Bukefalos 28 år!

Uppsägande av arrende

Girasol

Trådstartare
Vi sitter nu i en lite frågande situation och kan någon med kunnighet inom området svara på frågan vore tacksamt!.

Vår granne ska sälja sitt hus, vilket är enkom en villa med tomt. i ena änden av tomten finns ett mindre jordstycke som tidigare säljare skrev ett arrendeavtal med min morfar om för 22 år sedan. För tre år sedan såldes fastigheten och de nya ägarna blev informerade om att det var en bit arrende, dock skrevs inget nytt avtal och således har de haft jorden gratis pga att min morfar skrev ett arrende med dåvarande villaägare om 49 år mot arrendekostnad om 4 nya vinterhjul till bilen. Knäppt -jag vet!

Nu ska våra nuvarande grannar då sälja sitt hus och det är full budgivning. Då det faller sig så att vägen från vårt hus inkl mina föräldrar samt morföräldrars hus löper utmed denna arrendelott och sedan måste vi runda denna jorddel för att komma bort till ladugården. problemet som uppstått är att föregående ägare planterade en häck som är 2 meter hög och dels skymmer sikt men också gör att vi får svårt att komma runt med traktor eller bil+ transport. (spec som graden av vinkel är mer än 90 som man skall svänga)

Vi vill således få bort häcken och grusa upp en del av denna jordplätt så vi får en mötesplats och vändplan där.

Så givetvis till den heta potatisen: Huruvida har vi nu laglig rätt att göra detta?

Själv anser jag att det bara är att säga upp skriftligt då markägaren själv vill nyttja marken och har ett tveksam avtal med nuvarande ägare men inte vill skapa ett nytt med ny köpare... är jag ute och seglar. Detta brådskar då vi idag hörde att det ganska snart blir flytt.


Gira
 
Sv: Uppsägande av arrende

Är det inte bäst att prata med LRF advokater /jurist och visa avtalet ?

Mia
 
Sv: Uppsägande av arrende

Självklart det, men jag gillar diskussioner och man lär sig alltid något även utav detta. Annars har jag god hjälp att tillgå via min fodervärd som jobbar på nämnd plats, dock är hon inte anträffbar....

Saken är väl de däringa 49 åren han skrev... :devil:

Undrar när han ska sluta göra dumma saker. I alla tider har jag lite fint förklarat både det ena och det andra men det betyder inget för jag är ju tjej och i min släkt är man inte lika mycket värd då, när det kommer till viktiga frågor. Så jag anses obstinat. Idagsläget om jag vill något så skickar jag maken som sändebud och han sår ett frö och sedan så grunnar morfar på detta och har man tur så efter ett gäng veckor har han fått en idé!!! Konstigt att den överensstämmer till punkt och pricka med lagt förslag. :laugh: Nåväl, jag vänjer väl mig när jag närmar mig femti eller nåt.

G
 
Sv: Uppsägande av arrende

Vid en försäljning av fastigheten så "ärver" den nya ägaren redan ingångna arrendeavtal... ni kan säga upp arrendet efter 48 år (med 12 månaders "uppsägningstid") om ni ska bruka marken själva och det sk obillighetsvillkoret är uppfyllt.

Annars kan det nog krävas att arrendatorn missköter sig, dvs låter bli att bruka marken innan ni har möjlighet att säga upp arrendet.

Ett aber är att arrendeavgift endast får utgå i reda pengar, inga vinterhjul eller andra tjänster får räknas som arrendeavgift.
Dock har ju nu arrendatorn brukat marken i 22 år... så risken är att arrendatorn tom kan kräva ersättning för sina vinterhjul :D.

Mitt råd är att du kontaktar arrendatorn och försöker att komma överens om en lösning tillsammans med denne, en viss ekonomisk ersättning till följd av förlorad mark + förlorad skörd kan vara på sin plats.

Hör för säkerhets skull efter med en som är superkunnig inom just detta område och passa på att läsa igenom jordabalken som då styr arrenden.
 
Sv: Uppsägande av arrende

Hmmm här måste jag nog förtydliga lite. Grannen äger en fastighet om ca 3400kvm med hus på. I ena änden av tomten fanns då tidigare en liten miniåkerplätt som vi hade vinbärsbuskar på (bärodling) sedan kommer vår väg upp till våra tre fastigheter. Den plätt dåvarande granne fick arrendera är på ca 100 kvm och detta brukades till trädgårdsland. Samma granne planterade en häck utmed sin tomgräns samt runt den arrenderade. vår väg går utmed ena långsidan av häcken och till stor del den arrenderade marken. När vi sedan skall svänga vänster mot ladugården så svänger vi mer än 90 grader för att runda just den arrenderade markbiten. Svänger vi höger så kommer vi ut på byvägen efter 50 meter.

Alltså den arrendator som betalade i vinterdäck har sålt fastigheten till nuvarande, som inte betalat hyra öht och vad det ser ut som ej heller använt trädgårdslandet. Det är alltså ingen förlust av skörd direkt utan privat bruk. *s* några vinter däck har inte kommit på tal :p


G
 
Sv: Uppsägande av arrende

Ohhlalala sådärja nu börjar det hela klarna något.

Har nu pratat med min fodervärd som inte gör annat hela dagarna än arbetar med just arrendefrågor....

Hör och häpna men arrendeavtalet är ett lägenhetsarrende, detta eftersom det inte finns hus på eller brukas som jordbruksmark. Detta medför också att de enda som har avtal med markägaren är de som skrivit under avtalet och det är förra ägarna, alltså inte nuvarande.Det följer inte heller per automatik över till nya ägare av fastigheten. För förra ägarna gäller avtalet i 49 år, men då kan man ju diskutera vad för intresse de har av en bit mark som numera omgärdas av en häck och kan antas tillhöra en fastighet. Så det blir till att ta en diskussion i ämnet. Sedan då det avtalet är rivet får man ta en ny diskussion med vad man skall göra med marken.

Vill nya köparna arrendera den biten som inte kommer grusas upp osv?

Intressant det här må jag säga..

Gira -som kanske kan beställa ett dussin gruslast framåt sommaren.
 
Sv: Uppsägande av arrende

Och jag som trodde att det var en åker och ett jordbruksarrende det handlade om... i såna fall är ju saken en helt annan, vilket du redan har fått kläm på.

På vårat ställe har vi en tomt som är arrenderades ut på 49 år av tidigare ägare... men det arrendet löper ut 2013 så då får man se till att säga upp det och skriva något vettigare, tex 5 års arrende med lite högre avgift än 50 kr för 49 år :D
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 833
Fritid (Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym). Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi...
Svar
15
· Visningar
3 405
Senast: tara
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 592
Senast: cherie
·
Relationer Ja hur gör man när de börjar bli skröpliga? I mitt fall är det min morfar som börjat få svårt att klara sig hemma, han går nu med två...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 626
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp