Bukefalos 28 år!

Uppfostra kanin...hur?

gadriel

Trådstartare
Hur uppfostrar ni era kaniner?

Doris vill gärna bita i det mesta och ibland biter hon även i våra kläder och idag började hon krafsa också för min tröja var bylsig och man kan ju hitta något intressant om man gräver lite i den :angel:

Jag gissar att de flesta kaniner gärna biter i kläder och provsmakar fingrar men hur uppfostrar man dom att låta bli?
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

detta undrar jag också lite :/
jag har hört att de inte är som hundar, man kan inte ryta på dom om d gör fel. Jag brukar typ stampa lr nåt om jag vill att min kanin ska bli tyst, sluta kraffsa och bita. min kanin är inte rumsren? är din d? isåfall; hur lyckades du?
kram
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Låter precis som min tilda .

Hon älskar att kraffsa på min tröja , och provsmakar mer än gärna
på den ..:angel:
Så nu har jag ett antal tröjer med hål i :eek:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Det gör mina kaniner oxå...specieltl honan jag har biter rätt mycket i kläder och krafsar.;)

Blev dock väldigt glad då jag fick se att båda gick i låda fast fom itne haft dte förut:smirk:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Hejsan!

det är jobbigt när dom är tonårskaniner jag håller verkligen med men ett tips bara om dom börjar gräva och bita i tröjan så kan det betyda att dom vill ner i buren. Men om du kanske ska göra något annat som att klippa klorna eller något så du måste ha dom uppe så skadar det inte att säga till dom på skarpen.:mad:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Wilmakanin skrev:
Hejsan!

det är jobbigt när dom är tonårskaniner jag håller verkligen med men ett tips bara om dom börjar gräva och bita i tröjan så kan det betyda att dom vill ner i buren. Men om du kanske ska göra något annat som att klippa klorna eller något så du måste ha dom uppe så skadar det inte att säga till dom på skarpen.:mad:

Jo men jag höll inte i henne utan satt på golvet, Doris bor inte i en bur utan hoppa lös.
Jo vi försöker säga till henne, tror hon är lite i tonåren hon är hyperaktiv när vi är med henne nu.
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Alla mina kaniner biter i kläder när dom blir förbannade och vill ner. Men min hankanin är den enda som verkligen krafsar, bökar, och nästan maler i sig tröjor. Vi har kommit fram till att det är hans sätt att gosa :) Han snuttar helt enkelt så när han tycker något är supermysigt!

När jag har uppfostrat mina kaniner på andra punkter så har jag använt rösten eller en blomspruta (liten dusch i ansiktet kombinerat med ett bestämt Nej!). Biter din kanin i kläderna när du håller i henne så tycker jag att du säger Nej! högt och tydligt och så avbryter du samtidigt beteendet genom att t.ex. lägga handen ivägen så att det kommer fram VAD du vill att hon ska sluta med. Sen är det bara att fortsätta upprepa och nöta.

Läste också att hon biter när du sitter ner på golvet med henne, jag tror bara att det är trots och uppmärksamhet som ligger bakom, alla mina honor har var förj*vliga rent utsagt i tonårsperioden :crazy:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Ja hon måste nog vara i tonåren för sista dagarna har hon varit fullständigt knäpp :crazy:

Hon hoppa rrunt benen på oss och pluttar samtidigt och även på andra ställen. Idag upptäckte jag att hon kissat i soffan. Hon är hyperenergisk, innan har hon mest sovit på dagarna och ja..hon är liksom helt manisk.

Nu har hon fått rumsarrest, plockade fram kompostgallren och stängde in henne i en hörna av rummet, får se om hon kan coola ner sig och börja använda lådan som hon ska. *suckar*.

Hur länge brukar de vara så här!? :eek:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

:eek: :crazy:
Så du menar att de ska vara så här varje år mellan feb och maj?!?
Varför har ingen förvarnat om de?:crazy:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

hej hej, jag har en söt liten vädurshane på snart två år.
När han krafsar eller biter i något han inte får brukar jag putta bort honom, han kommer ofta tillbaka och försöker igen men när jag puttat bort honom tillräckligt många gånger tröttnar han, om du gör så här varje gång din kanin biter i något han inte får lär han sig förhoppningsvis att det inte är lönt att bita och krafsa i. Det har iaf Emil gjort.
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Nejnej de är värst de första året, två sedan lugnar de sig! Kaniner blir vuxna mellan 1-2 års ålder. Men var glad du har en hona med temprament, bättre än en fegis! Min bästa tävlingshona och mest personliga kanin jag har är en enmanskanin och världens bitch men ändå älskar jag henne mest! Hon räds INGENTING!:) Iuförsig krafsar inte hon men hon hugger efter handen spec vid brunst, när man vill lyfta upp henne ( hon vill ju INTE in i buren igen från friheten):devil:
Dock bara när hon är lös, i sele och framförallt på tävlingsplatser sköter hon sig ALLTID! Hemma på träningar rullar hon sig framför hindrena och visar alla tuttarna:love: så fort man petar på henne när hon brunstar:rofl:
 
Sv: Uppfostra kanin...hur?

Tack och lov för det ;)

Krafsar har hon inte gjort ngt mer, däremot nafsar hon gärna i kläderna. Det är mest pluttandet som är irreterande.

Doris är en fegis ;) Om det komerm nya människor blri hon jätteblyg och i början var hon jättemesig men nu när hon känenr sig hemma har hon kaxat till sig.

Igår lärde hon sig att man kan hoppa upp i mattes knä när jag sitter vid datorn/ljusbordet, kan säga att det känns när en belgare kommer i full fart upp io knät å man inte är beredd :D
Så länge man klappar henne är hon helnöjd och stilla i knät men så fort man slutar så måste man bara kolla om kläderna går att äta...men hon förösker aldrig bita i händerna eller så :)
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 022
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 327
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 832
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
742
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp