Bukefalos 28 år!

Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

S

SirWillgott

Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry:
Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem etc men i måndags fick jag en chock!

Sadeln han har nu är en relativt ny (inköpt i sommras)Prestige Versaille som både han och jag älskar!:love: Han har musklat på sig jätte fint och nu behövs ingen tjock fårskinns padd emellan längre:)
Så i torsdags förra veckan var jag ute och red (hade mellantjockt schabrak och tunn gel-pad) när vi kommer hem igen är pålle mkt svettig efter tufft pass och när jag tar av sadeln är han lite skavd/tuffsig på h. sida av ryggen och lite bakom bogbladen, tänkte mest på att det var svett så sadeln glidit lite när jag lett hem honom.. tänkte inte mer på det helt enkelt..

Så på fredagen hämtar jag in hästen för tömkörning, ser att han fått en liiiten skavd fläck på h.sida, bakom manken. Smörjer på med aloevera och vitaminpasta.
Var sedan borta över helgen (bor hos vän med hästen på hennes gård) hem till mina föräldrar och kom sedan hem igen söndag kväll.
Går in i stallet och tar av hästen täcket för lite mys och borst, men vad ser jag!!?
Jo,där fläcken var är nu en stor fläck med vita hår och bakom bogbladen ser man hur det trängt fram några utspridda vita hår även där!:cry:
Han har även gammal tryckskada bakom manken (som ej uppkommit hos mig) så nu ser det ut som han har vita trycksador överallt:(

Usch, känner mig så nere, varför fattade jag inte!? Har precis kommit igång med hästen ordentligt efter en ryggskada i våras som orsakades av förra idiot sadeln som låg s**t, så då tog jag ut sadelutprovare som jag köpte denna sadel av... och nu igen!?
Han har inte ont vad jag vet,kollar igenom varje dag,, musklar sig och går super i ridningen, masseras,har bot på ryggen och stretchas varje/varannan dag.

Någon som kan hjälpa? är sadeln för trång? Den ligger bra och stadigt vid ridning, om än nåågot nära manken nu utan fårskinnet(han har rejäl halvblodsmanke), men har jag tunn kilpad/gelpad så hjälper det.

snälla HJÄLP! / Linn ,som är trött på sadlar:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Om han är sååååååååå känslig så ska du nog prova ut sadel som passar MED får- eller renskinn under. Men hur som helst är det nog dags att åka till sadelutprovaren igen!

Min krävde det i våras pga väldigt lite päls.
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Om hästen är så känslig i skinnet (det är pälssättningstider nu!) rekommenderar jag varmt ett RENSKINN under vojlock och sadel. Längst under mot hästen alltså.

Inte fårskinn mot huden, det kan bränna. Renskinn är det bästa.
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Om hästen är så känslig i skinnet (det är pälssättningstider nu!) rekommenderar jag varmt ett RENSKINN under vojlock och sadel. Längst under mot hästen alltså.

Inte fårskinn mot huden, det kan bränna. Renskinn är det bästa.
Håller med!! Det får jag i perioder ha på min häst, annars får han jättemycket skav! Men bara man använder ett renskinn under den perioden så är allt bra!
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

det är ju inte säkert det är pga sadeln - det kan vara ett bitsår eller ett stick?
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

knapplån

En allmänt dum fråga,
ska fårskinnet ligga uppåt eller med håren neråt?
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Jag håller med Lovisaleonora_, tesa renskinn.

Sedan så kanske han inte gillar schabraket, min kan inte ha för hårda schabrak, då får han skav.

Även kolla så det är rent, jag måste byta efter 2 ggr på min.

Har du inga bilder som du kan lägga ut på hästen och på sadeln, hur den ligger, så kan sadelexperterna kolla (dock inte jag;))
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Fårskinn/renskinn m.m. ska alltid läggas med "ludd"sidan mot hästen rygg.

Använder själv alltid fårskinn/renskinn direkt på hästryggen och sen schabrak och sadel.

Fungerar perfekt på min superskavkänsliga häst....

Och givetvis alltid nytvättat schabrak och sadelgjord m.m.

Har dessutom flera skinnpaddar att byta emellan så jag alltid har en som är torr och ren.
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

*knapplån*
Tack för alla svar!
Jo jag tror faktiskt detta beror på fällnningstiderna nu.. kanske han fått skav av för stramt schabrak som någon sa, prövade med fårskinn närmast hästen igår på träning och sadeln satt oerhört stilla, och inte ett hår hade rört sig på ryggen efteråt!!:o:banana:
Så det verkar som att det är grejen för min kille=), kanske jag som överreagerade men de eju inte så kul när hästen får sådana här "bränn skador" som syns resten av livet:(

Ska pröva med renskinn också! det kanske t.om är bättre?
Har nån gammal fäll som man kan klippa till ute på logen..

kan återkomma med bilder!:)
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

ok.. men hur ska man lägga på renskinnet?
mothårs eller medhårs?:angel:

Fick tidigare idag ett pm från en här på buke där hon undrarde vilken sadelutpovare jag haft ut, jag berättade vem och det visade sig att hon vart med om samma sak fast hennes häst fick ordentligt ont i ryggen av hennes sadel, och denne s.k sadelutprovare har endast gått en tre dagar lång utbildning hos prestige:crazy: nästaan så man vill kräva pengarna tillbaka om den nu inte ligger rätt.. Kul att lägga ut närmare 13.000 på en sadel som visar sig inte passa.. Ska ringa min tränare så hon får komma ut och kolla på sadeln (mycket erfarenhet av sadlar) så får vi se... tack för alla tips och svar! Fortsätt skriva ,om ni vart med om liknande etc
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

lägg renskinnet med håren bakåt. alltså det som har varit fram på renen ska ligga fram åt på hästen.
gör också så att där ryggraden varit på renen, lägg det längs ryggraden på din häst, där är nämligen inte skinnet lika tjockt och då blir det inget tryck på ryggraden :idea:

ang sadelutprovaren så känner jag hon som du fick PMet av, kan säga att det inte var någon lek för dem att få lämna tillbaka sadeln och det var alltså straxt efter de fått sadeln så jag har MYCKET svårt att tro att du får lämna tillbaka sadeln tyvärr. men med tanke på min kompis historia så kommer jag ALDRIG att köpa sadlar där iaf (om jag inte skulle bli kung på att prova ut sadlar själv villsäga) men absolut inte med deras hjälp iaf. riktiga amatörer uppfattar jag dem som efter min kompis sadelhistoria, så jag rekomenderar STORT att kontrollera sadeln NOGA

// Helen
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Jo jag blev riktigt chockad efter den historien då jag hört bra om dom innan, men nu:crazy: ja.. låt säga att jag iaf inte köper en till sadel därifrån, man ska åka till mustang!
Så irriterande att man bor i S-vall nu så kan inte åka dit me Wille:(
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Fel.
Renskinnet skall ligga mothårs. Svanstippen mot manken.

/PDöben
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Vad tråkigt att det gick så illa med sadeln:(
Det kanske hjälper med en bomlös sadel?De ska ju inte provas ut som vanliga sadlar så de ger heller inte tryckskador. :) de typ formar sej mer efter hästens rygg.:DDessutom kan jag varmt rekomendera såna vojlockar i neoprene, du vet sånt där svart som man gör sadelgjordar av oxå. de är suuuperbra:banana: lycka till:)
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Oj vad förvirrad jag blir.. :crazy

Inte svårt. Päls mot päls, mothårs så stråna hakar i varandra. Ren har tjockare/längre fäll över bakdelen, med svanstippen mot manken får hästen tjockare paddning vid framvalvet, tunnare i bak och fri kanal i ryggen.
Borsta, låt skinnet ligga luftigt mellan ridpassen.

/PDöben
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Jag säger tvärt om..

Renens hår ska gå åt samma håll som hästens hårriktning! Annars kan det ju inte ligga rätt när pälstopparna går i mot huden på hästen... Fy...
 
Sv: Nej Nej Nej NEJ!! HJÄLP! D":

Vad tråkigt att det gick så illa med sadeln:(
Det kanske hjälper med en bomlös sadel?De ska ju inte provas ut som vanliga sadlar så de ger heller inte tryckskador. :) de typ formar sej mer efter hästens rygg.:DDessutom kan jag varmt rekomendera såna vojlockar i neoprene, du vet sånt där svart som man gör sadelgjordar av oxå. de är suuuperbra:banana: lycka till:)


Jo , jag skulle gärna ha en bomlös!, men tävlar hoppning främst , och bomlösa är ju inte precis de bästa att hoppa med tyvär;)
 

Liknande trådar

Utrustning Renskinn-säsongen är tillbaka för min skav känsliga häst. Dock svettas han väldigt mycket under sadeln vid nästan varje pass. Han är...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en fundering som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Min häst har nyss fått en ny sadel som ligger ann perfekt. Dock är han ojämnt...
Svar
4
· Visningar
935
Utrustning Jag har märkt att min sadel känns lite "framtung". Jag har ridit med fårskinnspadd hela vintern och då har sadeln legat bra. Nu började...
Svar
9
· Visningar
3 215
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp