Uppiggande foder

S

Sirisiri

Gör ett nytt försök eftersom jag inte fått något svar tidigare. Jag läst mycket om kraftfoder till heta hästar. De som inte är heta då? Vag ger man dom?? Jag har nästan bara gett havre, men han blir mest tittig om jag ökar den givan.

Förslag tack!
 
dom som köpte min ponny gav honom kaft torbo när de var dags för tävling iaf-sen kommer jag inte ihåg varför
 
Jag kanske ska prova det då. Men jag tycker Kraffts pellets verkat vara så torra och tråkiga att äta...

Fibergi Elit, nån som provat det? Det ser mycket godare ut!

Men jag kanske inte ska haka upp mig på hur fodret ser ut, hästen gillar ALL mat...
 
Många foder innehåller havre, men min fråga är då om du har provat krossad havre? Red en häst förra våren som jag även fick komponera foderstaten till samt en annan häst som jag dock inte red men ändå komponerade foderstat till. "Häst 1" fick endast 1 kg havre om dagen först pga hon sas bli för svårriden annars. Hästen hade dock inte tillräcklig energi för att orka jobba. Jag ökade havre givan till det dubbla under en period och sedan med ytterligare 1/2 kg men höll med om att detta gjorde hästen svårriden. Bytte då ut hela givan mot krossad havre och hästen blev betydligt trevligare men energin blev kvar. "Häst 2" fick enligt ansvarig inte äta havre pga att han blev för het utan gick från början på korn men höll inte hull något bra. När korngivan byttes mot krossad havre ändrade hästen inte temprament men gick plötsligt upp i hull(!) Om du funderar över inköp etc. så kan jag rekomendera att du frågar bönder i din närhet, ibland använder dessa sig av havre kross och då kan du köpa varje vecka eftersom havrekross inte ska ligga för länge...

Pellets är ingen vidare hästmat däremot ger alla typer av kraftfoder mer "ork" om man nu kan säga så... Det finns ju havrefria müsliblandningar och Betfor till ex. ger ju snabb energi att ges tex före tävling el. likn.
 
Det går inte att fodra en häst het eller pigg om den inte är lagd åt det hållet. Det bästa man kan göra är rolig motion och se till att hålla den i bra kondition.
 
Enligt mina egna erfarenheter kan man definitivt pigga upp eller dämpa en häst med olika foder. Det funkar kanske inte på ALLA hästar men är värt att prova.
// Linda
 
Betfor brukar funka på de flesta "trögstartade" hästarna.
MVH/ Zanna :rofl:
 
färdigfoder, såsom fibergi, krafft groov och elit, wollerts mm. är mkt bra för att pigga upp hästar då det innehåller ALLT hästarna behöver och man behöver inte vara orolig att de inte får i sig alla mineraler osv.
med bra foder får man en häst som är pigg och frisk.
färdigfoderna tex. fibergi är fodrernas Bmw medans korn och havre är wolkswagen-bubbla. typ.
har man en lite segare häst så är ju inte enbart mineraler, korn och havre det bästa man kan ge för att få den att bli pigg.
visst öka på havren men det funkar ju inte alltid.

prova fibergi tycker jag, den är bättre än krafft pelletsarna då det är bättre för hästars mage med stråfoder och som det här är, färskt och inte ihoppressade torkade pellets.
:bow:
 
Har du provat att ge foderjäst eller mag/tarm? Ofta blir hästen piggare när magen fungerar effektivt, tar upp näringen bättre.
 
Dynavena aktiv 50!
Man delar det och havregivan lika och det funkade iaf på min ponny =)) Det är iofs lite dyrare, men det fungerar! Annars finns det ju svarthavre, Krafft Turbo och på en del behövs bara lite Krafft Sport, det har jag på min och jag tycker det räcker bra!
Innan tävling brukar jag lägga på energigivande foder, t.ex. några extra nävar betfor, morötter eller t.ex. havre då. Funkar bra att trappa upp innan tävling, bara lite! Men det ger resultat!!!
 
Dodson & Horrell har ett bra foder som heter Microfeed som jag vet flera som har provat som har haft lata pållar och det har tydligen hjälpt, min blev piggare av att bara gå över från havre till Fibergi bas, men prova gärna Microfeed om du får tag i det.
 
Eehh... Något har hänt!!! Jag ska INTE ge Krafft turbo på ett tag...

Hade med hästen på kurs idag. Under en vecka ungefär hade jag ökat på havren med ca 0,5 kg. Och pga av väder och is och så så hade jag inte ridit så mycket, men det har ju aldrig varit något problem tidigare. Men idag förvandlades han till en ren katapult!!!

Detta var får första träning på annat ställe än hemma och det gillade han visst. Började på dressyren imorse att han var ovanligt pigg och småbockade lite. När han sedan blev trött började han bocka mer. På eftermiddagen var det markarbete och då då blev det bara för mycket! Han bara pep hela tiden och gjorde riktiga krumsprång! Vi skulle komma i trav på ett litet hinder på max 50 cm. Han hoppade rakt upp ca 1 m och rakt ner. Jag hamnade på halsen och en bock på det och jag låg på marken... Hoppade upp igen, men då var det rena rodeon. Han pep hela tiden... Jag vågade faktiskt inte rida mer då...

Undra om detta kan bero på havren?? Vissa hästar blir ju knäppa av den. Ska nog köpa något annat kraftfoder nu.

Vad har hänt med hästen!?!? Han har ALDRIG bockat med mig tidigare!!
 
Skulle snarast tro att det beror på att han var på bortaplan för första gången. Våran unghäst är oxå klart mer busig om han åker bort än på hemmaplan. :)
 
Jag kör Spillers "Power Mix" på min häst. Hon blir pigg och vaken av det men inte jobbig.
Innan jag testade det hade jag provat alla möjliga foder sorter och ingenting fungerade så som jag ville.
Nu har jag kört Spillers i drygt 6 år och är våldsamt nöjd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
682
Senast: Anna-Bella
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp