Bukefalos 28 år!

Uppfostran

_CorpseBride_

Trådstartare
Då vi nu fått hem en liten buse förra veckan vill jag gärna ha lite tips kring hur man bäst uppfostrar sin katt. Hur har ni gjort?
Vår är pigg och glad, men lite väl mycket ibland. Då hon gjort något vi vill lära henne att inte göra (exempelvis vara på mössens bur eller köksbordet) har vi först sagt nej med bestämd röst, sedan puttat undan henne/tagit henne därifrån, sedan blåst henne i ansiktet, sedan knäppt på örat, sedan plockat fram blomflaskan och sprutat lite på henne (om hon upprepar väldigt många ggr). Inget av detta har gett någon effekt alls. Hon fortsätter att hoppa upp och lyssnar inte för fem öre. Tror ni att hon kommer att förstå att hon inte får vara där någon gång eller har ni några andra metoder?

Har ni hund som ni vant era katter vid vill jag gärna höra lite om detta också! Det har visserligen gått bra för oss och hon vänjer sig mer vid vovven för varje dag, men det kan vara bra att få lite idéer där också.
 
Sv: Uppfostran

Du har möss i en bur och förväntar dig att katten ska lära sig att inte kolla in dem?

Good luck, säger jag bara.

Ska du uppfostra en katt så måste du ha tusen änglars tålamod och absolut inte skrämma eller göra den fysiskt illa. Knäpp på örat och blomspruta är inte ok. Då blir den bara osäker och det kan resultera i väldigt tråkiga beteende. En katt är en katt är en katt. Det du kan göra är att när katten är på bordet så lyft helt enkelt bara ner den försiktigt på golvet, igen och igen och igen och igen.......

Erbjud den möjligheter att utleva sina naturliga behov på tillåtna ställen.
 
Sv: Uppfostran

Du har nog lite väl stora förväntningar. Mössen får du ställa så att inte katten kommer åt. Katten plockar man ner från bordet lugnt o bestämt. Att använda fysiska bestraffningar fattar jag inte varför du tycker är okey. Sluta med det. Kattungar är busiga dom är högt o lågt länge. Det är bara att gilla läget.
 
Sv: Uppfostran

Du har möss i en bur och förväntar dig att katten ska lära sig att inte kolla in dem?

Good luck, säger jag bara.

Ska du uppfostra en katt så måste du ha tusen änglars tålamod och absolut inte skrämma eller göra den fysiskt illa. Knäpp på örat och blomspruta är inte ok. Då blir den bara osäker och det kan resultera i väldigt tråkiga beteende. En katt är en katt är en katt. Det du kan göra är att när katten är på bordet så lyft helt enkelt bara ner den försiktigt på golvet, igen och igen och igen och igen.......

Erbjud den möjligheter att utleva sina naturliga behov på tillåtna ställen.

Jag har aldrig påstått att hon inte får kolla in dem, det får hon göra hur mycket hon vill. Däremot lär vi henne att inte gå runt på deras bur.

Faktum är att hon visat sig lära väldigt fort ändå, vilket är skönt då vi vill att de andra djuren också ska må fortsatt bra. Har kört mycket med att säga nej, lugnt men bestämt och sedan lyft bort henne och det ger verkligen resultat! Min sambo säger att man ska göra som kattmamman då hon absolut inte lyssnar och att om hon inte slutar ge henne en liten skvätt vatten, även djurhemmet här har sagt att man ska göra så till oss. Dock har jag avstått och som sagt lärt henne på annat vis då jag inte velat använda dessa metoder. Sambon har använt vattenflaskan en gång då hon inte lyssnade.

Tänker du på något särskilt med naturliga behov? Självklart har hon ställen att klös, klättra, jaga osv på, men jag kanske har missat något?
 
Sv: Uppfostran

Du har nog lite väl stora förväntningar. Mössen får du ställa så att inte katten kommer åt. Katten plockar man ner från bordet lugnt o bestämt. Att använda fysiska bestraffningar fattar jag inte varför du tycker är okey. Sluta med det. Kattungar är busiga dom är högt o lågt länge. Det är bara att gilla läget.

Mössen ska inte behöva flytta då de struntar fullständigt i katten och kissen redan börjat lära sig att inte strosa runt på deras tak.
Har jag sagt att jag tycker något är okej? Jag frågar om råd då jag får höra olika saker från olika personer och just inte tycker att det känns okej.
Förstår inte heller varför jag inte skulle tycka om min katt och hennes beteende bara för att jag vill ha tips på hur jag ska lära henne saker?
 
Sv: Uppfostran

Mössen kommer alltid att vara ett bytesdjur. Hur svårt är det att ställa buren där inte katten når. Att man ska göra som kattmamman är nog bra om man är katt. Vilken kattmamma skvätter vatten på sina ungar. Köp en kattbok.
 
Sv: Uppfostran

Kanske det, men det säger inte att katten inte kommer lära sig att strunta i att vara på taket. Mössen är hon inte särskilt intresserad av faktiskt, flugor är tusen ggr roligare. Så varför skulle jag ställa undan mössen då hon redan börjat fatta?
Många som sagt att man kan blåsa lite i ansiktet för att katten ska förstå då mamman gör så, många sådana beteenden använder man ju även på andra djur. Men du tycker alltså att man bara ska lära katten nya saker och inte använda sig att sådana knep?
Har jag påstått att en kattmamma skulle skvätta vatten på sin unge? Onödigt inlägg faktiskt. Har du inget att säga, säg då inget alls.
 
Sv: Uppfostran

Vi är inte katter el hundar och kan inte deras kommunikation. Därför ska vi inte använda det. Vi missar så otroligt mkt i deras kommunikation, massor av osynliga tecken så därför blir det fel. Sen förstår jag inte varför du frågar när du redan vet allt.
 
Sv: Uppfostran

Även vi har en sådan katt som kan bli lite för mycket ibland, haha ;)
Hon älskar att vara på köksbordet med även diskbänken- inklusive på plattorna. Eller så kanske hon älskar uppmärksamheten vi ger henne när vi lyfter ner henne gång på gång? ;) För fortsatte gjorde hon, och till slut så var vi inte tillräckligt vaksamma och hon hoppade upp på en platta som precis var använd. Ingen skada skedd men vi tänkte att hon kanske äntligen lärt sig då? Icke, tio minuter senare var hon där igen och ville upp? :confused: Så numera får vi lägga något över plattor som fortfarande är varma, och faktiskt har hon slutat att hoppa upp där stup i kvarten, kanske för att det inte längre är lika kul när vi inte lyfter ner henne därifrån?

Att ta på selen på henne innan var också ett j*vla jobb. Hon tycker det är jätteroligt att vara ute och så fort man rör selen kommer hon springande, men sen är det ju otroligt roligt att göra massa konster just när selen ska på. Så en dag valde jag att när hon höll på som mest att fjanta sig att bara gå därifrån. Då tyckte hon helt plötsligt inte att det var lika kul, och faktiskt sedan dess är hon en ängel när man ska sätta på selen! :idea:

Så jag antar att ingen uppmärksamhet är det som funkat bäst på vår lilla tjej. Fast å andra sidan är hon inte riktigt som andra katter- hon kan absolut inte vara ensam hemma:angel: så att inte få uppmärksamhet är det värsta hon vet!
 
Sv: Uppfostran

Jag skulle säga att tålamod och förståelse för katters natur är en förutsättning för att ha katt. Dvs, som en del sagt tidigare, det bästa är att i den mån det går anpassa hemmet efter katten. Har katten ner blomkrukor, ge den ett eget fönster att sitta i och lyft dit den varje gång den är i ett annat fönster. Klöser den på möbler, köp en klösbräda som lockar än mer (med kattmynta t.ex.). Vill ni inte att den ska vara i ett visst rum, lämna inte dörren dit öppen. Osv.

Däremot (och det kanske jag kommer få skit för nu) anser jag att det finns situationer där vänlighet och "nej-men-du-får-inte" inte passar. För att ta ett exempel:
Jag såg en gång vår familjekatt (som kattunge) försöka tugga på elsladdar. Jag blev arg och rädd och vrålade ordentligt samtidigt som jag schasade bort den mycket osnällt. Katten blev såklart rädd den med, men den gjorde inte om samma sak igen.

Med det vill jag säga att det i vissa fall kan vara bättre att vara "elak" och låta katten associera ett visst beteende med rejält obehag, för att undvika att större olyckor. Alla blir skrämda någon gång, är personen/djuret i normal kondition/normalt tillstånd händer inget värre än att den/det upplever ett kortvarigt obehag. Jag ser hellre det än att den upprepar beteendet...

Men sen gäller det ju samma sak som för alla djur - alla har sina egna åsikter och varianter och du kommer antagligen själv forma dina :)

Slutligen: ha i åtanke att om din katt lär sig ett beteende nu, kommer det antagligen vara mycket(!) svårt att lära om. Dvs, gör upp medan katten är liten vad den får och inte får, tänk inte att den får göra det för stunden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 469
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp