Hur hantera granne?

H2O

Trådstartare
(Gammal användare som känner behov av att vara lite mer anonym).

Köpte för några år sedan ett hus tillsammans med min familj som vi tycker väldigt mycket om och som är perfekt för oss. Tyvärr gör vår ena granne att vi håller på att tappa lusten att bo kvar och vi upplever att personen avsiktligt försöker få oss att flytta.

Personen har uppträtt väldigt hotfullt mot mig vid ett tillfälle och jag har blivit rädd för hen efter den händelsen. Jag gjorde inget fel, men hen tyckte inte att jag hade rätt att röra mig på sin mark vid det givna tillfället. Trots att det gått flera år sedan händelsen blir jag fortfarande nervös av att röra mig på grannens mark och undviker helt att gå över vissa delar av marken trots allemansrätten (vågar exempelvis inte gå ned till sjön som var en av de sakerna som lockade med vårt hus). Min sambo har också blivit påflugen på grannmarken men har inte tagit lika illa vid sig, utan pratade med personen och försökte reda ut vad som orsakade sådan irritation. Efter att ha fått lite riktlinjer har det flutit på smärtfritt (om än har vi känt oss begränsade!) senaste tiden. Även om vi har spytt galla hemma har vi aldrig talat illa om grannen högt, varit trevliga och utbytt artighetsfraser då vi mötts.

Jag är konflikträdd och drar mig för att göra mig osams in i det längsta trots att grannen sugit sådana otroliga mängder energi ur mig. Senaste halvåret har jag verkligen försökt att inte lägga någon mer energi på personen utan bara bry mig om det livet vi lever. Trots allt är det bättre att vara "vänner" med sina grannar.

Efter att vi varit borta några dagar har grannen gjort sitt nästa drag. Utan att gå in på detaljer har hen gjort någonting precis utanför vårt tomtgräns som över en dag sänkt marknadsvärdet på vårt hus ordentligt. Hen förvarande oss i vintras om att hen hade planer på att "göra någonting som inte skulle bli så bra för oss" och vi var väldigt upprörda här hemma. Till slut resonerade vi att det är inte ens säkert att hen kommer sätta sina planer i verket. Vi vet att grannen är väldigt impulsiv när hen är arg och tänkte att planerna förhoppningsvis bara var i huvudet. Nu blev det inte så. Vi ska ta kontakt med myndigheten som handlägger frågor som rör det grannen gjort utanför vår tomt, men vad vi sedan innan kunnat hitta är det grannen gjort inte olagligt. Däremot strider det mot de rekommendationer som finns.

Innerst inne är jag så arg och less på att det aldrig är lugnt och att vi aldrig kan slappna av utanför vår tomt. Trots att vi följer allemansrätten, grannens "riktlinjer" och är trevliga de gånger vi blir attackerade får vi bara skit tillbaka. Vi har bott på landet i hela våra liv men aldrig stött på någon i stil med den här personen. Ska tillägga att personen sitter och retar sig på saker vi är omedvetna om och att det utan förvarning smäller till. För alla parter hade det givetvis varit att föredra att vi hade en kommunikation med varandra, men hen verkar konflikträdd och agerar bara när hen är arg och har uppbringat tillräckligt med mod. Personen har berättat att hen varit i kontakt med sjukvården för fysiska besvär, men att de sagt att det är psykiskt. Vi tror inte hen mår så bra egentligen och det har skapat lite förståelse för dennes agerande.

Hur skulle ni reagera efter grannens senaste tilltag som sänkt värdet på vårt hus och som strider mot myndighetsrekommendationer? Själv vet jag inte. Jag är både ledsen och arg innerst inne. Ska vi upplysa hen om rekommendationerna (som hen kommer skita högaktningsfullt i) eller se om någon myndighet kan hjälpa oss? Skulle ni fortsätta vara trevliga för "grannsämjans" skull eller be personen fara och flyga en gång för alla?
Efter det senaste tilltaget vill jag börja kriga tillbaka och samtidigt sälja huset, fly och skapa en ny tillvaro någon annanstans där det är lugnare. Som läsare av tråden skulle jag antagligen svara att vi ska bita tillbaka, men det är lättare att göra i tankarna än i verkligheten.
 
Jag skulle flyttat. Det är inte värt det.

Du mår dåligt hemma i ditt eget hem. Inget hus är värt något sådant.
Det kommer inte att bli bra. Möjligen lite bättre men jag tror att sannolikheten att allt som genom ett trollslag skulle bli perfekt är noll.

Sälj.
 
Är grannj*keln såpass gammal att hen snart kan tänkas befrias från lidandet på naturlig väg? :angel:

Nä skämt åtsido så håller jag till viss del med tanten. Det ska inte kännas så där man bor.
Fy sjutton vilken onödig stress, ångest och vilket energislukeri.
Här har vi tre grannar. Två hushåll med helt underbara och ett hushåll med nästan lika underbara.
Försöker tänka mig hur det skulle vara om de var ordentliga bråkstakar och vill bara gråta vid tanken.

Vad tror du skulle hända om ni på något sätt, hela familjen, kunde prata ordentligt med grannen? Säga som det är, att ni mår pyton av detta, att det känns som att hen vill att ni ska flytta, att ni inte vill flytta utan vill bo kvar och vill vara vänner med grannarna? Att en god kontakt känns viktig för er?
Att grannen ev. mår dåligt psykiskt är en förklaring såklart, men ingen ursäkt.
Kanske är det till och med så att grannen behöver hjälp?
Om alternativet ändå är att flytta så känns det som att en absolut sista utväg skulle kunna vara att fråga hur hen egentligen mår? Och om det finns någonting ni kan hjälpa till med? Kanske har allt bara blåsts upp och upp till någonting grannen heller inte vill eller orkar hantera men att det är det nya "normalläget"?
Bor grannen ensam eller har hen någon partner/syskon osv som bor där också?
Kan man få kontakt med någon anhörig och uttrycka sin oro och kanske få hjälp att få till ett schysst samtal på den vägen om grannen vägrar prata?
 
Är grannj*keln såpass gammal att hen snart kan tänkas befrias från lidandet på naturlig väg? :angel:

Nä skämt åtsido så håller jag till viss del med tanten. Det ska inte kännas så där man bor.
Fy sjutton vilken onödig stress, ångest och vilket energislukeri.
Här har vi tre grannar. Två hushåll med helt underbara och ett hushåll med nästan lika underbara.
Försöker tänka mig hur det skulle vara om de var ordentliga bråkstakar och vill bara gråta vid tanken.

Vad tror du skulle hända om ni på något sätt, hela familjen, kunde prata ordentligt med grannen? Säga som det är, att ni mår pyton av detta, att det känns som att hen vill att ni ska flytta, att ni inte vill flytta utan vill bo kvar och vill vara vänner med grannarna? Att en god kontakt känns viktig för er?
Att grannen ev. mår dåligt psykiskt är en förklaring såklart, men ingen ursäkt.
Kanske är det till och med så att grannen behöver hjälp?
Om alternativet ändå är att flytta så känns det som att en absolut sista utväg skulle kunna vara att fråga hur hen egentligen mår? Och om det finns någonting ni kan hjälpa till med? Kanske har allt bara blåsts upp och upp till någonting grannen heller inte vill eller orkar hantera men att det är det nya "normalläget"?
Bor grannen ensam eller har hen någon partner/syskon osv som bor där också?
Kan man få kontakt med någon anhörig och uttrycka sin oro och kanske få hjälp att få till ett schysst samtal på den vägen om grannen vägrar prata?

Nej tyvärr, grannen lär inte trilla av pinn än på bra många år ;-)

Grannen har en partner som är väldigt skygg och som helst springer åt andra hållet när vi möts utomhus. Personen är trevlig och vi har ingen konflikt med denne och småpratar någon gång ibland om neutrala ämnen. Har inte för avsikt att lägga mig i grannens ev. besvär, hen verkar för övrigt ha en tendens att göra sig osams med folk och inte ha någon större umgängeskrets.

Skrev tråden förut när jag var ensam hemma och hann lugna ned mig till resten av familjen kom hem och kunde visa min partner vad grannen gjort medan vi varit borta. Min sambo reagerade inte så häftigt förrän hen upptäckte att grannens otyg delvis är inne på vår tomt. Det finns gränspinnar uppsatta sedan innan vi flyttade hit som stämmer överens med fastighetsgränsen hos lantmäteriet. Nu är vi inne på att bjuda hit grannen och fråga varför hen har en annan uppfattning om var vår tomtgräns är och höra om hen kan tänkas vilja rätta till det. Det grannen gjort är inte snällt, men att gå bokstavligen över gränsen är ännu mer respektlöst.

Sälja huset kommer vi antagligen att göra inom de närmaste åren, men just nu är det inte aktuellt.
Tack för svaren, det är skönt att få skriva av sig och få lite input.
 
Nej tyvärr, grannen lär inte trilla av pinn än på bra många år ;-)

Grannen har en partner som är väldigt skygg och som helst springer åt andra hållet när vi möts utomhus. Personen är trevlig och vi har ingen konflikt med denne och småpratar någon gång ibland om neutrala ämnen. Har inte för avsikt att lägga mig i grannens ev. besvär, hen verkar för övrigt ha en tendens att göra sig osams med folk och inte ha någon större umgängeskrets.

Skrev tråden förut när jag var ensam hemma och hann lugna ned mig till resten av familjen kom hem och kunde visa min partner vad grannen gjort medan vi varit borta. Min sambo reagerade inte så häftigt förrän hen upptäckte att grannens otyg delvis är inne på vår tomt. Det finns gränspinnar uppsatta sedan innan vi flyttade hit som stämmer överens med fastighetsgränsen hos lantmäteriet. Nu är vi inne på att bjuda hit grannen och fråga varför hen har en annan uppfattning om var vår tomtgräns är och höra om hen kan tänkas vilja rätta till det. Det grannen gjort är inte snällt, men att gå bokstavligen över gränsen är ännu mer respektlöst.

Sälja huset kommer vi antagligen att göra inom de närmaste åren, men just nu är det inte aktuellt.
Tack för svaren, det är skönt att få skriva av sig och få lite input.
Jag kan bara säga att den här tanten hade blivit SKOGSTOKIG och knappt kunnat svara för följderna om någon varit in på min mark och gjort otyg......:rage:

När jag var liten hade vi en granne som gick och flyttade gränspinnar. Han vågade inte flytta rösen men pinnarna flyttades. Han mark blev lite större för varje år. Tills min far påpekade att pinnarna inte stämde överens med gränsrösena.... Då upphörde det.

Tyvärr är det så att vissa människor får sin livsluft av att vara till besvär för andra. De går sällan att ändra på. Man kan inte "tala en sådan person till rätta". Sådana finns i alltför många samhällen runt om i landet.
 
När jag var liten hade vi en granne som gick och flyttade gränspinnar. Han vågade inte flytta rösen men pinnarna flyttades. Han mark blev lite större för varje år. Tills min far påpekade att pinnarna inte stämde överens med gränsrösena.... Då upphörde det.
När jag hade en representant för länsstyrelsen här (angående rådgivning att återställa min mark till tidigare användning/funktion), så sa hen att jag absolut inte skulle låna ut min mark gratis till granndjurens bete eller liknande. Det är viktigt att hålla på sina markgränser för annars blir man överkörd, sa hen.

Jag har funderat på det där sedan dess. För jag har gjort just det; låtit grannarnas kossor beta här och låtit dem slå vallen osv. Det är bättre att marken kommer till användning tills att jag vet vad jag ska göra, har jag tänkt. Men är det inte så det funkar på landet? Ska man slå vakt om sina gränser (bara för att)?
 
Man behöver ju oftast grannarnas tillstånd för att bygga nåt nära tomtgränsen. Det är länsstyrelsen som har hand om såna saker har jag för mig (kan ha fel). Så om grannen gjort nåt som ni behöver ge ert medgivande för så tror jag att denne kan bli skadeståndsskyldig, eller åtminstone behöva ta bort vad denne nu gjort.
 
När jag hade en representant för länsstyrelsen här (angående rådgivning att återställa min mark till tidigare användning/funktion), så sa hen att jag absolut inte skulle låna ut min mark gratis till granndjurens bete eller liknande. Det är viktigt att hålla på sina markgränser för annars blir man överkörd, sa hen.

Jag har funderat på det där sedan dess. För jag har gjort just det; låtit grannarnas kossor beta här och låtit dem slå vallen osv. Det är bättre att marken kommer till användning tills att jag vet vad jag ska göra, har jag tänkt. Men är det inte så det funkar på landet? Ska man slå vakt om sina gränser (bara för att)?
Nej. Inte speciellt för att det är på landet.

På landet finns det ofta andra sätt. En nyinflyttad började härja om en väg som skogsägarna på baksidan av huset hade servitut på att köra m dock gällde servitutet enbart vintertid. De hade lagt ned jättemycket pengar på den vägen. Servitutet var typ 100 år. Huset som de nybisarna bor i in i är verkligen inget känsligt hus utan rörlig torpargrund med en gammal brunn i källaren. Jo men då beslutade skogsägarna att låta skog och sky växa upp på de röjda marken runtikring huset. Alltså ingen utsikt.

Er granne använder er mark och det är bara att avsluta deras brukande av er mark. Även om det kan ta fem år i värsta fall med diverse arrendelagstiftning.

Ta kontakt med en arrendespecialust , det är juridik och bör täckas av er hemförsäkring. Lrfkonsult brukar kunna sådant. Arbeta korrekt, långsamt och metodiskt. Det går inte så fort på landet alltid. Arrendera sedan ut jorden till någon annan med kontrakt.
 
Om grannen byggt något inne på er mark är ett samtal till bygglovsengeten på kommunen på sin plats.

Någonstans går gränsen och hårt man provat att prata med en granne tidigare såsom ni har gjort utan att det blir bättre så finns det ingenting att förlora på att börja anmäla direkt istället.

Hårt mot hårt.
 
Efter det senaste tilltaget vill jag börja kriga tillbaka och samtidigt sälja huset, fly och skapa en ny tillvaro någon annanstans där det är lugnare. Som läsare av tråden skulle jag antagligen svara att vi ska bita tillbaka, men det är lättare att göra i tankarna än i verkligheten.

Jag hade gjort det vuxna, och sansat försökt tala ut. Med grannens sambo, d v s bjudit in dem bägge. Visat på vad som inte fungerar och sett till att få in er förvåning över ett tilltag som strider mot myndighetsrekommendationer. Det är möjligt/troligt att det inte ger något, med tanke på hur du beskriver grannen. Men jag tror ändå det är viktigt att inte bara vika undan undan faktisk bjuda lite motstånd och påtala vad som är rätt och fel.
 
@H2O: Som flera har sagt, man får inte bygga hur som helst och speciellt inte in på någon annans mark. Se till att ta upp övertrampet på er mark snarast, har det gått mer än 10 år träder hävd in och då blir ni inte av med skiten. Dvs har någon byggt över på ens mark och det gått mer än 10 år anses det helt lagligt.

Även om det är något som inte kräver bygglov måste man ha byggstartslov och är det närmare gränsen än 4 m måste grannarna ge sitt ok. Vill man sätta upp ett staket/häck måste det stå så att man kan underhålla det genom att gå på sin egen mark, inte grannens. Ett plank över 1,10m kräver byggnadslov.
 
När jag hade en representant för länsstyrelsen här (angående rådgivning att återställa min mark till tidigare användning/funktion), så sa hen att jag absolut inte skulle låna ut min mark gratis till granndjurens bete eller liknande. Det är viktigt att hålla på sina markgränser för annars blir man överkörd, sa hen.

Jag har funderat på det där sedan dess. För jag har gjort just det; låtit grannarnas kossor beta här och låtit dem slå vallen osv. Det är bättre att marken kommer till användning tills att jag vet vad jag ska göra, har jag tänkt. Men är det inte så det funkar på landet? Ska man slå vakt om sina gränser (bara för att)?
Känns som ett konstigt råd? Man hjälper väl varann?

en kompis har beten längs en väg. Mitt i ligger en åker som en äldre farbror har. Farbror hyr hellre in en maskin som slår gräset och låter det ligga än får in pengar för att arrendera ut till min kompis. Det är en väldigt liten åkerplätt så maskinkostnaden i relation till arealen är säkert rätt avsevärd. Ingen av oss runtomkring fattar varför det är bra att ha en misskött gräsåker mitt i raden av välskötta fina beten..

Det vanliga - i alla fall i mina ögon - är att man lämnar tillbaka "lånad" mark i bättre skick än man tog över den. Röjer sly i diken, håller fint.

Jag hade lånat ut till grannens kor och varit glad över att marken hölls öppen :). Samtideigt som jag varit tydlig med att jag kommer att vilja ha marken själv så småningom.
 
Jag hade samma deal med mina grannfastigheter under tiden jag hade gården. Dvs grannen fick gärna låta sin boskap beta mina marker förutsatt att han höll rent och snyggt och kanske putsade dikena åt mig. Om man har normalt funtade grannar runt omkring sig så är det inga problem att köra tjänster och gentjänster.
Hade jag haft grannar som ts beskriver så hade jag blivit skogstokig och dragit in myndigheterna i detta fallet, rätt ska vara rätt. Därefter hade jag allvarligt övervägt att flytta.
 
Som @tanten skriver - det finns de som har som livslust att jäklas med andra - det går inte att tala såna till rätta - jag tror tyvärr att TS råkat ut för en sån
 
Tack för era svar, ska förtydliga mig lite.
Jag uttyckte mig lite otydligt om vår tomt och fastighet. Det vi äger är ett hus med tillhörande byggnad och tomt. Runt trädgården går staket och fastighetsgränsen går en bit utanför staketet. Det grannen gjort är i stil med det tara beskriver, planterat skog. Hade hen följt de rekommendationer som finns hade plantorna inte stått så nära vår fastighetsgräns och absolut inte innanför denna. Markplätten det rör sig är så liten att vi har svårt att tolka det som någonting annat än dumheter och det är bokstavligen ett växande problem som en presumtiv köpare kommer att upptäcka snabbt.
Vi kommer be om vägledning i saken och noga undersöka var vår fastighetsgräns går innan vi pratar med grannen, utan kött på benen är det ingen idé. Jag önskar jag kunde bita ifrån men just nu är jag bara less. Är så trött på energitjuven. Det positiva i kråksången är att min partner konstaterade att grannen inte kan göra så mycket mer efter det här. Mer än att köra utanför vårt hus och ligga på tutan för att störa oss. Typ.
 
Tack för era svar, ska förtydliga mig lite.
Jag uttyckte mig lite otydligt om vår tomt och fastighet. Det vi äger är ett hus med tillhörande byggnad och tomt. Runt trädgården går staket och fastighetsgränsen går en bit utanför staketet. Det grannen gjort är i stil med det tara beskriver, planterat skog. Hade hen följt de rekommendationer som finns hade plantorna inte stått så nära vår fastighetsgräns och absolut inte innanför denna. Markplätten det rör sig är så liten att vi har svårt att tolka det som någonting annat än dumheter och det är bokstavligen ett växande problem som en presumtiv köpare kommer att upptäcka snabbt.
Vi kommer be om vägledning i saken och noga undersöka var vår fastighetsgräns går innan vi pratar med grannen, utan kött på benen är det ingen idé. Jag önskar jag kunde bita ifrån men just nu är jag bara less. Är så trött på energitjuven. Det positiva i kråksången är att min partner konstaterade att grannen inte kan göra så mycket mer efter det här. Mer än att köra utanför vårt hus och ligga på tutan för att störa oss. Typ.
Trist, trist situation. Det är i princip omöjligt att säga någonting egentligen för att detta verkar infekterat. Ta det lugnt. Det är inte hos oss för där började de nyinflyttade , tjafsa om en väg som används jättelänge, flera decennier. Åkte förbi häromdagen och det såg faktiskt inte välskött ut där, egentligen. Jag blev förvånad för en tänker att flyttar en till ett hus försöker en iallafall ett tag.

Ibland tänker jag att ni vet deckarförfattaren Agatha Christie, hon löste alla brott genom att jämföra personer och situationer med vad som hade hänt i byn historiskt. Vi har en tant som är hopplös mot sina närmsta grannar också. Det började brinna i hennes vardagsrum. Det visade sig så småningom efter mycket liv vara så oturligt att glaset i hennes fönster förstärkte solstrålarna och det började brinna i några filtar, utan någon externt ansvarig. Nu har hon sådana där Markiser runt hela huset. Hmmm, undra sa flundra, om jag har en karriär som Agatha Christie? Kanske inte :-p
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 058
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 465
Senast: Shaggy
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 721
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 184
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp