Bukefalos 28 år!

Uppdrag bantning del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ser riktigt härligt ut det där! :)

Idag har det varit riktig fettförbränning... skritt i skogen 2,5 timma på konstiga stigar som ibland var halvt omöjliga att rida på (översvämmade). Hästen blev svettig och trött så det var nog ett bra dagsverke!

Tog hullbilder igår men tror inte det syns så mycket, har inte kollat på dem i datorn än. Men jag tyckte sadelgjorden satt lite lösare idag och IRL ser han ganska så trevlig ut...
Om 2 veckor ska vi antagligen vara med på vår första träning!
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så nu är den redan utslussad:confused: kontrollerad rörelse- mkt skritt.

Ja det är jobbigt att gå med dem.

Som vanligt:crazy: är det lättare att släppa ut den... bara.

Din typ av igångsättning- jag vet.

Men ponnies kanske tål det:confused:
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Så nu är den redan utslussad:confused: kontrollerad rörelse- mkt skritt.

Ja det är jobbigt att gå med dem.

Som vanligt:crazy: är det lättare att släppa ut den... bara.

Din typ av igångsättning- jag vet.

Men ponnies kanske tål det:confused:

Är det något du har problem med ang vets rekommendationer så ta dem gärna i klartext?

Redan vid besöket förra veckan så fick han ju förutom fri skritt order om utslussning i hage. Som påbörjades redan förra veckan med den lilla sjukrutan utanför stallet, och nu då nästa steg med en liten hage (inte mätt den men 15*15 eller 20*20 nånstans skulle jag tro).

Så, hade du någon fråga kring det? Eller ville du som vanligt mest anta och kritisera på egenhändigt feltolkade grunder?

Jag får som sagt skritta honom uppsuttet om jag vill med (redan från förra veckan), och det är inte speciellt långt kvar tills det ska börja smygas in trav. Så, dagens utsläpp var ett högst välplanerat dito och på order/rekommendation av veterinären.

Det blir ju dessutom inte mindre 'jobbigt' (om man tycker det) att promenera för att han går i X * X meter stor hage jämfört med Y * Y meter hage/box, promenera ska han ju ändå, oavsett hagstorleken.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

KL

Här kommer en bild från idag, tyvärr var detta den enda siden som var på sidan med mycket man, men också den enda bilden som inte blev suddig. Men halsen vet jag att han fortfarande har lite extra späck i. Men hjälp mig gärna bedöma resten av kroppen. Har han blivit större? Eller samma?

Han har ju rätt rejäl päls, det klippta är ungefär 1 cm. Det långa är så långt att man kan gömma handen i det. :p

31828958.jpg




Här är en bild från september:
31692456.jpg



Och här är en bild från i våras, smalare än såhär har han inte varit och då var han rätt benig, stack ut vid höfter, revbenen var nära att skymta fram och han var smal helt enkelt. Men då var han ju också väldigt omusklad.
31127786.jpg



Vad tycker ni? Runt magen har han lagt på sig ca 2 cm sen i våras, vilket motsvarar ca 15 kg. Övriga åsikter återkommer jag med efter ni svarat för att inte färga er. :p
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag tycker nog att han lagt på sig över bakdelen? Är ju svårt säga dels pga att det är en bild och dels pga pälsen.

Sista bilden, så jag tycker inte han är för smal där, utan skulle sträva efter det hullet faktiskt. Fast med muskler, men hullmässigt så det.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han såg skitbra ut i våras, på foto! Som han ser ut på bilden är han ju skitsnygg enligt mig. Men han kändes lite sådär faktiskt. Han har ju så himla breda höfter, och det var verkligen inget fett alls mellan huden och höftbenen, de stack ut och pälsen var nästan lite skavd där ett tag.
Så han kändes inte helt bra, men som ingång inför sommaren var det ju perfekt! Hoppas att jag ska få ner honom lite, lite i vikt nu när gräset vissnar. Till våren vill jag gärna ha honom lite smalare än han är idag.

Jag tror han lagt på sig lite på rumpan, den känns lite dallrigare än innan. Jag tycker det känns som att han lagt på sig lite över bogbladen också. Inte mycket, men det känns som att det blivit lite dallrigare där.
Jag har börjat öka sojan lite grann, ska ge 400 och se om det känns bättre. Eventullet 450 sen om det verkar behövas.
Höet kan jag inte göra så mycket med, vill inte ge mindre än 4 kg ts. Så jag hoppas på lite förändring nu när gräset vissnar. Annars blir det väl bara att sätta igång med hårdträningen.

Men det är skitsvårt med all päls, man ser lite lite på bakbenet där han är klippt hur tjockt det är. Inte alls lika lätt att känna heller med all päls under fingrarna. Så jag kör mest på daller-test.:angel: Dallret ser man ju oavsett päls. Där det dallrar finns det fett, så det är ju rätt enkelt sätt att kolla.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppdrag bantning del 4

Som sagt svårt pga pälsen men jag tycker också att rumpan ser lite större ut nu?

Här är en smådålig bild från idag, mobilen var ganska urladdad så den ville inte ta fler kort. Men nu är han nyklippt iaf :)
foto971_115944407.jpg


Galopperade massor på fälten idag så nog har konditionen förbättrats massor. Efteråt skulle jag ha på fleecetäcket medan vi skrittade lite för hand. Det köpte jag till mitt fullblod och det var liiite stort för honom. Nu kan Casper ha det utan problem! Det är hans riktiga storlek, 145. Annars får jag köpa täcken i 155 för att kunna ha dem långt fram på halsen, annars räcker de inte runt bogen. Men det här satt som ett täcke ska göra :) *lycka* Provade det förra vintern och då var det väl precis att det gick att knäppa (bogspännet är knappt reglerbart).
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Ok, även om det är skönt att höra att jag inte inbillat mig, så hade jag såklart önskat att det var åt andra hållet. :angel:

men men, det ska väl gå neråt igen snart.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*kl*

För första gången någonsin har jag skrittat en häst svettig i paddocken :rofl: Ville har björnpäls och dessutom ingen kondition alls, tog ett långt pass (45 min mot vanliga 15) idag och tränade lydnad. Han var svettig på halsen, bringan, bogen och under sadeln. Känns ändå bra att han fått jobba lite, måste ju ändå betyda att han bränt litegrann :D

Kollade på bilder som bara är en månad gamla, och det är inte lite päls han satt sedan dess. Fort går det :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Han är inte klippt eller?

Om inte, så skulle jag nog fundera på att göra det. Min häst har också sån päls att han svettas efter 30 min skritt (om han inte är klippt). Plus att han tar minst 2 timmar på sig att torka efteråt med fleecetäcke. Att inte klippa hade inte varit ett alternativ.

Igår var hna pyttelite svettig (hals och armhålor), hade inte ridit hårt alls. Satte på ett fleecetäcke. 1 timma senare bytte jag fleecetäcke för han hade fortfarande inte torkat. Satte då på ett med täckesgjord istället för det med kryssgjordar, för att komma åt armhålorna bättre. Väntade 20 min till, sen fick jag åka hem och låta honom stå med täcket på under natten.
Några gånger när han varit mer svettig har han fortfarande inte varit helt torr 3 timmar efteråt, trots att jag skrittat av honom med svettäcke i 20-30 min. Skritten gör varken till eller från för honom.

I år är han spårklippt och eventuellt kommer jag klippa honom mer om det nu inte svettas mindre när det blir kallt, å andra sidan rids han mer i ridhus när marken fryser, så det blir kanske till att klippa ändå.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

*KL*

Eh, jag måste analysera om silaget tror jag..

Fick analysen idag via bonden. 10.5 MJ/kg TS och 60 gr SRP/kg TS, ger vid 55% TS (som analysen var på) 5.8 MJ och 33 gr srp/kg foder.

Om jag räknar på det så har Lillen ätit sisådär 75 - 80 MJ/dag, och han går alltså NER.. På box, utan rörelse. Något är seriöst knasigt i så fall, och snarare analysen än ponnyn skulle jag tro.. Speciellt som shettisen isf fått ca 25 MJ + gräs + halm, och han skulle inte se ut som han gör då..
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Härligt att det funkar bra med Lillen. Hade ju på ett sätt varit väldigt positivt om det var rätt värden på höet. :D
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Väldigt härligt, fast jag bara går att väntar på att det ska vända och han POFF går upp i vikt, aningen skadad ja... Lite rädd för vad de grässtrån han får i sig nu ska göra med. Men på torsdag får jag en ny vågvikt (sen dröjer det dock). Då kan jag se vad som hänt på en vecka (sist var det ju minus 6 kg på en vecka, och för första gången under 400 kg) - men jag kalkylerar iskallt med att vågen vänt uppåt. Det gjorde jag iofs sist med, men bättre utgå från worst case och bli positivt överraskad.

Är ju lite skönt ändå att OM han gått upp nu, så nu iom att han får vara ute så nu kan jag strypa maten igen om så krävs, även om han ju då kommer gnaga frostgrässtrån, men de räcker ju inte i all evinnerlighet *hehe*

Men, ska ju ändå analysera socker och mineraler, så kör nog en full analys och ser vad den ger för värden. Måste få ihop prov från fler balar först bara. Provet som analyserats är inte dåligt taget, det är taget diagonalt över vallen efter skörd men före plastning (dock efter mitt balats, de tog halva fältet blött åt mig, och sen resten ngt torrare, 55% TS, åt 'andra), men det kan ju blivit dåligt representativt ändå.

Eller så är det sant, och jag får ungefär samma värden. Då undrar jag dock om hästarna verkligen kan utvinna lika mkt MJ som analysen säger, det är ju SENT (oktober..) slagen andraskörd liksom, så kanske ser det 'bättre ut på papper' isf än vad de kan få ut av det.

ELLER så har jag fodrat med bara kantbalar, de två sista har iaf varit kantbalar, märkts på att de varit torrare (glesare gräs, torkar snabbare) och varit lite löv i. Och där kan ju MJ vara en HELT annan och mkt sämre.

Lite trist med proteinet dock, aningens lågt i kvot, men inte olösligt och behovet täcks vid hyfsat låg TS ändå, bara nu sockret är lågt så är det gångbart. Om man säger mina balar ligger på 45% TS (inte orkat kolla än) så innebär ju det 4,7 MJ/kg foder vilket jag isf får vara nöjd med. (Även om lägre hade suttit ännu bättre)
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Kl*

Min soja är snart slut, tyckte att det var rätt mycket kvar, men nu är det inte mycket. Jag åker till malmö ons- tor och vill inte att det ska bli helt tomt när medryttaren har honom.
Så jag funderar på om jag ska köpa en säck till, för jag vet att de har soja hemma. Men å andra sidan så säger samvetet att man borde ge något annat.

Jag har börjat ge lite, lite muskel igen och ska se vad magen säger om detta. Förhoppningsvis funkar det bra.


Alex och Sthu: Hur har potatisproteinet funkat för er? Vad kostar det? Skiljer det mycket på det och sojan? Och framförallt, var köper ni det?
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Jag beställde från Kvarnbyfoder, kolla hemsidan för närmsta ÅF.
Gav ca 17,50 kr/kg så runt 400 kr för en säck.
Ger ca 1 dl (har inte kommit upp i närheten av fullgiva än), tycker det verkar fungera himla bra. Dammar lite när man hanterar det, men inte alls så farligt som jag trodde. Blandar det med kwikbeet och soja, hästen äter utan att tveka.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Alex och Sthu: Hur har potatisproteinet funkat för er? Vad kostar det? Skiljer det mycket på det och sojan? Och framförallt, var köper ni det?

Funkat bra, dock inte använt det sådär extremt mkt i väntan på analysen, och lär ju inte behöva med tanke på analysen heller.

Men lite dammigt, och får stå i köket då det ska förvaras TORRT. Men inga problem fodra med även om man får hålla lite koll om det står, det blir gärna 'hårdare' efter ett tag när det sugit åt sig mer vätska. Hästarna äter utan problem, och den pyttelilla mängd jag gett har Lillens mage tålt i alla fall. (Han blev ju dålig i magen av soja, även liten mängd, därför det fick bli PP).

Kostar här via Kvarnbyfoders ÅF 21,31 kr/kg, så 533 kr för en säck (25 kg:s). Men drygt som attans. Dock, om Lillen tålde soja skulle jag tveklöst ge soja för 8.75 kr/kg :angel:

Min soja 12,8 MJ och 432 gr SRP.
Mitt PP 13,1 MJ och 685 gr SRP.
Siffror per kg foder.

PP är inte svenskt det heller, så kan inte riktigt anses miljövänligt heller, även om man kanske kan ha bättre samvete än för just soja dock.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

SThu - ditt pris är utan moms va? Iaf min ÅF av Kvarnbyfoder har priserna utan moms både på hemsida/annonsblad och i butik. Men den läggs ju på i kassan.

Elina - ett annat alt, som inte heller är billigt dock, kanske är proteinmineral? DET gillar jag skarpt, och det tålde också Lillens mage fint. Finns dock en maxgiva då man går över selenbehovet för mkt annars. Kostar tyvärr som potatisproteinet, jag gav 21,75 kr/kg från samma ÅF som PP. Men jag gillar faktiskt proteinmineralen bättre, men den räcker ju inte till om du måste täcka stort glapp.

Proterinmineralen innehåller 9 MJ och 300 gr SRP/kg foder. Plus vitaminer och mineraler då. Är om jag inte minns alldeles galet baserad på foderjäst (= snällt och fint för magen). MEN, den innehåller 3,5% melass.
 
Sv: Uppdrag bantning del 4

Åh här in passar jag och min nya häst!

Här är Hnokki. 19-årig tävlingshäst som fått sin första, mycket välförtjänta, långvila. Han har nu stått ett år och precis blivit igångsatt, så vi skyndar långsamt med viktnedgången...

Måste införskaffa ett måttband så jag har lite siffror att gå efter! Men han har redan gått ner en hel del bara på senaste månaden som han har varit igång. Just nu har han en superbred, bomlös sadel som jag hatar över allt annat, men som är det enda som ligger bra på honom. Målet är att i vår vara slimmad igen så vi kan köpa en ny sadel och börja rida ordentligt :)

Hnokki har kvar en del magmuskler faktiskt, som håller upp magen en hel del. (!) Men han har en heeeel del späck över revbenen, han är verkligen bred som en tunna. Övervikten syns mest på fettnacken och rumpan tycker jag, han är långt ifrån så grov som det ser ut nu.

75999_455860296813_541216813_6168478_4043716_n.jpg

31823308.jpg

149766_455854676813_541216813_6168435_2003590_n.jpg


Försöker hitta några beskrivande bilder, men tycker han ser för smal ut på bilderna jämfört med verkligheten:p
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp