Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, har han fått det innan så borde det ju inte bero på det.

Har han varit så en gång, eller varje gång en längre period?
Var det längesen han sattes igång? Tänkte om det beror på något annat än fodret.

Min häst blir lite tossig när man rider när det är mörkt. Kanske är det vintertiden som spökar? ;)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han vilade i nästan 12 veckor och sen dess har vi satt igång långsamt. Under tiden han vilade gick han också ner mycket i vikt och blev smalare än han någonsin varit, runt 350 kg enligt måttband, samma som han ligger på nu.

Han var PIGG när vi satte igång honom, att skritta var inte hans grej alls ;) Sen dess har han bara blivit piggare ju längre vi kommit med igångsättningen, men det är bara de senaste kanske tre veckorna som det har gått från pigg till PIGG/knäpp, innan var det laddade galoppfattningar och några försök att dra iväg i galoppen men inte värre än så, nu har han senaste tiden sett spöken överallt, varit rädd för saker han aldrig reagerat på förut, rest sej för första gången när jag försökte hålla honom :( Öronen framåt hela tiden och små glädjepip, rider jag i hagen hemma vid stallet eller på korta grusvägen hemma är det inga problem, han laddar inte alls som han gör när vi rider över gärdena eller likande, även om han är pigg och framåt.

Det enda jag kan komma på som har ändrats är att han bärjade få soyan, vet inte exakt när jag började med det men runt tre veckor sen. Han har blivit mer knäpp ju mer soya han fått, har trappat upp långsamt och nu går han på full ranson och är mer vild än tam.

Oj, vilken novell det blev :o
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Min är också mer tittig nu än vanligt. Dock inte piggare, men det tror jag beror på värmen, som inte matchar hans tjocka päls.

Annars brukar de ju bli piggare när det blir höst och kallare. Men ni kanske har det kallare hos er? Kan ju isf vara sånt som påverkar också samt att han är i bättre form nu.

Fast det låter ju lite konstigt om det ska bli så extremt pga vädret och lite träning. Men jag tänker att det kanske är flera saker som sammanfaller?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han brukar bli piggare när det blir kallare ute, och ännu piggare när han blir klippt, vilket han ska bli på lördag, huvva :p Fast nu har vi inte haft det så kallt, runt 8 plus och regn :(

Det kanske är så att det är massa saker som gör honom såhär, bättre kondis, mindre vikt att släpa på, svalare väder och sen soyan som ett plus. Har iaf pratat med min ET som lovade att svänga förbi i helgen och klämma på honom igen bara för att få tyst på mej :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Vi får hoppas ni hittar orsaken snart.
Jag skulle vilja ha en ET, som bara svänger förbi sådär. Härikring verkar det som att man måste åka i väg med hästen för att kunna få hjälp av en ET.:(
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Om jag bara kunde hjula så skulle jag göra det nu - feber eller ej ;)

Men, vi är under den magiska gränsen. Vågen visade idag 395 kg! Dvs vi är under den där magiska, 'ouppnåeliga' 400-kilosgränsen :bump:

Fast jag börjar undra varför. Jag skulle gärna vilja ha den där silageanalysen nu, för han får massvis med silage, och han går ner. 6 kg minus jämfört med förra veckan, ska bli spännande se vad vågen visar nästa vecka. Fast sen får han gärna stanna, det räcker liksom nu.

Men fatta hur enormt skönt det känns att han går ner trots att han får såhär mycket mat, vilken lycka det är för ett mattehjärta att kunna 'bjuda på' såpass mycket mat :love:

Dagen började med en punktering för övrigt, efter 4 km fick jag försiktigt vända ekipaget och krypköra hem, lasta ur en mycket förvånad Lillen som först inte gick ur för det kunde ju aldrig vara meningen man skulle gå av redan, och sen iväg till däckverkstaden. Grymt försenad (2½ h) lasta söta ponnyn igen och så iväg. Så dålig start, men sen var ju hela dagen räddad av vågvikten. Och än trevligare blev den när jag blev erbjuden att nästa år få låna en hopphäst så jag kan kursa och tävla, snälla människor finns det :love:

Men, under 400 kg.. ofattbart =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

härligt att höra :D Fast det var ju kanske inte så kul med punktering däremot, men man ska ju koncentrera sej på det positiva ;) Och vad kul att få låna en häst, skulle inte tacka nej om jag fic samma erbjudande :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Om jag tackar ja eller nej beror på hur det 'går' med Lillen. Går det här åt skogen och jag förlorar honom med så lägger jag mest troligt ner hästeriet helt. Det finns gränser även för mig för vad jag orkar.

Annars kommer jag nog att tacka ja ;) Jag svarade att vi kan prata om det närmare våren :angel:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Här står det ganska still om jag mäter med måttbandet.. Vill jag vara positiv så ser hon faktiskt ut att ha nått ner i vikt, manken är tydlig och fileerna över ryggen börjar försvinna och korset är toppigt! Då ser det ut som att bara bukmagen måste upp och nacken ska bort då med.

En dålig dag ser hon ut som en vandrande flodhäst. Så svårt att veta vad som är rätt när man själv inbillar sig så mycket beroende på vilket humör man är på!!

Någon som har tips om hur man kan förlänga ättiden? Nu har hon två hönät där varje är 2x2 cm i rutorna, men hon börjar liksom få in tekniken nu.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Byt begränsning är enda jag vet som funkar. Lillen lär sig ju också tekniken, och då funkar bara att hitta på något nytt - tills han lärt sig det.

Men lite nyfiken vad det är för nät du har? 2*2 cm har jag aldrig hittat?

Ang vikt, så måttbandet sa iaf för några dagar sen att Lillen gått UPP - vilket han ju bevisligen inte har. Så, gå mer på ögonen om det ser ut som hon gått ner, manken kommit fram etc =)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Oj så blanka fina hovar!

Förutom magen såg han inte så jättefet ut tycker jag, men det kanske är jag som är färgad av min pålles stora rumpa. :angel:



*KL*
Alex: Grattis!!! Skönt att få öka på ännu lite mer nu då så att han stannar i vikt. -6 kg på en vecka är mycket!


Här är jag lite osäker på om det står still eller om det gått upp. Ska ta nya bilder imorgon på pälsmonstret, så hoppas jag på lite hjälp från andra ögon.
Är mest rumpan som ser så himla stor ut, men om man trycker ner pälsen så blir det ju några cm som försvinner.:p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Ponnylycka och matteångest:

lillenminifrislpp201011.jpg


lillenminifrislpp201011.jpg


lillenminifrislpp201011.jpg


lillenminifrislpp201011.jpg


lillenminifrislpp201011.jpg


lillenminifrislpp201011.jpg


Jag gillar inte mankammen, han har alltså INTE stubbman utan manen är helt bortrakad, så det är mankammen man ser.. Och ångesten för (frost)gräset behöver knappast förklaras närmare, han är ju som synes lindrig intresserad av silaget.

Men så LYCKLIG han är :love:, och jag med - att han äntligen får sträcka på benen och röra sig lite, och RULLA. Det gjorde han nog 4 ggr när han kom ut. Det är över 4 månader sen han kunde rulla sig ute..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Lite svårt att se för all lera! (nej skojar bara)

Jag förstår vad du menar med mankammen. Så såg min ponny också ut för några månader sedan (tror du har sett det på bild). Det var inte lika tydligt. Det som ser ut som manstubb men är en bit av halsen var inte lika högt men halsen hade i ett tvärsnitt (om man tänker sig att man - ve och fasa - hugger halsen av hästen) formen av ett upp och nervänt Y. Jag är ganska så säker på att det är borta nu och tror inte att det beror på att det har fyllts ut igen, kan kolla noga senare idag.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åååh, vad härligt!!!

Hö och sånt är ju alltid lika spännande när man lägger ut det i en hage.
Min häst dissar till och med hö för jättegammalt, visset gräs ibland. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Mm, sen är det ju väldigt mycket nyhetens behag med GRÄS med för Lillen, han har ju inte fått sånt på många månader.

Fast shettisen äter hellre silaget än gnager gräs, och Lillen äter inne hellre silage än kraftfoder. Så jag HOPPAS att nyhetens behag vad gäller gräs ska lägga sig tämligen snart. Helst INNAN han får fång av gräset =/
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

men halsen hade i ett tvärsnitt (om man tänker sig att man - ve och fasa - hugger halsen av hästen) formen av ett upp och nervänt Y.

Ja precis så. Du får gärna kolla sen. Jag vet ju att dte kan ta evigheter innan man får bort depåerna vid mankammen, och att det för vissa hästar aldrig går bort. Men den skrämmer mig ändå, då den i min värld blinkar illrött och skriker fååångriiiisk...
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag kan svara var jag fått tag i mina hönät med 2*2 rutor. Jag beställde helt vanligt containernät och band ihop till en påse! Fungerar perfekt, och helt klart det mest hållbara hönät jag någonsin haft! Har använt det i två - tre månader och inte behövt laga en gång! Underbart!


KL
Här har vi gjort två upptäckter:
Sadeln är sned och hästen är sned.
Så i väntan på kiropraktorn läggs ridträningen på is. Istället har jag börjat träna upp min egen kondis tillsammans med hästen på små löprundor ute i skogen. Känns bra :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp