fungerade som den skulle så blev det kvar rester i blindtarmen. Dessa fermenterades sedan och i detta så uppstod en lättare inflammation. Det lösande kosten ska förhoppningsvis lösa upp "matresterna" i tarmen och därmed skölja rent. Man kunde ge paraffinolja, men det tyckte han inte var nödvändigt i det här läget. Hästen var öm runt blindtarmen och banden som tarmsystemet är "upphängt" i kändes spända sa han. Dessutom "stämde" övriga symptom väl: av och till lös mage, ökad vattenkonsumtion och att de kissar mycket. Öht tyckte han att allt talade för detta, men de tog också blodprover samt att vi ska skriva upp hur mycket hon dricker och allmänt ha henne under uppsikt och ha kontakt med veterinären. Det rörde sig alltså inte om någon akut massiv inflammation så som människor kan få. (Tack och lov - som du säger är ju blindtarmen jätteviktigt för hästen!) I övrigt sade han att man kan ge smärtstillande om hästen t ex visar kolikliknande symptom, men det gör inte min så det var heller inte aktuellt.

Det kunde också vara en annan sjukdom som jag inte minns vad den hette (någonting på l tror jag) men det var mindre troligt. Då dricker de så mycket att njurarnas funktion sätts ur spel, och därefter kan de dricka upp till 200 liter på ett dygn. Min dricker dock "bara" ca 60 liter vilket inte talade för L-sjukan.
 
Vad har din häst haft för foderstat tidigare?
Jag har hört att hästar och speciellt unghästar kan få fel på blindtarmen om dom inte får i sig tillräckligt med grovfoder. Det är en av anledningarna till att man ska ha unghästar på fritillgång.

Tyverr så kan jag inte hjälpa dig vad det gäller själva foderstaten som man ska ge till hästar med det problemet.

Om du pratar med en veterinär...
Fråga gärna om det ligger någon sanning i det jag skrev ang grovfodret!

Lycka till!
 
Hon äter 10-11 kg hö om dagen (bjuds på 11 men lämnar ibland lite) så det kan knappast vara problemet. Jag ska få svar på blodproven idag eller imorgon, så då ska jag passa på att fråga!

Självklart ska jag också fråga veterinären om hur man bör lägga upp utfodringen i framtiden, men det är ju också intressant att höra hur andra har gjort. Kankse är det helt fel som jag har gjort och knappt gett något kraftfoder alls, nu ska hon ju t ex äta ganska "mycket" (med mina mått mätt!) för att lösa upp det som ligger i tarmen.

Nuvarande foderstat:
2 dl kli
2 dl betfor
2 dl linfrö
1 dl havre
mineraler

Ges två gånger om dagen.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
841
Senast: Habina
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 851
Senast: Freazer
·
Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Lindsen
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 175
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp