Bukefalos 28 år!

Upphittad sötsak

_Ninni_Hedblom_

Trådstartare
I torsdags förra veckan när jag hälsade på pojkvännen fick jag ett samtal.
Det var min pappa som undrade om vi hade plats för en kanin.
Några bekanta till mina föräldrar hade ring och talat om att de hade hittat en kanin springandes vind för våg.
Dessa hade ingenstans att ha den, mer än i en transportbur.
Eftersom jag hade en burplats ledig för tillfället, sade jag att det gick bra.

I måndags ringde det på dörren.
Det var ägarens kompis som var dit.
Tydligen var det ingen ovanlighet att kaninerna rymde från sina burar (gissar att det är sommarburar utan nät i golvet) och att ifall jag ville ha kaninen fick jag den gratis.
Ägaren hade två kaniner till som hon skänkte bort.
Talade om att jag inte var intresserad av kaninen, men att den kunde få stanna så länge.
Hade inte hjärta att "lämna tillbaka" henne, med risk för att hon smiter än en gång och att det inte går så bra den gången.
Samt att hon dessutom är ganska mager.

Bad iaf kompisen ge ägaren min mail och att hon skulle maila mig med bilder och info om de två resterande kaninerna, samt info om den som satt här, så skulle jag kolla lite ifall någon var intresserad.
Har ännu inte fått något mail med info, så jag hoppas inte att jag blev "pålurad" den som sitter här.
Fick ingen kontaktuppgift till ägaren.

Den lilla som sitter i buren här ute är en vuxen hona, ålder har jag ingen aning om.
Korsning med troligen dvärgvädur och hermelin i, kan vara något mer också.
Ganska avvaktande, märks att hon inte är van med uppmärksamhet.
Men har efter några dagar hemma hos mig börjar lugna ner sig och äta mat ur handen.
Jag får ännu inte klappa henne, men det kommer.
Idag upptäckte jag att hon börjat rycka päls och byggt ett litet bo hon sitter på.
Förhoppningsvis är hon bara skendräktig, då min okastrerade hane bor i facket ovanför.
Risken finns dock att hon är dräktig, eftersom ägaren även har en okastrerad hane.
Så har dessa rymt samtidigt är nog risken ganska stor att det ploppar ut små bebisar snart..

Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.
Förhoppningsvis till det bästa.
Frågan är ju hur jag ska göra ifall det visar sig att hon är dräktig och ska ha ungar.
Känner ju inte för att bli sittandes med osålda ungar tex, för att jag var snäll och skulle hjälpa till att försöka hitta hem till honan... :grin:

Känner mig lite villrådig.
Hur hade ni gjort i mitt läge?
 
Sv: Upphittad sötsak

Jadu..
Hade det varit jag hade jag behållt kaninen, men eftersom du inte vill ha en till kanin så blir det väl att försöka hitta någon som vill ta sig an henne =)

håller tummarna för att det inte kommer små bäbisar
 
Sv: Upphittad sötsak

Jag hade avlivat ev ungar. Jag vet hur det är att sitta med någon annans osålda kanin och det är inte kul alltså, det kan ta låång tid innan den blir såld, och bebisar av helt okänd stam, med helt omeriterade föräldrar(?)... med dagens överskott kanske dom går att skänka till en djuraffär, men hur kul är det? :(

Kanske är överdrivet negativ nu men blir alltid det när ägare tröttnar på sina kaniner och lastar över ansvaret på någon helt annan... eller helt enkelt bara släpper ut dom och skiter i dom. :crazy:
 
Sv: Upphittad sötsak

Det är ungefär så jag tänkt också om det nu kommer några ungar.
Ev att en unge får vara kvar hos mamman.
Men förhoppningsvis är hon enbart skendräktig.

Skänka till en djuraffär gör jag inte.
Det finns 2 bra djuraffärer här i länet, men dessa brukar ha fullt.
Djuraffären i närheten vågar jag inte lämna några djur till..

Som det verkar har jag hittat en som skulle kunna ta henne.
Men då kommer nästa problem, det som nästan alltid brukar strula - transport. :grin:
 
Sv: Upphittad sötsak

Var bor du och var bor den som ev kan ta henne? Kan ju finnas någon här som har ärenden åt det hållet.
 
Sv: Upphittad sötsak

Förr eller senare ja.
Problemet är bara att jag inte kan vänta hur länge som helst.
Av någon anledning är det inte många som passerar förbi just här, utan orter som ligger runt 7-10 mil åt fel håll. :(
 
Sv: Upphittad sötsak

Det vore väldigt bra i sådana fall.
Visst är hon lite skeptisk till att bli hanterad.
Men ingenting som inte går att fixa.

Tror som sagt det kan bli svårt med transport till Sveg.
Och ingen annan verkar vara intresserad.
Men sen är det ju inte direkt högsäsong för att skaffa kanin.

Men men.
Än så länge verkar hon bara vara skendräktig, för hon har inte ryckt nå mer päls och boet sitter hon konstant på.
Ser mer ut som en liten bädd. ;)
 
Sv: Upphittad sötsak

det brukar inte vara några problem med ohanterade djur här. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Vår ena kanin ville inte alls vara social det första ½ året vi hade henne, nu kommer hon gärna fram, och det är något hon fått välja själv, vi har inte tvingat oss på henne - och de bor stort så det är fritt fram för dem att välja att INTE komma fram.

Det bästa vore om kaninen du har fått kunde hitta ett annat hem än mig, eftersom jag har rätt mkt att göra (högskola, jobb, hus, sambo alla djur osv), så det finns inte alltför mkt tid över.

Men inget djur lider här hos oss iallafall, och får tillräckligt med uppmärksamhet för att vara sociala och mysiga -till slut :p

Men, ingen nämner ngt till min kära sambo att jag sagt att jag kan ta emot ett till djur (ifall det krisar)... Han tycker att vi (jag) har nog med djur :p :angel:
 
Sv: Upphittad sötsak

Jahapp, då har jag i princip fått mina misstankar bekräftade.
Jag blev "pådumpad" kaninen...
De som var här och lämnade av kaninen (dvs de som hittade den) hade tydligen pratat med mamman till ägaren.
Dottern hade tröttnat och helt enkelt släppt ut kaninerna...
Tycker en 16-årig tjej borde ha mer vett än så att låta kaninerna lida för att hon tröttnat. :confused:
 
Sv: Upphittad sötsak

Men åh :( jag blir se matt, arg och framförallt ledsen. Hur kan man göra så? Finns det inget vett i folk?

Fanns det fler kaniner hon släppt ut alltså?
 
Sv: Upphittad sötsak

Hon hade tydligen en till kanin, som också är utsläppt och springer vind för våg...

Jag tycker ju som så att kan man inte ta hand om dem och det är stört omöjligt att hitta ett hem, så se i sådana fall till att avliva dem!
Hellre det än att släppa ut de att klara sig själva.
Tänk vilken skräck att stöta på alla dessa otäcka djur man aldrig mött tidigare, men som kan kosta en livet.
För att inte tala om bilar, bussar etc.

Nej, ibland får man god lust att inte vara snäll.
Känns så otroligt roligt att ha blivit sittandes med en kanin jag egentligen inte hade plats för.
Tanken var ju att ägaren skulle upphittas och kaninen återlämnas, dvs att burplatsen var tom sen när lillgrabben skulle flytta in där.
Men självklart blir det såhär. :grin:
 
Sv: Upphittad sötsak

Håller med dig. Klarar man inte av att hålla ett djur utan att det mår bra så kan man iallafall ta det yttersta ansvaret och avliva.

Hemskt tråkigt att det blir så här.
Känner du till dem, ägarna? Tror du den andra kaninen går att fånga? Usch nu får jag nästan ångest över stackarn som (förmodligen) sitter skräckslagen någonstans.

Tänkte ifall det går att åka hem till dem och försöka få tag på den andra kaninen.
... mitt hjärta blöder ...
 
Sv: Upphittad sötsak

Har ingen aning om vem ägaren är alls tyvärr.
Annars hade jag nog redan åkt dit och skällt ut henne efter noter!
Vet inte heller om den andra kaninen går att fånga in.
Visste jag att någon kunde ta den, är jag iaf villig att försöka.
Hellre det än att låta den svälta ihjäl, eller bli överkörd tex. :cry:
 
Sv: Upphittad sötsak

Har ingen aning om vem ägaren är alls tyvärr.
Annars hade jag nog redan åkt dit och skällt ut henne efter noter!
Vet inte heller om den andra kaninen går att fånga in.
Visste jag att någon kunde ta den, är jag iaf villig att försöka.
Hellre det än att låta den svälta ihjäl, eller bli överkörd tex. :cry:

Tror du att du kan luska ut vart de bor och kolla om det finns möjlighet att fånga den?

Jag kan ta mig till smedjebacken, så kan vi försöka tillsammans.
Får vi tag i den kan den följa med hit.

Hellre att den får bo här, än inte bo någonstans alls :cry:
 
Sv: Upphittad sötsak

Jadå, det ska inte vara några problem att luska ut.
Vet ju vilken gata den förra hittades på, så den lär finnas i närheten.
Ligger ungefär max 5 min bort.

Du vet möjligen ingen som skulle kunna ta "min" dam som sitter här?
Håller på och luskar så mycket jag kan, ifall någon kan ta henne.
 
Sv: Upphittad sötsak

På söndag jobbar jag HELA dagen (8-21.30), imorrn är det fullt upp men det går nog att få till ändå. Jag ska till Säter på eftermiddagen, kan åka till smedjebacken då. Har du möjlighet tror du att kolla upp om ninen fortfarande är ute och ungefär vart?

Kan DU imorrn?

Det där med andra kaninen löser sig, på något sätt.
 
Sv: Upphittad sötsak

Imorgon har jag inget för mig, så det funkar alldeles utmärkt då.
Ska kolla upp ifall den fortfarande är ute och springer.
 

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Blyger
·
Däggdjur Har funderat på det här ett tag nu och hittar ingen klar info. Kanske någon här vet eller har nån teori. Vad har kaniner egentligen för...
Svar
14
· Visningar
2 857
Senast: mily
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 341
Senast: JLoveJ
·
Katthälsa Jag har en 9-årig Bengalhona sen drygt 3 år tillbaka. Hon är en omplacering från uppfödare där hon tidigare varit i avel. Det jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 240
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp