Bukefalos 28 år!

Urlastningsproblem

P

Piaff

Jag har en häst, som efter att ha åkt transport problemfritt minst ett par gånger i månaden under flera års tid, plötsligt fick för sig att han inte kan backa ut ur transporten. Första gången problemet uppstod gick han halvvägs ut och sprang sedan in igen (och mosade mig mot bommen, aj), och efter det vågade han inte röra en fot. Hjälpte inte att flytta mellanvägg, försöka flytta honom i sidled, dra i svansen, hålla en hand på rumpan, locka med en annan häst, locka med mat. Efter att ha väntat i 45 minuter lyckades jag till slut trycka ut honom med en kvast mot bogarna, så han for ut med väldig fart. Efter denna gång har jag använt fronturlastningen. Men det är inget bra alternativ, för han är extremt rädd för smala dörröppningar och försöker då springa igenom så fort som möjligt. Som de flesta vet är det väldigt trångt i fronten, och finns ingenstans att ta vägen för en människa när 700 kg häst vill vräka sig ut så snart bommen är lossad. Hittills lyder han mig, och väntar tills jag hunnit kasta mig ut bredvid rampen, innan han far ut som en champagnekork. Men det är bara en tidsfråga innan någon av oss (eller båda) slår ihjäl sig på detta sätt. Så hur ska jag lösa detta? Jag måste ju kunna ta mig till träningar, tävlingar, ev veterinär osv, men vill inte riskera livet på oss. Han backar gladeligen kilometervis överallt annars, går alltid lika snällt in i transporten (men har lite bråttom, jag kan inte stanna halvvägs). Ni som har erfarenhet ev step-up lastning; kan det lösa mitt problem? Jag får prova en sådan nästa vecka, men det känns långsökt, eftersom jag inte får honom att flytta en enda fot bakåt när han klivit in (jag provar den vägen först varje gång vi åkt). Och någon lastbil har jag tyvärr inte råd att köpa till honom, även om han vore värd det! Hjälp!
 
Jag skulle prova att bara lasta honom halvvägs. Du skriver visserligen att han har bråttom in, men kan du inte ha en spann med havre framför honom? En fot på lämmen, paus och en tugga havre. En fot till, paus och havre. Och sedan backa tillbaka.

Annars kan du kanske stänga för bommen, så att han bara kan gå upp på lämmen, men inte in i själva transporten.

Det verkar som om din häst behöver bekanta sig mer med lämmen (lastningsluckan kanske det heter...). Han verkar vara rädd för den.
 
Jag skulle, till att börja med fundera OM den kan ha ont i bakkärran, belastningen blir ju så mkt större när man backar i "nedförslut".

Och när det är konstaterat att det inte är så, "leka" fram att det inte är så läskigt att gå ur transporten och att man inte behöver ha bråttom.

Min är hmm inte så, hon backar ur snällt men måste fundera en LÅNG stund först innan hon kommer knatandes.
 
Jag hade en liknande fadäs hos en tjej som jag tränade. Hon hade jätteproblem att få UT hästen ur transporten men en dag när hon kom så var hon överlycklig! De hade löst det med att ta bort mellanväggen, låta bakbommen sitta kvar,hel bakbom, och helt enkelt vända hästen inne i transporten innan de gick ut.Jag vet också att pappan som var händig monterade stödben under vagnen i varje hörna bak, samma som på husvagn typ. På detta sättet så var det inga problem eftersom hon fick gå ur på samma sätt som hon kom in. Jag vet att de hade en ganska bred kärra och hästen var ganska liten, inte mer än cirka 160 mkh. Jag skulle inte rekomendera detta om man känner att det blir för trångt etc men för henne funkade det! ;)
Själv har jag en dam på nätta 175 och skulle aldrig kunna vända henne inne i transporten :D
 
Han är för stor för att vända runt inne i en Star Diamant 2000 (invändig bredd 165). Det finns ju bredare transporter, och jag har funderingar på att byta till ett sådant just för att kunna vända och ta ut honom framlänges. Problemet då blir att kunna få med tillräckligt med mat och packning vid längre bortavistelse.

Jag kan ju inte garantera till 100% att han inte har ont någonstans i kroppen, men min veterinär och min equiterapeut har inte hittat något, och det märks absolut ingenting i ridningen. Tävlar relativt höga klasser i dressyr.

Att prova att stanna på luckan har jag försökt, men han blir då väldigt stressad och backar av igen, om han inte får komma framåt. Gissar att det är hans rädsla för smala öppningar som ger sig till känna. Hans naturliga försvar då är att "blunda" och springa fort igenom... Till saken hör att det är en väldigt vaken och otålig häst, som har svårt att stå stilla över huvud taget.

Step-up??? De som använt det, vad tror ni om det för mitt problem?
 

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 855
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 852
Senast: kryckan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp