Upprop angående kortnosar

Fast å andra sidan: ofta går det alldeles utmärkt att ta prover utan att raka (kanyl har jag inte varit med om, så den vet jag inte hur bra det skulle gå att fästa på ett hårigt ben), och det tar minst ett år för pälsen att växa ut igen på en av mina hundar. Klart jag helst ser att det inte rakas? Måste man så måste man, hälsan går före, men är det inte ett måste så förstår jag andra hundägare.
Ska man ha en kanyl som ev ska sitta en dag eller fler, så är rakning a och o för att kunna göra rent ordentligt. Tejpa kan man dock göra oavsett päls eller ej (man rakar ju inte runtom).

Har varit med om att vi inte fått raka som vi velat inför en operation (alltså där vi skulle skära) också.

Sorry för ot.
 
Fördelen med vår ras är ju att den inte är lika homogen som tex mopsen och det är inte så vanligt med extrema plattansikten. Jag har heller aldrig träffat en griffon med andningssvårigheter, massa snörvel och besvär.
Jag känner mig inte alls träffad av kampanjen och tycker den är bra, hoppas den ska leda till en ögonöppnare för många :)
Jag håller med om heterogeniteten, lite längre nos i grunden och stora variationer mellan olika hundar inom rasen. "Bekymret" är ju att nosen ÄR kort, det finns hundar med problem och rasen kommer att klumpas ihop med de övriga och få samma restriktioner/undersökningskrav osv. Jag behöver alltså fundera på hur jag skulle vilja att kraven utformas för att inte utarma avelsbasen. Självklart ska inte hundar som inte kan andas avlas på, men det är ju en flytande skala i bedömningen om vad som är problem eller inte, så var vill jag sätta gränsen? Jag vet var jag sätter den in mitt personliga avelsmål, men är det applicerbart på en stor grupp uppfödare? Behöver fundera :)
 
Jag håller med om heterogeniteten, lite längre nos i grunden och stora variationer mellan olika hundar inom rasen. "Bekymret" är ju att nosen ÄR kort, det finns hundar med problem och rasen kommer att klumpas ihop med de övriga och få samma restriktioner/undersökningskrav osv. Jag behöver alltså fundera på hur jag skulle vilja att kraven utformas för att inte utarma avelsbasen. Självklart ska inte hundar som inte kan andas avlas på, men det är ju en flytande skala i bedömningen om vad som är problem eller inte, så var vill jag sätta gränsen? Jag vet var jag sätter den in mitt personliga avelsmål, men är det applicerbart på en stor grupp uppfödare? Behöver fundera :)
Hir kan "aandningssvårigheter" vara flytande?
 
Hir kan "aandningssvårigheter" vara flytande?
Är det andningssvårigheter om en hund snarkar när den sover? Är det andningssvårigheter om en hund hässjar när den anstränger sig? Är det andningssvårigheter om en hund snorklar sig när den fått något i nosen? Är det andningssvårigheter om en hund harklar sig när den drar i koppel? Är det andningssvårigheter om det låter när hunden nosar?
Mitt svar på ovanstående är kanske. Det är en flytande skala från normala snarkningar när hunden sover till onormala. Flytande skala från normala till onormala hässjningar osv osv osv någonstans ska gränsen dras, men var? Jag har inget allmängiltigt svar på gränsfrågan, vill bara visa på vad jag menar med flytande skala.
 
Jag tycker det är bra om alla kortnosar/plattansikten sätts under samma granskning... Det vore väl för väl om en negativ utveckling kan stoppas innan det gått käpprätt åt helvete - och att det är på väg dit, förr eller senare, vågar jag påstå. Det är något som driver uppfödningen till dessa hemska extremer, och det är tydligen smittsamt. Har man en kortnosad ras idag som inte har problem, jättebra! Sätt in kontroller nu, så det inte blir problem heller.

Min egen ras har allt fler annonser med avelsdjur som ser ut som boxrar i ansiktet... Jag blir helt matt och bestört, vad är det som händer? Det är för mig helt tydligt att ansvaret för hälsan inte tas av uppfödare (oavsett problem, det är inte bara kortnos som spökar bland hundraserna), inte regleras av domaranvisningar, osv. Det behöver sättas stopp utifrån.
 
Om man inte kan skilja mellan normal och onormal andning hos en hund ska man inte hålla på med uppfödning.
Nej, det ska man inte. Säger jag det någonstans?
Men det är en glidande skala, och alla sätter sin gräns på "sitt" ställe. Det behöver harmoniseras.
 
Jag tycker det är bra om alla kortnosar/plattansikten sätts under samma granskning... Det vore väl för väl om en negativ utveckling kan stoppas innan det gått käpprätt åt helvete - och att det är på väg dit, förr eller senare, vågar jag påstå. Det är något som driver uppfödningen till dessa hemska extremer, och det är tydligen smittsamt. Har man en kortnosad ras idag som inte har problem, jättebra! Sätt in kontroller nu, så det inte blir problem heller.

Jag håller med, helt och hållet. Men jag har ingen utarbetad idé på hur, och ingen annan heller, alltså behöver funderingar göras och diskussioner föras. Uppropet är en god start.
 
... "Bekymret" är ju att nosen ÄR kort, det finns hundar med problem och rasen kommer att klumpas ihop med de övriga och få samma restriktioner/undersökningskrav osv....
Jag vill bara förtydliga, eftersom jag tycker mig utläsa ur en del av svaren som kommit efter detta att meningen kan misstolkas.
Jag motsätter mig inte att min ras skulle få krav på undersökningar osv, jag vill bara ha en chans att påverka vilka det blir. Alltså behöver jag fundera på hur jag skulle vilja att det var upplagt och sedan lägga fram mina tankar till min rasklubb. Som @Monstermom säger, det är ju bättre att lösa problemen innan de blir stora.
 
Men det är en glidande skala, och alla sätter sin gräns på "sitt" ställe.
Nej, det är inte en glidande skala. För den som förstår sig på hundar, är det fullständigt uppenbart om hunden andas normalt eller inte och om andningen är påverkad av hur den är skapt eller inte. Om man är av uppfattingen att det behöver diskuteras vad som är normal andning för en hund, så ska man inte föda upp hundar. Då saknar man grundläggande kunskaper om hundars fysik.
 
Nej, det är inte en glidande skala. För den som förstår sig på hundar, är det fullständigt uppenbart om hunden andas normalt eller inte och om andningen är påverkad av hur den är skapt eller inte. Om man är av uppfattingen att det behöver diskuteras vad som är normal andning för en hund, så ska man inte föda upp hundar. Då saknar man grundläggande kunskaper om hundars fysik.

Nu känns det som du vill missförstå?
Våra salukis vi hade när jag växte upp snarkade något enormt när de sov, där skulle ingen prata om andningssvårigheter.
Däremot om jag skulle säga att någon av mina snarkar så kommer det direkt, de måste ha svårt att andas.

Minns att Migo gick i taket när jag skrev att Ture snorkar som tusan när han tigger. Då var det direkt jättesynd om stackars hunden som inte kunde andas.
Sen att flertalet andra hundar av andra raser gör likadant och att det inte har ett dugg med svårt att andas att göra var lite svårt att få in.
 
Vad gäller snarkande, så kan jag nämna att min ena heeler
Nu känns det som du vill missförstå?
Våra salukis vi hade när jag växte upp snarkade något enormt när de sov, där skulle ingen prata om andningssvårigheter.
Däremot om jag skulle säga att någon av mina snarkar så kommer det direkt, de måste ha svårt att andas.

Minns att Migo gick i taket när jag skrev att Ture snorkar som tusan när han tigger. Då var det direkt jättesynd om stackars hunden som inte kunde andas.
Sen att flertalet andra hundar av andra raser gör likadant och att det inte har ett dugg med svårt att andas att göra var lite svårt att få in.

Det kan absolut ligga något i det, även om det självklart finns massor med hundar som snarkar utan att ha andningssvårigheter - men snarkningar kan även bero på det. Min ena heeler, som numera har skador på sina lungor efter fransk hjärtmask snarkar något så bedrövligt nu - och så pass illa lät det inte förut. Min andra heeler snarkar aldrig. Har en gång i livet haft en valp av annan ras som hade andningssvårigheter (trång luftstrupe) och hans snarkande blev värre för varje vecka som gick - han fick tom andningsstopp mellan snarkningarna så jag fick peta igång honom (blev avlivad vid 17 veckors ålder pga detta). Så absolut snarkar många pga andningssvårigheter - men med det är det inte sagt alla.
 
Man borde väl kunna införa krav på fystest? Att hunden ska kunna springa en viss hastighet ett antal km i en viss temperatur och sen veterinärundersökas så den inte är överranssträngd där puls, temp osv tas och dokumenteras.
 
Vad gäller snarkande, så kan jag nämna att min ena heeler


Det kan absolut ligga något i det, även om det självklart finns massor med hundar som snarkar utan att ha andningssvårigheter - men snarkningar kan även bero på det. Min ena heeler, som numera har skador på sina lungor efter fransk hjärtmask snarkar något så bedrövligt nu - och så pass illa lät det inte förut. Min andra heeler snarkar aldrig. Har en gång i livet haft en valp av annan ras som hade andningssvårigheter (trång luftstrupe) och hans snarkande blev värre för varje vecka som gick - han fick tom andningsstopp mellan snarkningarna så jag fick peta igång honom (blev avlivad vid 17 veckors ålder pga detta). Så absolut snarkar många pga andningssvårigheter - men med det är det inte sagt alla.

Ja, jag tror absolut att det kan påverka, det jag menar är att så fort det är en kortnos så kan den inte andas och är det en långnos är det charmigt.
Kan tillägga att ingen av mina snarkar.
 
Man borde väl kunna införa krav på fystest? Att hunden ska kunna springa en viss hastighet ett antal km i en viss temperatur och sen veterinärundersökas så den inte är överranssträngd där puls, temp osv tas och dokumenteras.

Tycker jag vore jättebra!
Borde även införas för alla pälsmonsterraser.
 
Egentligen på alla raser. Tänk på alla feta hundar.De hade förmodligen inte varit så feta om de var tvungna att springa ett visst antal km för att få sina utställningspriser :devil:

Verkligen!
Jag har varit med Ture på utställning en gång, aldrig mer!
Det var deprimerande från början till slut.
 
Nej, det är inte en glidande skala. För den som förstår sig på hundar, är det fullständigt uppenbart om hunden andas normalt eller inte och om andningen är påverkad av hur den är skapt eller inte. Om man är av uppfattingen att det behöver diskuteras vad som är normal andning för en hund, så ska man inte föda upp hundar. Då saknar man grundläggande kunskaper om hundars fysik.
Jag håller tyvärr inte med dig, och det har inte med någon okunskap om fysik att göra, utan en förmåga att se gråskala. Jag tror att vi kommer att få vara överens om att inte vara överens i frågan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 438
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 699
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp