Upprop angående kortnosar

Jag tror att normalisering är en stor bov i dramat. Men också conformation bias - man vill helt enkelt inte se.

Själv tycker jag att avel på såna raser helt borde stoppas, det är inte acceptabelt att låta generation av hundar lida i försök att få tillbaka en funktionell kropp.
 
Dessa svenska uppfödare skyller också ifrån sig på de importerade hundarna. Det är ett annat sätt att skjuta över ansvaret på någon annan, man verkar inte vilja se att man själv bidrar till lidande.
 
Dessa svenska uppfödare skyller också ifrån sig på de importerade hundarna. Det är ett annat sätt att skjuta över ansvaret på någon annan, man verkar inte vilja se att man själv bidrar till lidande.

Om de importerade hundarna är värre borde man genast (eller för länge sen) sluta importera. Hälsan före allt och då är det ju sådant man verkligen inte vill ha in i aveln. Genetisk mångfald/minskad inavelsgrad är förstås viktigt men hellre att man tar in nytt blod på annat sätt i så fall, om man ska ha kvar raserna. Håller egentligen med @Migo.
 
Dessa svenska uppfödare skyller också ifrån sig på de importerade hundarna. Det är ett annat sätt att skjuta över ansvaret på någon annan, man verkar inte vilja se att man själv bidrar till lidande.

Fast det är bara skitsnack,jag har bara importer från varmare land just pga att deras hundar har längre nos och större näsborrar (annars dör dom i värmen)
 
Över 500 veterinärer har skrivit under ett upprop om andnöd hos kortnosiga hundar.
http://medelaldersbloggarenreturns.bloggo.nu/Upprop-till-SKK-for-trubbnosars-ratt-att-andas/
Samtidigt som många jublar sitter uppfödare av dessa hundar och känner sig kränkta. Hur kommer det sig? Är de så blinda eller vill de inte se det lidande som det faktiskt innebär att kunna andas?
Tror folk blir upprörda och känner sig kränkta för att många tror att man drar alla individer av samma ras över samma kam och säger att alla hundar av den rasen är missfoster som inte kan andas. I ett sånt läge är det ganska naturligt att folk går in i försvarsställning istället.

Sen är det nog också så att det är tufft för vissa att inse och acceptera att den rasen man älskar är defekt och att ens egen hund kanske är defekt. För många sitter det väldigt långt inne att erkänna att man kanske gjort fel själv, man kanske har gjort fel i många år eller man köpte en defekt hund utan att veta om det för att man var okunnig. I sånna lägen är det lätt att folk vänder taggarna utåt snarare än att inse kalla fakta och sina egna misstag.
 
Fast det är bara skitsnack,jag har bara importer från varmare land just pga att deras hundar har längre nos och större näsborrar (annars dör dom i värmen)
Om de importerade hundarna är värre borde man genast (eller för länge sen) sluta importera. Hälsan före allt och då är det ju sådant man verkligen inte vill ha in i aveln. Genetisk mångfald/minskad inavelsgrad är förstås viktigt men hellre att man tar in nytt blod på annat sätt i så fall, om man ska ha kvar raserna. Håller egentligen med @Migo.
Min erfarenhet är också att många (men inte alla) importer faktiskt är bättre i det avseendet.
 
Tror folk blir upprörda och känner sig kränkta för att många tror att man drar alla individer av samma ras över samma kam och säger att alla hundar av den rasen är missfoster som inte kan andas. I ett sånt läge är det ganska naturligt att folk går in i försvarsställning istället.

Sen är det nog också så att det är tufft för vissa att inse och acceptera att den rasen man älskar är defekt och att ens egen hund kanske är defekt. För många sitter det väldigt långt inne att erkänna att man kanske gjort fel själv, man kanske har gjort fel i många år eller man köpte en defekt hund utan att veta om det för att man var okunnig. I sånna lägen är det lätt att folk vänder taggarna utåt snarare än att inse kalla fakta och sina egna misstag.
Jag förstår också att det är det det handlar om men så länge de svenska uppfödarna har den inställningen så kommer det inte bli någon bättring.
Har själv i mitt arbete sett dessa individer som inte kan andas. Djurägaren förstår inte hur illa det är förrän man börjar fråga om hunden orkar gå på promenad eller leka. Det gör den förstås inte. :( Brukar be djurägaren att hålla för sina egna näsborrar till hälften och sen andas. Då får de se hur det känns för hunden.
 
Jag förstår också att det är det det handlar om men så länge de svenska uppfödarna har den inställningen så kommer det inte bli någon bättring.
Har själv i mitt arbete sett dessa individer som inte kan andas. Djurägaren förstår inte hur illa det är förrän man börjar fråga om hunden orkar gå på promenad eller leka. Det gör den förstås inte. :( Brukar be djurägaren att hålla för sina egna näsborrar till hälften och sen andas. Då får de se hur det känns för hunden.
Ja tyvärr är det ju så. Tyvärr är det oerhört vanligt att folk inte fattar vidden av problemet. Till sist och syvene så är det för hunden som att gå runt med konstant astma där man måste kämpa för varje andetag. Hade en människa haft samma problem med andningen så hade sjukvårdsupplysningen rekommenderat att man åkt till akuten och troligen hade man fått hjälp med extra syrgas tills man fått tid för operation eller annan behandling.

Jag hade en kollega på en tidigare arbetsplats som köpte en mops för att hon tyckte det var så gulligt när den snarkade när den ansträngde sig.
 
Hoppas verkligen för hundarnas skull att det ger resultat!

Jag tycker det är helt vansinnigt att hundar med rejält knipta näsborrar får "bra" bedömningar på utställningar. Det är bara att gå in på hemsidorna för dessa rasers rasklubbar och se hur hundarna som vinner utställningarna ser ut. Att bedöma gomsegel, luftstrupe mm. krävs kanske en veterinär men inte nosen. Vem som helst kan se skillnad på en vanligt näsborre och en knipt men detta verkar inte domarna titta på. Det är en defekt och hundarna borde diskas precis som de skulle om de var krypta.
 
Ja tyvärr är det ju så. Tyvärr är det oerhört vanligt att folk inte fattar vidden av problemet. Till sist och syvene så är det för hunden som att gå runt med konstant astma där man måste kämpa för varje andetag. Hade en människa haft samma problem med andningen så hade sjukvårdsupplysningen rekommenderat att man åkt till akuten och troligen hade man fått hjälp med extra syrgas tills man fått tid för operation eller annan behandling.

Jag hade en kollega på en tidigare arbetsplats som köpte en mops för att hon tyckte det var så gulligt när den snarkade när den ansträngde sig.
Att tycka att det är gulligt när de snarkar är ju ungefär lika intelligent som när Birgitta Olsson tyckte att hennes groteskt feta mops var "filosofisk" när den stannade för att hämta andan på promenaden.
 
Många skyddar sig med att de följer rasstandarden och inser inte att det endast är tolkningar av en standard. Det finns ganska vida mått där en hund ändå anses följa standarden.
 
Min erfarenhet är också att många (men inte alla) importer faktiskt är bättre i det avseendet.
Då är det givetvis en annan sak med importer, sån koll har jag inte utan utgick från det som stod i inlägget jag citerade.

Tillägg: andemeningen är dock densamma; andning måste ju vara prio ett när man sållar bland avelsdjuren.
 
Gissar på att det kan ta tid att få till en förändring. Men tycker uppropet är bra.
Ser alldeles för många hundar som har problem med andningen i jobbet jag med.
 
BRA initiativ! Anledningen till att många blundar för problemet, tror jag dels är okunskap/ointresse av att ta del av kunskap, dels en oförståelse för att det faktiskt är ett generellt problem: "Men min lilla Buster mår ju bra!". Och så tror den ägaren att alla av samma ras per automatik mår jättebra, när Buster i själva verket är ett lyckligt undantag (eller så ser ägaren inte att Buster också mår dåligt, han viftar ju faktiskt på svansen).

"Inte alla män"/"Inte alla mopsar" ;)
 
Jag kan aldrig glömma diskussionen där en pekignesägare påstod att det minsann inte alls var något fel på dem, hennes hund orkade minsann gå nästan två kilometer om det inte var för varmt eller ojämnt underlag.
Den dag mina hundar inte kan gå två kilometer är den på vetrinärens bord inom någon timme, för då är de nog nästan döende...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 236
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp