Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu blev kursen i fokus- och belöningsutveckling som vi skulle gått i februari inställd. Trist, men också en gnutta lättnad - hunden har ju förvandlats till en vrålskällande, hormonstinn tonåring efter senaste löpet så jag vet faktiskt inte riktigt hur det hade gått.

Funderar på att boka in en fortsättningskurs i nose work istället. Daisy seglar igenom grundkursen och imponerar på kursledaren genom att söka upp och markera doftgömmor som kursledaren trodde att hon hade lagt undan (Daisy försökte bokstavligen klättra upp i en bokhylla där hon lagt den en bit upp, och stod där på tå och stirrade på oss som "hallå, förstår ni inte. där är den ju" :D). Det är verkligen intressant och kul att se hur snabbt hon har tagit till sig doften och aktivt söker efter den.

Blev så jävla besviken!! 😭
Vet inte vad jag ska gå istället. Rally eller Hoopers tror jag, för något vill jag gå.

Klart ni ska gå nästa nwkurs!! 😁
 
Blev så jävla besviken!! 😭
Vet inte vad jag ska gå istället. Rally eller Hoopers tror jag, för något vill jag gå.

Klart ni ska gå nästa nwkurs!! 😁
Förstår verkligen att du blev besviken, det verkade som en väldigt bra kurs.
Ja Rally är vi ju redan anmälda till lite längre fram på KH! :D
Och jag ska bara övertala sambon att vara med på nästa NW-kurs för det börjar bli skralt i min plånbok... :D
 
Förstår verkligen att du blev besviken, det verkade som en väldigt bra kurs.
Ja Rally är vi ju redan anmälda till lite längre fram på KH! :D
Och jag ska bara övertala sambon att vara med på nästa NW-kurs för det börjar bli skralt i min plånbok... :D

Men jaa, så surt!!
Åh, kul! Vilken rally ska ni gå? Jag tänker mig del två, pga har tränat en del innan.

Ja, men klart sambon ska med! Tänker att du kan ta pengarna från KH och betala nwkurs med? 😁🤷‍♀️
 
Har anmält mig till en programbyggnadskurs i heelwork/freestyle. Evigheter sedan vi gick kurs så hoppas verkligen den blir av. Hunden är så pigg och träningsvillig nu, har på bara några enstaka pass lärt sig sidosteg i position 3 och igår började vi lära in backa i frontposition, som vi ska ha i freestyleprogrammet, men som ju också behövs till rallyn så småningom.

Med tanke på hur pigg och framåt hon är nu så är det nog bara att inse att jag måste klippa henne till sommaren, även om jag inte tycker det är snyggt med klippt golden. Hon har hemsk underull sedan kastreringen. Testade klippa bara magen förra sommaren och det funkade ok, men då var det ju inte mer än någon vecka i taget som det var riktigt varmt. Blir det längre perioder kan jag knappt motionera henne på vettigt sätt. Funderar också på att ta s k simkörkort på en närliggande veterinärklinik så hon kan simma om det blir dåligt med promenader.
 
Det är så synd om Alvin nu, han är så påverkad av kylan, han har alltid varit frusen men nu när han är äldre är det som att han är känsligare. Har inte upplevt det så här innan fast han alltid varit frusen.

Köpte skor men dom var för stora så har beställt nya i storlek xs för han har minimala tassar, skulle dock inte bli förvånad om dom istället är för små och att då dom få i storlek s är slut i affären med min tur. Skorna ska komma imorgon.

Kör med dubbla täcken eller nu ibland overall men han fryser ändå, tror overallen inte är så varm men kanske är problemet tassarna just nu så om skorna passar kanske han fryser mindre med torra och varma tassar.

Milou som är naken fryser till och med mindre än Alvin. Men Alvin är kortklippt utan underull så han är nog på samma nivå som dom nakna.

Tycker verkligen det är jobbigt när han mår dåligt av något.
 
Dunit har nu vuxit i Hurtta-overallen jag köpte till honom i höstas på ren chans - det var typ 300 kr rabatt på den så jag tänkte att jag chansade och skulle den inte passa så fick jag sälja den. Men nu passar den (nästan - selen hjälper till så att den sitter tillräckligt bra, men det är bara bra att den är på gränsen fortfarande, så han inte kommer att växa ur den innan vintern är slut) och det var en glad valp - som för övrigt blir 5 månader idag - som var ute i det otäcka vädret med hårda vindar och snö på tvären. Han darrade inte en enda gång, vilket han annars alltid gör i täcke när det blåser så här hårt och kallt.

Hade fleece-snooden uppdragen över öronen först men det är han inte så förtjust i så han skakade ut öronen, sen var han helnöjd. :love:

146041997_10158008290014537_3808225948012642211_o.jpg


146173162_10158008290234537_8551601726011844324_o.jpg
 
Jag behöve vara hemifråbn ett längre tag idag. Så avkomman fick ta hand om hunden. Först var han på avkommans jobb och sedan hämtade sambon honom. Snäll sambo som passar svärmors hund :)
Men sedan fick jag mess om att avkomman aldrig mer kommer att ha hunden på snabbvisit! :D Det hade blivit så högljudda protester när han skulle gå (jobb med nysvenskar och arbetslösa)

Sedan hade det kommit film med sambon och hunden som hade kvalitetstid i soffan ätandes körsbär. Avkomman som är djurmänniskan av de två har förbjudit hund i soffan.....

Han vet när han ska slå på charmen, den lille luringen
 
Hittade precis en stor knöl längst ner på Doris ena bog 🙁

Jag är osäker om det är en muskelknuta eller något annat. Hon har haft en knöl i armbågsleden som veterinärerna inte vill göra något åt eftersom den sitter i leden och just nu inte växer eller är till besvär men jag undrar nu om det kanske hänger ihop.

Jag ska boka tid hos veterinären imorgon och hoppas att jag får tid snart så att vi får reda ut vad det är. Blir genast rädd för att förlora henne :cry:
 
Alltså jag som aldrig haft unghund direkt blir inte klok på vad som är spökerier och slyngelbeteende och inte. Det har gått lite i perioder men nu är tydligen golvet läskigt här hemma, fast det går bra att gå om han är kopplad och vi går tillsammans. Fattar inte vad det kommer ifrån. Ibland kan han lunka runt helt chill på golvet för att sedan tvärvända och absolut inte kunna gå där igen utan gnäller och trampar istället 🤨 Det värsta är att ena kullsyrran också börjat visa samma tendenser, hoppas verkligen att det är spökerier..

För att även se positiva saker så går det åt rätt håll med apporteringen, känns riktigt kul!
 
Alltså jag som aldrig haft unghund direkt blir inte klok på vad som är spökerier och slyngelbeteende och inte. Det har gått lite i perioder men nu är tydligen golvet läskigt här hemma, fast det går bra att gå om han är kopplad och vi går tillsammans. Fattar inte vad det kommer ifrån. Ibland kan han lunka runt helt chill på golvet för att sedan tvärvända och absolut inte kunna gå där igen utan gnäller och trampar istället 🤨 Det värsta är att ena kullsyrran också börjat visa samma tendenser, hoppas verkligen att det är spökerier..

För att även se positiva saker så går det åt rätt håll med apporteringen, känns riktigt kul!
Låter mer som underlagsosäkerhet.
Har hundens föräldrar och tidigare generationer gjort BPH? Där testats just den punkten. Vet inte vad det är för ras, kanske mer aktuellt att göra MH i din ras.
 
Alltså jag som aldrig haft unghund direkt blir inte klok på vad som är spökerier och slyngelbeteende och inte. Det har gått lite i perioder men nu är tydligen golvet läskigt här hemma, fast det går bra att gå om han är kopplad och vi går tillsammans. Fattar inte vad det kommer ifrån. Ibland kan han lunka runt helt chill på golvet för att sedan tvärvända och absolut inte kunna gå där igen utan gnäller och trampar istället 🤨 Det värsta är att ena kullsyrran också börjat visa samma tendenser, hoppas verkligen att det är spökerier..

För att även se positiva saker så går det åt rätt håll med apporteringen, känns riktigt kul!
Låter inte som åldersrelaterat i mina öron :(
 
Jag och Humla var på agilityträning igår. Denna lilla hunden :love: Älskar att agilityn är det hon älskar mest, då det är samma för mig :D

Inte tränat på ett par veckor, men första två passen gick helt magiskt. Snabb som en vessla och väldigt förig! Sista vändan blev hon lite tröttare vilket kräver att jag är mer noggrann och är tydligare och gör det enklare för henne, vilket är svårt att minnas när det gått så bra innan :p Men kul träning oavsett :bump:
 
Låter mer som underlagsosäkerhet.
Har hundens föräldrar och tidigare generationer gjort BPH? Där testats just den punkten. Vet inte vad det är för ras, kanske mer aktuellt att göra MH i din ras.
Låter inte som åldersrelaterat i mina öron :(

Nej, jag tycker inte heller det låter som åldern egentligen.. Var faktiskt iväg hos fysio för att se ifall han visar nån smärta men det gör han inte.

De i släkten jag träffat har jag inte sett nån underlagsosäkerhet på. Båda föräldrarna har valpar sen tidigare och där har jag inte hört något heller av de jag pratat med. Belgare så det är MH som gjorts Föräldrarna är vissa av deras syskon är testade och det är inget konstigt där och i övriga släkten där MH gjorts. Visserligen från e-linjer så det är långt ifrån alla som beskriver sina hundar och bakom pappan är det belgiska linjer. Och känner lite också att vad är oddsen för att systern skulle ha samma "otypiska" spökerier för sig.

Har redan levt med en golvrädd irländsk setter och det var allt annat än roligt. Det går absolut att jobba med, och lägga ut mattor i nödfall, men känns så trist. Än visar han ingen osäkerhet för något annat underlag än vissa parkettgolv, får hoppas att det stannar där. :down:
 
Nej, jag tycker inte heller det låter som åldern egentligen.. Var faktiskt iväg hos fysio för att se ifall han visar nån smärta men det gör han inte.

De i släkten jag träffat har jag inte sett nån underlagsosäkerhet på. Båda föräldrarna har valpar sen tidigare och där har jag inte hört något heller av de jag pratat med. Belgare så det är MH som gjorts Föräldrarna är vissa av deras syskon är testade och det är inget konstigt där och i övriga släkten där MH gjorts. Visserligen från e-linjer så det är långt ifrån alla som beskriver sina hundar och bakom pappan är det belgiska linjer. Och känner lite också att vad är oddsen för att systern skulle ha samma "otypiska" spökerier för sig.

Har redan levt med en golvrädd irländsk setter och det var allt annat än roligt. Det går absolut att jobba med, och lägga ut mattor i nödfall, men känns så trist. Än visar han ingen osäkerhet för något annat underlag än vissa parkettgolv, får hoppas att det stannar där. :down:
Vad säger uppfödaren?
 
Ska till veterinären (igen) med Pysslingen nu är det magen som spökar.

Jag är rädd att de inte hittar något (för det är inte bra - andra reagerar) eller att de hittar något som sätter stopp (hur skulle jag leva utan hund? Och jag vill inte ha någon annan hund).

Jag är rädd för att han är så ämlig som han verkar (hur motiverar jag då att han är kvar?) och rädd-hoppas att det bara är jag som nojjar (men vilket psyk-fall är jag isf? och vad gör man åt det?)
 
Vad säger uppfödaren?

Hon känner inte igen beteendet hos hennes hundar eller nån hon fött upp. Och som sagt kan inte jag se de tendenserna hon hennes hundar heller, hon har sparat en tik från kullen. Det gör inte hanhundsägaren heller. Hon var inne på att det skulle kunna vara spökålder, att han slagit sig och blivit rädd (och han halkade iofs i trappan hos mina föräldrar när han var runt 6 mån och det var där nånstans detta började komma smygande också) eller att han har ont nånstans. Han har dock aldrig visat nån hälta eller smärtpåverkan.
Jag märker stor skillnad på om jag försöker locka honom över ett golv eller om jag helt sonika tar honom i koppel och bara går. Ju mer lockande, desto mer stress och ovilja att gå. Väljer han själv så kan han ibland gå över det som ingenting liksom.
 
Hon känner inte igen beteendet hos hennes hundar eller nån hon fött upp. Och som sagt kan inte jag se de tendenserna hon hennes hundar heller, hon har sparat en tik från kullen. Det gör inte hanhundsägaren heller. Hon var inne på att det skulle kunna vara spökålder, att han slagit sig och blivit rädd (och han halkade iofs i trappan hos mina föräldrar när han var runt 6 mån och det var där nånstans detta började komma smygande också) eller att han har ont nånstans. Han har dock aldrig visat nån hälta eller smärtpåverkan.
Jag märker stor skillnad på om jag försöker locka honom över ett golv eller om jag helt sonika tar honom i koppel och bara går. Ju mer lockande, desto mer stress och ovilja att gå. Väljer han själv så kan han ibland gå över det som ingenting liksom.
En sund hund lägger inte på sig golvfobi av att ha halkat nån gång, ens om de gör sig lite illa.

Hoppas det är övergående för er.
 
En sund hund lägger inte på sig golvfobi av att ha halkat nån gång, ens om de gör sig lite illa.

Hoppas det är övergående för er.

Håller helt med dig. Det lär ju inte gå över av sig självt och lär säkert få leva med att han är såhär till viss del på golv. Men har god kontakt med hanhundsägaren som har hjälpt några ägare till golvrädda hundar genom åren, så kan säkert hitta ett bra sätt att jobba med det. Tyvärr är det ju inte helt främmande med rädslor i långhåren. Men riktigt surt känner jag ändå.. Jaja det blir inte alltid som man tänkt sig.
 
Dunit har nu vuxit i Hurtta-overallen jag köpte till honom i höstas på ren chans - det var typ 300 kr rabatt på den så jag tänkte att jag chansade och skulle den inte passa så fick jag sälja den. Men nu passar den (nästan - selen hjälper till så att den sitter tillräckligt bra, men det är bara bra att den är på gränsen fortfarande, så han inte kommer att växa ur den innan vintern är slut) och det var en glad valp - som för övrigt blir 5 månader idag - som var ute i det otäcka vädret med hårda vindar och snö på tvären. Han darrade inte en enda gång, vilket han annars alltid gör i täcke när det blåser så här hårt och kallt.

Hade fleece-snooden uppdragen över öronen först men det är han inte så förtjust i så han skakade ut öronen, sen var han helnöjd. :love:

146041997_10158008290014537_3808225948012642211_o.jpg


146173162_10158008290234537_8551601726011844324_o.jpg
Sån har jag kikat på flera gånger, men konstaterat att den nog är för kall :p Vilken storlek har han?
 
Sån har jag kikat på flera gånger, men konstaterat att den nog är för kall :p Vilken storlek har han?
Ingen jättebra bild, men vi använder den ihop med Back on Track täcket när det har varit så kallt som nu, -12.
Funkar bra då tycker jag. Han väger 42kg + och har storlek 70.
 

Bifogade filer

  • Overall.jpg
    Overall.jpg
    492 KB · Visningar: 35
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
14 15 16
Svar
309
· Visningar
22 863
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 815
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
684
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 297
· Visningar
50 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp