alice

Trådstartare
Nu har hästen vilat i 8 dagar pga först en svullnad på utsidan på vb (se tidigare http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=511813&highlight=svullnad tråd), för att senare upptäcka att hästen har ont på vä sida om manken, i ländryggen samt vara något svullen/tjock om vä bakknä.
I början fick hon gå i egen hage (förra helgen) samtidigt som jag masserade hela överlinjen med arnika gel. I fyra nätter har jag även haft våtomslag m arnika liniment på vb. Jag promenderade även henne för hand varje dag.
I början blev hon bättre i benet och ryggen. Ömheten i rygg och manke började ge med sig. Hon fick gå över till de andra i stora hagen i måndags. I Onsdags tyckte jag att hon var aningens mer öm i ländryggen (precis över virveln). Men eftersom regnet öst ner tänkte jag hoppfullt att det kunde bero på det.
I torsdags var hon ytterligare lite sämre i ländryggen, men även då hade det regnat.
I fredags tyckte jag hon var ytterligare lite sämre. Och idag när jag klämde på henne knäade hon ordentligt vid palpering av ländryggen. :cry: Hon verkade även svälla på utsidan av vä bak efter ett par timmar på box efter intag. När jag masserade manken, ryggen och korset med arnika gel märkte jag tydligt att hon njöt inte alls av det som hon gjort tidigare. Nu har hon igen ont i hela ryggpartiet. :cry: Och igår och idag har det ju varit strålade sol hela dagen, så där sprack teorin om att regnet var orsaken. :(
Nu ska hon gå i egen hage from imorgon. Sen ska jag ringa massören på måndag och se om hon kan hjälpa mig. Ska även ringa gamla ägaren och fråga om hon brukar reagera vid fällningar. Hon fäller ju sommarpäls som en dåre nu. Men jag tror inte det är orsaken.....varför skulle hon då bli tjock i vä bak. :confused:
Usch, jag blir tokig! Hästen skulle ju bli bättre av vila, massage och handpromenader ju, inte värre. :cry: Vet inte vad jag ska göra??? Det som känns mest är att jag inte vet vad det beror på? Fällning? Hälta som gått upp i ryggen (men hon har ju inte varit halt :crazy: )? Ryggproblem pga för lång rygg? Ryggproblem pga för lång och för svag rygg (hon är omusklad)? Ryggproblem pga dålig rygg? Jag blir galen! *sliter mitt hår* Hon kunde väl blivit halt pga vrickning el liknande så man visste vad det kom av....*uppgiven*

Vad tror ni...om ni förstått något av mitt svamlande??? Har ni haft liknande problem och hur löste ni det? Berätta!

//Uppgiven Alice
 
Sv: Uppgiven

Jag skulle absolut ta ut en veterinär.
Att göra egna "chansbehandlingar" kan göra saken värre.
 
Sv: Uppgiven

Jag skulle ta hem en vet och säga att du redan väntat en vecka, så han inte säger att du ska avvakta..
 
Sv: Uppgiven

Ta dit vet, på en gång skulle jag gjort.
Jag personligen tycker mycket av beskrivningen stämmer in på
korsförlamning
 
Sv: Uppgiven

Naturligtvis är det svårt att säga något när man inte har sett hästen, men det kan ju mkt väl vara två olika problem. Ömheten i ryggen kan som många sagt vara fällning, korsförlamning, orsakat av smärta i det svullna benet osv. Det sistnämnda borde vara det minst troliga, om hästen inte är halt. Fällnings problem är så vanliga, så statistiskt sett borde det vara det troligaste.
Svullnad på utsidan av ett skenben bak, brukar betyda brutet griffelben...Det är relativt vanligt att detta inte orsakar hälta, men bör åtgärdas genast, för att inte ge problem längre fram. En häst med en så typisk svullnad skulle jag genast se till att få röntgad. Eftersom brutna griffelben brukar dyka upp när hästarna har pucklat på varandra, kan ju de övriga syptomen komma från samma tillfälle.
 
Sv: Uppgiven

Tack för era svar!

Jag har nog uttryckt mig lite luddigt :o samt att jag tror inte någon som svarat nu läst min länkade tråd. :devil:

Svullnaden i benet fanns på morgonen efter en träning. Den gick ner kraftigt efter bara två timmars hagvistelse. Hästen var ej halt, stel, varm el öm vid uttag i hagen, utan helt normal. På träningspasset såg vi (jag och min tränare) inget heller som kunde härledas till svullnaden morgonen efter. Efter det har inte benet svällt upp igen på samma sätt. Hon har dock varit lite mer "oren" runt senorna i vb än hon är i hb.
Skulle hon ha ett brott på ett griffelben borde hon rimligtvis ömma lite iaf vid plapering av benet....och eftersom det gått så många dagar nu (14) sen hon var tjock borde hon ha fått en infektion/inflamation runt brottet som kan spåras med värme och/eller svullnad.

Korsförlamning tror jag inte heller att det är då hon aldrig har varit öm i själva korset eller stel. Hon har ont i ländryggen, dvs strax ovanför virveln (strax innan ryggen övergår i kors).

Har pratat med förra ägaren. Tydligen har hästen en historia med muskelspänningar. Förra ägaren hade tydligen ute massör regelbundet till hästen samt själv fått lära sig massera hästen mellan besöken. Det tyckte man ju att hon kunde ha berättat när jag köpte hästen.... :mad: Hon ansåg också att det var mycket troligt att hon har en muskelspänning i ländryggen som kan bero på ägarbyte, stallbyte och ryttarbyte.
Fd ägaren berättade också att hon är väldigt känslig vid fällning, vilket kan förklara varför hon plötsligt börjat få känningar i hela ryggen.
Fd ägaren tipsade mig också att kolla sadeln vilket jag har gjort. När jag köpte hästen sa ägaren att sadeln var utprovad efter henne när hon var fullt musklad och i full tävlingskondition, vilket hon def inte är nu. Jag tyckte också att den verkade ligga lite lågt på henne och eftersom hon är så omusklad tänkte jag att; det dröjer tills hon musklar i sadeln. Så jag satte under fårskinnspadd.....Nu när jag la på sadeln såg jag att där kan orsaken faktiskt ligga...det är inte länge till den sadeln fungerar med den bomvidden. Kommer att få vidga den inom en månad för den kommer att bli för smal. :cry: Så det kan vara en anledning. Sadeln blev för trång med fårskinnspadden för snabbt. Jag hann inte med.... :cry:

Så därför tänker jag ännu inte ta kontakt med vet. Det tycker inte heller min tränare eller fd ägare att det är dags att göra i dagsläget. Men givetvis tillkallas vet så fort vi märker någon drastisk förändring eller att hon blir halt.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 902
Senast: pews1972
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 757
Senast: Boj
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 130
Senast: Carolrita
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 099
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp