Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 29

Har fått sova två nätter så det är helt klart positivt. :laugh: Lagom tills att Bog faktiskt börjar sova ordentligt så börjar Floki hålla på.

Bogs mamma fick precis en kull och sambon sa "Ja men ska vi skaffa en till och rycka av det plåstret direkt" men herregud jag måste få sova något år innan jag orkar med valp igen... :rofl:
Jag har kört på en härlig kombo av småbarn och valp :D . Härlig kombi av någon som kräks, kissar på sig, vaknar, snor täcket, krafsar i sängen, äter en leksak, sparkar en i njuren, vill ut, vill gå upp :D. Vissa dagar vet man knappt vad man heter när man vaknar. Kanske lite överdrivet, men ja 😅.

Lite inne på din sambos spår att skaffa en till så jag kan kolla på söta bilder i valptråd :love:
 
A9A0A4C8-C118-46FB-A83B-71578C824BB2.jpeg

Hjälp
 
Jag tror inte att det är att han får i sig för lite vatten, utan om något stressbeteende.

Problemet är att han dricker så mycket på kvällarna att han måste ut och kissa en gång i timmen hela kvällen, kissar i flera minuter i sträck och sen att han måste ut 1-2 gånger per natt.

Nu har vi tagit bort vattnet på kvällen vid tillfället när han i vanliga fall börjar hetsdricka. Verkar han törstig så får han en mindre mängd och så tar vi bort vattnet igen. Han verkar nöjd med detta och kan hålla sig som vanligt igen. (Det är på veterinärens råd vi tar bort vattnet.)

Min brors norrbottenspets höll på precis sådär - de utredde för allt möjligt, men landade till slut i att det var något stressrelaterat/fix idé.
De tog också bort vattnet på kvällstid och idag, ett år senare, kan han ha det framme hela tiden som vanligt.
Håller tummarna för att det ”bara” är det för er också!
 
Bokat tid till veterinären för Tildas rygg. Fick en tid redan på torsdag nästa vecka. Vi har ju gått hos fysioterapeut ett tag nu, med elektroterapi, massage och vibb, och det jag initialt "sökte" för är borta, men ryggsmärtan blir inte bättre :( elen smärtlindrar direkt, men hemma svankar hon undan bara man stryker med handen över ryggen i princip. Vissa dagar reagerar hon inte lika mycket, andra väldigt. I övrigt märker jag inte att hon ska ha ont, men det är ju inte alla som är tydliga med sånt.
Har tyvärr bättre stöd från fysion gällande undersökning och röntgen än från familjen, som i princip får det att låta som att jag är fjantig och inbillar mig, "hon kanske bara inte gillar beröring över ryggen" 😟 dom har ju märkt att hon inte vill bli klappad över ryggen och svankar eller går undan...
Ska åka till en för mig ny mindre klinik, och de ville gärna ha journalkopior från tillfället när jag röntgade bogen på Tilda, men det är också från en mindre klinik och det känns så dumt att be dem skicka det (fast jag är säkert fjantig).
Jag tycker absolut att du ska se till att nya stället får journalkopior när de ber om det :) En av få saker jag ångrat genom mina år som hundägare angående just veterinärvård är just att jag inte haft hela journalen samlad på något ställe.

Sedan tycker jag också det är bra att du röntgar ryggen på henne. Det förkommer ju trots allt att whippar har problem med ryggen, sådant som syns på röntgen alltså. (Är dock på tok för trött för att minnas mer än så)
 
Jag och den här svarta har haft en riktig svacka de senaste veckorna, men de senaste två passen har det äntligen vänt 💪🏽
Idag var vi hos vår instruktör och det känns topp efter. Dels gick han mestadels som ett tåg idag, men vi fick ändå fram en del av det som strulat det sista och kunde få bra nycklar för det. Fina lilla hund 🖤
IMG_2027.jpeg
 
Jag tycker absolut att du ska se till att nya stället får journalkopior när de ber om det :) En av få saker jag ångrat genom mina år som hundägare angående just veterinärvård är just att jag inte haft hela journalen samlad på något ställe.

Sedan tycker jag också det är bra att du röntgar ryggen på henne. Det förkommer ju trots allt att whippar har problem med ryggen, sådant som syns på röntgen alltså. (Är dock på tok för trött för att minnas mer än så)
Ja, det känns bara som att jag "sviker" det gamla stället genom att be dom skicka dom till en annan klinik 😂🙈 men som sagt, säkert fjantigt av mig att känna så.

Ja, tankarna kom när jag såg en i Whippet gruppen skriva om att de röntgade sina tikar för avel, och en hade haft LTV3 och därför inte skulle få gå i avel (LTV hade jag aldrig hört talas om innan), och jag lyfte frågan med fysion innan senaste besöket för att ha någon att bolla med.
Sen behöver det ju inte vara just LTV som tilda har, men nått är det ju, och jag vill få veta säkert innan man kör igång och börja cykla igen till exempel, eller så jag vet så jag inte anmäler oss till en kurs som är alldeles för påfrestande för henne/ryggen.
 
Precis kommit hem efter en springtur med hunden, hon går som tåget 😍 Hade som ambition i början av vår löpkarriär att hon skulle dra mig men det verkar hon inte vilja så vi kör på med vanlig sele och hon är antingen lite framför eller bredvid mig, funkar jättebra! Hon som i vanliga fall kan dra lite i kopplet verkar nöjd med mitt ganska långsamma tempo i löpningen, precis perfekt för henne att trava på. Så nöjd med min lilla vovve!
 
Gulligast idag på stan var när en äldre herre ville stanna och prata, och trodde att rottisen och röda staffen var mor och dotter 😁 För en insatt är det ju rätt uppenbart att han är en rejält krallig hane, av uppenbart annan ras. men det är ju inte så uppenbart om man inte vet, liksom!

Berättade det efteråt till avkomman, 13 år, som ba ”…Men..va?! De är ju inte ens..?!! (fyll i många fakta)”
 
Igår träffade jag en så löjligt söt hund att jag var tvungen att fråga vad det var för något, för jag var 99% säker på att det var en blandras. Och mycket riktigt, den var korsning shih tzu, sheltie och yorkshireterrier. Just den här hade blivit stor som en shelite, med proportioner från sidan som en sheltie, men tunn kropp, mer som en yorkshire. Lite luddig päls men inte speciellt lång, kanske shit tzu-päls fast nedklippt en bit? Samma färg som en yorkshire, men med vita tassar och lite vitt på huvudet. Så lagom på alla sätt, och jätteglad.

Önskar att mina hundar var i samma storlek som den där :p Fast jag har gärna kvar deras korta päls förstås... (Och inser att man då hamnar på typ pincher :rofl: )
 
Igår var det snö, idag 15 grader varmt och sol 😅.
Åkte ut på eftermiddagen till fårhagen med bc-killarna. Tay fick gå med syrran och skötte sig superbra. Spock fick gå med mig och var duktig han med såklart och nu är det två väldigt nöjda grabbar här hemma.

20240407_175201.jpg


Småtjejerna har varit iväg med husse och hängt på klubben så de är också rätt nöjda.

Nike ska kanske få flytta iväg och bli pensionär på heltid. Det tar emot men hon trivs inte med qtt det smäller en massa, militärfältet övar betydligt mycket mer än tidigare vilket är bra men det låter som krigszon rätt ofta hela dagarna och hon tycker att det är jobbigt då.. Dessutom tror jag hon skulle trivas med mindre hundar kring sig. Som det ser ut nu så ska hon antagligen få bo hos en familjemedlem och prova på ett lugnare liv med en liten hundkompis så får vi se om hon trivs.. Det är inget hugget i sten men vi måste ändå ta hänsyn till hennes bästa och jag är orolig att hon faktiskt blir mer besvärad av smällar allteftersom och utvecklar en ljudrädsla på riktigt. Vi får väl se..
 
Precis kommit hem efter en springtur med hunden, hon går som tåget 😍 Hade som ambition i början av vår löpkarriär att hon skulle dra mig men det verkar hon inte vilja så vi kör på med vanlig sele och hon är antingen lite framför eller bredvid mig, funkar jättebra! Hon som i vanliga fall kan dra lite i kopplet verkar nöjd med mitt ganska långsamma tempo i löpningen, precis perfekt för henne att trava på. Så nöjd med min lilla vovve!

Så så glad att det blev så oerhört bra för er 🥰❤️
 
Äntligen är vi anmälda till jaktapport!
Blir dyrt men jag vill så gärna nu, Knut är ju redan 1,5 år och vi har inte gått en enda kurs...
Känns som vi är sist i världen (vet jag överdriver :D ) 24de April och det blir 4 tillfällen
Vad kul, du får uppdatera hur det går sen😃 hade också velat gå kurs men är så långt till allt sånt här så nöjer mig med gruppträningarna där vi får bra hjälp av mer erfarna(gratis🙈) 😁
 
Vad kul, du får uppdatera hur det går sen😃 hade också velat gå kurs men är så långt till allt sånt här så nöjer mig med gruppträningarna där vi får bra hjälp av mer erfarna(gratis🙈) 😁

Ja :) Men det är ju jättebra det med!
Haft några gruppträningar med setter-folket men den typen av apportering är väldigt avskalad. Sen har det varit endel tveksamheter som gör att jag valt bort den.
 
ÅB hos vet med Fridolfs tå. Tyvärr är den troligaste diagnosen bencancer. Han går på smärtstillande nu och har inte ont just nu, men det kommer inte bli bättre.

Han har några dagar med lyxliv kvar, sen somnar han in. Jag fattar inte hur jag ska överleva.
 
ÅB hos vet med Fridolfs tå. Tyvärr är den troligaste diagnosen bencancer. Han går på smärtstillande nu och har inte ont just nu, men det kommer inte bli bättre.

Han har några dagar med lyxliv kvar, sen somnar han in. Jag fattar inte hur jag ska överleva.
Nej :cry: :heart
 
En snabb vända till fåren idag igen med Spock. Syrran var där då de trodde de var dags för de som är betäckta att lamma, så åkte ut med lite proviant då hon varit där hela dagen. Kom precis sista lammet ploppade ut, så det blev till att beundra de små liven en stund 🥰.
Spock och jag gick iväg sen och kollade de andra fåren också och så fick jag med mig syrrans bc hem då hon antagligen blir kvar med de nyblivna mammorna ett bra tag till för att se att alla mår bra och att det mot all förmodan inte kommer fler lamm.

20240408_180629.jpg


Just nu ligger alla vovvar däckade här hemma men husse har tagit med sig två på lite agilityträning. Så skönt att alla kommer till ro så fort fast man kommer hem med en ny hund 😁.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Blev inspirerad av valpbilderna i uppdateringstråden och tycker att vi borde visa hur våra hundar såg ut som plutte-valpar och sen hur...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 468
Senast: Troll
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
687
Senast: em76
·
Övr. Hund Jag bytte till färskfoder nyss. Mush. Diskar skålen i maskinen med våra andra grejer och tvättar händerna osv. Läste nu att en fått...
2
Svar
38
· Visningar
2 274
Senast: Sol
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
55 56 57
Svar
1 133
· Visningar
75 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp